دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فیض‌الله عرب‌سرخی: پیش‌نیاز تحقق آشتی ملی پذیرفتن اندیشه‌های مختلف است

فیض‌الله عرب سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که آشتی ملی یک بستر سازی مهم دو طرفه لازم دارد و آن ایجاد فضای باز برای بیان آزادانه اندیشه‌هاست. او معتقد است که بدون تحقق این مهم تحقق آشتی ملی ممکن نخواهد بود. او نمونه این امر را فعالیت آزادانه احزاب و گروه‌های سیاسی می‌داند.
کد خبر : 155568

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از اعتماد، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، همچنین معتقد است که چهره‌ها و بزرگانی در دو جناح کشور هستند که می‌توانند به عنوان موتور محرکه و پیش برنده در تحقق آشتی ملی موثر باشند.



آشتی ملی و تعامل بین دو جناح سیاسی چقدر می‌تواند در راستای نهادینه‌سازی دموکراسی در کشور موثر باشد؟


نخستین گام در مسیر دموکراسی به رسمیت شناختن تنوع اندیشه‌هاست و تا زمانی که ما تصور می‌کنیم که همه حقیقت نزد ما است و اندیشه سایرین در بردارنده هیچ حقیقتی نیست سخن گفتن از دموکراسی گزافه‌ای بیش نیست. بنابرین ما نیاز به آشتی، گفت‌وگو و تعامل فعال میان اندیشه‌های متنوع داریم و راه‌حل مشکلات کشور از میان این تعاملات و گفت‌وگو‌ها به دست می‌آید. محصول طرد سایر اندیشه‌ها با بر چسب‌هایی که متاسفانه روش جاری کشور بوده، همین گرفتاری‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی است که شاهد آن هستیم.


مطابق تجربیات گذشته اصلاح‌طلبان چقدر ضرورت دارد که جریان اصلاحات برای تحقق آشتی ملی پیشقدم شوند؟


یکی از ویژگی‌های اندیشه اصلاح‌طلبانه داشتن قدرت تحمل سایر تفکرات بوده و هست و اساسا جریان اصلاحات غیر از این راهی را نمی‌شناسد. در گذشته هم این باور توسط اصلاح‌طلبان مطرح شده بود و اخیرا هم آقای خاتمی به عنوان مدار و محور جریان اصلاحات این بحث را مطرح کرده است که با تحمل تجمیع همه خیرخواهان ملت و کشور زیر سقف و سایه نظام و رهبری راه پیشرفت و توسعه هموارتر شود و از کدورت‌ها کاسته شود.


ضرورت‌ها و الزامات آشتی ملی در فضای کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین فضای سیاسی و اقتصادی کشور چیست؟


نخستین گام در مسیر آشتی ملی باور به وجود تنوع اندیشه‌ها و سودمندی انواع تفکرات برای پیشرفت کشور است. بستن و انسداد مسیر طرح اندیشه‌ها نتیجه‌ای جز عقب ماندگی از قافله توسعه و پیشرفت کشور در برندارد. لذا باید این مسیر را به رسمیت شناخت و به سایر اندیشه‌ها مجال طرح شدن داد بنابراین مساله آزادی اندیشه و بیان دو رکن اساسی در این عرصه است. پذیرش حق فعالیت سیاسی کسانی که نظام و قانون اساسی را قبول دارند و اجازه ورود به قدرت از مسیر آزادی احزاب و آزادی انتخابات از دیگر الزاماتی است که راه را بر جمود و خشک‌مغزی می‌بندد و کشور را عملا در مسیر تضارب آرا و نهایتا توسعه و پیشرفت قرار می‌دهد.


ایده شما برای تحقق آشتی ملی بر اساس شرایط کنونی کشور چیست؟


برداشتن محدودیت‌هایی غالبا برآمده از نگاهی تنگ و مضیق به قوانین، مصالح و منافع کشور است. از مسیر فعالیت‌های قانونی سایر اندیشه‌ها و تبدیل فضای امنیتی و انتظامی به فضای سیاسی و آرام از الزامات و پیش‌نیاز‌های جدی تحقق آشتی ملی و حاکمیت آرامش بر روان و اعصاب جامعه و آحاد شهروندان است تا با دهانی آسوده به بیان آرا و کار و فعالیت بپردازند. فراموش نکنیم که ریشه اصلی نبود تحرکات جدی در عرصه اقتصاد برآمده از فضای ناامنی است.


برخی تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی را به عنوان نمونه از بستر مساعد برای تحقق آشتی ملی در جامعه می‌دانند، نظر شما چیست؟


بی اغراق تشییع آیت‌الله هاشمی را باید بزرگ‌ترین تشییع پس از ارتحال امام(ره) دانست. حضور گسترده مردم در این مراسم نشان داد که با وجود تمام نقدهایی که به رفتارهای حاکمان وارد است، مردم همچنان قدرشناس زحمات و تلاش‌های مدیران انقلاب و کشور هستند و راه آشتی از طرف مردم همواره باز است. باید با کمی تدبیر و به کار‌گیری ظرفیت‌های موجود در جامعه راه‌های توسعه و پیشرفت را هموار کرد.


چه چهره‌ها و شخصیت‌هایی در دو جناح سیاسی هستند که می‌توانند در این راه پیشقدم شوند؟


در هر دو جناح عمده سیاسی کشور چهره‌های مقبولی حضور دارند که می‌توانند در این وادی نقش‌آفرینی کنند اما فراتر از تک‌چهره‌ای عمومی و مورد وفاق، می‌توان با پذیرش اصل تنوع اندیشه‌ها همه نیروهای صاحب فکر را در حد خود در روند بهبود امور شرکت داد و از آنها یاری طلبید. لازم می‌دانم که تاکید کنم حتی بسیاری از نگرش‌های واگرا در صورتی که در مسیر صحیح قرار گیرند می‌توانند به عنوان موتور محرکه و پیش برنده در مسیر مصالح و منافع ملی قرار گیرند. در حقیقت کشور به همه توانمندی‌های موجود برای پیشرفت نیاز دارد.


تحقق آشتی ملی چقدر نیازمند اراده حاکمیتی است؟


همان‌طور که از عنوان آشتی ملی بر می‌آید دو جزء اصلی این کلمه یعنی آشتی به معنای پذیرش متقابل و ملی به معنای دایره‌ای که کل کشور را در بر می‌گیرد، باید مورد توجه قرار گیرد. لذا هر مقدار، از مفهوم و محدوده این دو واژه کم کنیم، از میزان اثر‌گذاری آن کاسته‌ایم. تفکرات سیاسی، اقوام، مذاهب و همه افراد و گروه‌هایی که در عمل پایبندی خود را به مصالح و منافع کشور نشان داده‌اند باید در این دایره آشتی ملی جای بگیرند و طبعا پیش‌نیاز آن یک تلاش مجدانه در راه فرهنگ‌سازی این هدف مهم است. آشتی ملی بدون اراده حاکمیت و همه ابزارهای در اختیار آن به وقوع نمی‌پیوندد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته