دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روابط ورزشی ایران و آمریکا تحت‌تأثیر تصمیم عجیب ترامپ/ مصطفی ‌هاشمی‌طبا: به IOC شکایت کنیم، آمریکا محروم می‌شود

با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن ٧ کشوری هستند که از دریافت ویزای سفر به آمریکا منع شده‌اند و این موضوع ممکن است در بخش ورزش نیز تأثیر بسیاری داشته باشد.
کد خبر : 154857

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شهروند، هر ساله ورزشکاران ایرانی و آمریکایی برای رقابت‌های مختلف راهی کشور مقابل شده و در سال‌های اخیر هم به یاد نداریم که رفتار بدی در اینگونه موارد صورت گرفته باشد. حالا به دلیل برخی رفتارهای سیاسی به نظر می‌رسد ورزشکاران نیز یکی از قربانیان اصلی ماجرا هستند و شاید از قانون جدید لطمه بسیاری ببینند.



اعزام کمانداران، ‌نخستین چالش
جام‌جهانی تیراندازی با کمان از ٢٢ بهمن یعنی کمتر از ٢ هفته دیگر در لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود و تمام امورات برای اعزام تیم‌ملی کشورمان هم انجام شده است. با این حال تصمیم جدید دونالد ترامپ باعث شده تا این سفر در‌هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. این اولین سفر ورزشی بین ایران و آمریکا بعد از تصویب قانون ممنوعیت حضور ٧ کشور مسلمان به آمریکا خواهد بود، اگرچه محمدعلی شجاعی، رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان معتقد است برای ورزش باید استثنا قایل شوند: «در این‌گونه موارد ما تابع سیاست‌های نظام و دولت هستیم. البته سوابق ٣، ٢ دهه اخیر نشان می‌دهد حتی در بدترین شرایط ارتباطی بین کشورها، مقوله ورزش استثنا بوده و درگیر مسائل سیاسی نشده است.»
ایران کشتی ‌گیران آمریکا را راه نمی‌دهد؟
در شرایطی که وزارت امور خارجه کشورمان نیز از مقابله به قانون ممنوعیت ورود کشورهای مسلمان به آمریکا خبر داده، مشخص نیست ایران چه تصمیمی در قبال ورود ورزشکاران آمریکایی می‌گیرد. جام‌جهانی کشتی آزاد ٢٦ و ٢٧ بهمن ماه در خاک ایران برگزار می‌شود و آمریکا نیز یکی از تیم‌های شرکت‌کننده است. استیو فریزر، قهرمان سابق کشتی آمریکا و از مسئولان بلندپایه کشتی این کشور دراین‌باره می‌گوید: «نگران هستیم که دولت ایران اعلام کند که به ما ویزا نمی‌دهد و مثل هر آمریکایی دیگری ما هم اجازه سفر به ایران را نداشته باشیم.» با این حال رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی این موضوع را هنوز قطعی نمی‌داند: «فدراسیون کشتی به‌طور کامل مانند همیشه به اهداف و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران پایبند است و از هر گونه تصمیمی در این رابطه حمایت خواهد کرد.»
چالش‌های پیش‌رو
با این‌که ممنوعیت حضور شهروندان ایرانی فعلا به مدت ٩٠ روز اجرا می‌شود اما در صورت تمدید این قانون، قطعا چالش‌های زیادی پیش روی روابط ورزشی ایران و آمریکا خواهد بود. به‌عنوان مثال از رویارویی احتمال تیم‌های والیبال ایران و آمریکا در لیگ جهانی هر‌سال می‌توان نام برد و یا به مسابقات جهانی وزنه برداری ٢٠١٧ اشاره کرد که قرار است در آمریکا برگزار شود و از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار است. از سوی دیگر نمایندگانی از ورزش ایران در آمریکا نیز حضور دارند که شاید دچار مشکل شوند. امید نمازی، داریوش یزدانی، استیون بیت‌آشور و شاهین نصیری‌نیا ازجمله این افراد هستند. امید نمازی،‌ مربی سابق تیم‌ملی ایران و مربی فعلی فوتبال آمریکا دراین‌باره می‌گوید: «شخصا مشکلی از این بابت نخواهم داشت چون من اقامت آمریکا را دارم اما امیدوارم این مشکل حل شده و حداقل دامنه آن به ورزش نرسد. من اطلاعی دراین‌باره ندارم اما طبیعی است که با تصویب چنین قانونی مشکلاتی برای افراد ورزشی و ورزشکاران هم به وجود می‌آید.»
انتقادهای اهالی ورزش آمریکا
با این‌که چالش‌های زیادی درباره روابط ورزشی ایران و آمریکا پیش‌بینی می‌شود، اهالی ورزش آمریکا نیز به انتقاد از رئیس‌جمهوری این کشور پرداختند تا مشخص شود به هیچ عنوان علاقه‌ای به اجرای قانون جدید ندارند. «ریچارد پیترکین» از معدود مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک است که حاضر شده از تصمیم ترامپ علنی انتقاد کند: «این تصمیم بسیار بسیار ناراحت‌کننده است. آمریکا در سال‌های اخیر همواره یک محل امن برای ورزشکارانی بوده که می‌خواستند در خارج از کشور خود به پیشرفت ادامه بدهند اما حالا رویای برخی از آنها بر باد می‌رود.» «مایکل بردلی» کاپیتان تیم فوتبال آمریکا با شرم‌آور خواندن این اقدام می‌گوید: «از این تصمیم بسیار ناراحت و شرمسار شدم. از این اقدام ترامپ خیلی ناراحت و عصبانی شدم. وقتی ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد، امیدوار بودم این حس بیگانه‌ستیزی، زن‌ستیزی و خودبزرگ‌بینی از بین برود اما الان می‌بینم که اشتباه کردم.»
میزبانی المپیک به خطر افتاد
آمریکا و شهر لس‌آنجلس یکی از نامزدهای اصلی میزبانی المپیک ٢٠٢٤ محسوب می‌شود. با این حال برخی از کارشناسان اقدام اخیر ترامپ را تاثیرگذار روی تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک دانسته اند. شاید عدم صدور ویزا برای ورزشکاران چند کشور باعث شود تا آمریکا میزبانی یک رویداد بزرگ ورزشی را از دست بدهد. پاتریک ساندوسکی، سخنگوی کمیته المپیک آمریکا دراین‌باره توضیح داد: «در حال رایزنی با مسئولان دولتی هستیم تا در مورد قوانین جدید اطلاعات کاملی به‌دست بیاوریم و بدانیم که برای میزبانی از ورزشکاران چه شرایطی را باید در نظر بگیریم. دولت از پیشنهاد ما برای میزبانی المپیک حمایت می‌کند و مسلما برای ما خیلی مهم است که بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای مسابقات بزرگ و بین‌المللی باشیم.»
هاشمی‌طبا: به IOC شکایت کنیم آمریکا محروم می‌شود

مصطفی‌هاشمی‌طبا، رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی درباره تأثیر اقدام اخیر دونالد ترامپ در روابط ورزشی ایران و آمریکا می‌گوید: «اگر قرار باشد که ورزشکاران را هم به آمریکا راه ندهند، کاری از دست ما برنمی‌آید. به‌هرحال قانونی تصویب شده و شاید مسئولان ورزشی آمریکا هم مجبور باشند زیر بار آن بروند. باید دید که این قانون به صورت دایمی تصویب می‌شود یا خیر. این قانون قطعا درنهایت به ضرر خود آمریکا خواهد شد و روی میزبانی آنها از مسابقات بین‌المللی تأثیر می‌گذارد. حتی آنها نامزد میزبانی المپیک ٢٠٢٤ هستند که با این وضع شانسشان برای گرفتن این میزبانی پایین می‌آید.» وی همچنین می‌افزاید: «در صورتی که در اولین گام با اعزام ورزشکاران ایرانی به آمریکا مخالفت شد، سریعا مسئولان ورزش ایران باید این موضوع را به صورت شکایتی به IOC ارایه کنند. در آن صورت که می‌توانیم آمریکا را از میزبانی مسابقات بعدی محروم کنیم. آنها موظف هستند وقتی میزبانی می‌کنند،‌ برای تمام تیم‌های شرکت‌کننده ویزا صادر کنند. زمانی که به هر فدراسیونی اعلام شد ویزای ایرانی‌ها صادر نمی‌شود، این موضوع باید فورا به فدراسیون جهانی مدنظر اطلاع داده شود.»‌هاشمی‌طبا درباره این‌که ایران هم قصد مقابله با آمریکا و عدم صدور ویزای کشتی‌گیران آمریکایی برای جام‌جهانی را دارد، خاطرنشان می‌کند: «این رفتار اشتباه است. ما نباید با آنها مقابله کنیم و چنین عکس‌العملی داشته باشیم. ایران باید حرفش این باشد که با ملت آمریکا مشکلی ندارد تا بدین شکل توپ در زمین آنها بیفتد. اگر ما به ورزشکاران آمریکایی ویزا ندهیم، نمی‌توانیم شکایتی را به IOC‌ ببریم اما در غیراینصورت با شکایت ایران میزبانی‌ها را از آمریکا می‌گیرند.»
ورزش آسیب نبیند
همواره شعار کمیته بین‌المللی المپیک دوری سیاست از ورزش بوده و حتی به دلیل اهمیت این اتفاق تصمیم به محرومیت چند کشور هم گرفته است. اتفاقی هم که در ماجرای مشکلات سیاسی ایران و آمریکا برای ورزش اهمیت دارد، این است که آسیب نبیند. ورزشکاران زیادی شبانه‌روزی خود را برای رسیدن به اهداف بزرگ خود آماده می‌کنند و این‌که بعد از چند ماه و چند‌سال به دلیل یک تصمیم عجیب از رسیدن به قهرمانی محروم شوند، خارج از عرف ورزشی و روح پهلوانی است. بهتر است فدراسیون‌ها به سرپرستی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به تصمیم واحدی برای چگونگی برخورد با سیاست جدید آمریکایی‌ها برسند و موضع خود را پیش ببرند تا کمترین آسیب متوجه ورزشکاران ایرانی شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته