دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1395 - 14:04

وزیر نیرو: گرانی آب و برق منتفی است

وزیر نیرو درباره تغییر قیمت آب و برق تا پایان امسال و سال 96 گفت:‌ وزارت نیرو هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت آب و برق تا پایان سال جاری ندارد و در سال 96 نیز تابع قانون بودجه خواهیم بود.
کد خبر : 154712

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید چیت‌چیان در نشست امروز خود با خبرنگاران در وزارت نیرو با تاکید براینکه منتظر تصویب قانون بودجه برای تعیین تکلیف قیمت آب و برق هستیم، افزود: فعلا تصمیمی برای افزایش تعرفه‌ها اتخاذ نشده و ما منتظر قانون بودجه هستیم که البته هنوز به تصویب مجلس نرسیده است تا در این بخش تعیین تکلیف شود.


وی درباره گزارش‌های قطعی کنتور‌های آب و برق مشترکان با یک اخطار نیز تصریح کرد: وزارت نیرو در بخش تامین خدمات برق هیچ پولی از دولت دریافت نمی‌کند و بنگاه‌ها صرفا از محل فروش برق اداره می‌شوند بنابراین اگر مشترکان هزینه قبوض خود را پرداخت نکنند حتی قادر به مدیریت حقوق کارکنان در وزارتخانه نیز نخواهیم بود.


چیت‌چیان ادامه داد: بنابراین از مصرف‌کنندگان استدعا داریم در پرداخت بهای آب و برق خود عقب‌ماندگی نداشته باشند تا ما هم خدمات این صنعت را پیش ببریم. البته به شرکت‌های تابعه وزارت نیرو نیز تاکید کرده‌ایم که با یک اخطار، اقدام به قطعی آب و برق مشترکان نکنند.


تلاش وزارت نیرو برای خدمات‌رسانی به پروژه مسکن مهر


وزیر نیرو درباره روند خدمات‌رسانی به پروژه‌های مسکن مهر با توجه به تاکید رئیس جمهوری بر اتمام این پروژه تا پایان سال 96 نیز عنوان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات شرکت‌های ما با ایجاد دیون و بدهی در حال فراهم کردن خدمات مسکن مهر هستند و امیدواریم وعده رئیس جمهوری برای اتمام این پروژه تا پایان دولت یازدهم محقق شود.


وی درباره میزان بدهی‌های وزارت نیرو در بخش برق نیز تاکید کرد: بیش از 10 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های معوق سال گذشته وزارت نیرو در بخش برق پرداخت شده که این دستاورد خوبی برای ما محسوب می‌شود؛ البته 22 هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی‌های این بخش باقی مانده است.


وی درباره انباشت طرح‌های باقی‌مانده وزارت نیرو افزود: ایران کشور گسترده‌ای است که از سال‌های گذشته طرح‌های بسیاری در آن آغاز به اجرا شده است و براساس اطلاعات موجود در قانون برنامه و بودجه اگر نسبت اعتبارات مورد نیاز برای اتمام این طرح‌ها را بر اعتبارات سالانه در نظر بگیریم، چیزی حدود 28 سال برای اتمام طرح‌ها زمان مورد نیاز است.


چیت‌چیان تاکید کرد:‌ بر این اساس باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم و اکنون بیش از 150 طرح وزارت نیرو با مشارکت فعالان بخش خصوصی در حال انجام است. با مکانیزم‌های دولتی از جمله اوراق مشارکت، اسناد خزانه، اوراق تسویه خزانه و ... می‌توانیم سرعت بیشتری را به ساخت پروژه‌ها دهیم.



بهره‌برداری از 12 هزار میلیارد تومان طرح‌های صنعت آب و برق در دهه فجر


وزیر نیرو با اشاره بر طرح‌های مورد بهره‌برداری در دهه فجر گفت: 5/287 میلیارد تومان برای طرح‌های آب و فاضلاب و 885 میلیون یورو به علاوه سه هزار و 23 میلیارد تومان به صورت ریالی برای طرح‌های برق مورد بهره‌برداری در دهه فجر سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.


چیت‌چیان ادامه داد: مجموع هزینه‌های صورت گرفته برای طرح‌های صنعت آب و برق که در دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید، 12 هزار میلیارد تومان است که علاوه بر آن 2 میلیارد و 387 میلیون یورو پروژه در این دهه نیز کلنگ‌زنی می‌شود.


وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب یکی از چالش‌های بزرگ کشور بوده و مدیریت مصرف در این میان اهمیت بسزایی دارد، تصریح کرد: در دولت یازدهم آب قابل برنامه‌ریزی در تمام 609 دشت کشور و آب قابل برنامه‌ریزی در بخش آب‌های سطحی تبیین شود مشخص شده که این آمار و ارقام به تمام دستگاه‌های اجرایی نیز ابلاغ شد. بر این اساس در برنامه ششم توسعه کاهش 11 میلیارد متر مکعبی سالیانه از مصارف آب برای تعادل بخشی به میزان منابع و مصارف هدف‌گذاری شد.


چیت‌چیان بیان کرد: استفاده از آب‌های غیر متعارف مانند پساب‌ها، آب دریاها از طریق شیرین‌سازی، آب‌های ژرف و ... نیز مورد توجه قرار گرفت.


وزیر نیرو ادامه داد: از ابتدای سال آبی (مهر ماه) تا روز گذشته مجموعاً 72 میلی‌متر بارندگی در کشور داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد و نسبت به متوسط سال گذشته 33 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این آمار بیانگر نامناسب بودن وضعیت بارندگی در سال آبی جاری است هر چند که با لطف و عنایت خداوند شاهد بارندگی‌های روزهای اخیر بودیم.


وی درباره تامین آب شهرهای جنوبی کشور با آب شیرین‌ کن‌ها نیز عنوان کرد: طرح شیرین‌سازی آب دریا به صورت گسترده در شهرهای اطراف خلیج فارس و دریای عمان در حال اجراست اما هدف آن تامین آب شرب استان‌های کرمان و یزد است و به طور متوسط روزانه 500 هزار متر مکعب آب از این طریق منتقل خواهد شد.


به گفته چیت‌چیان، طرح‌های بزرگ دیگری برای برخورداری شهرهای ساحلی هم وجود دارد اما اکنون اولویت وزارت نیرو انتقال آب شیرین‌سازی شده از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان‌هایی نظیر کرمان و یزد است.


وی درباره خروج آب‌های مرزی نیز تاکید کرد: در استان سیستان و بلوچستان تعداد قابل توجهی سد احداث شده و تعداد دیگری نیز در دست ساخت است.


این عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: بیش از 85 میلیون متر مکعب از سیلاب جریان یافته روزهای اخیر در این استان توسط سدها مهار شد که می‌توانیم در آینده برای شرب و کشاورزی مورد استفاده قرار دهیم.


چیت‌چیان بیان کرد: ‌البته مقادیری از این آب‌ها از دسترس خارج می‌شوند و باید گفت که اقدامات وزارت نیرو برای مهار آب‌های مرزی به اعتبارات تخصیص یافته بستگی خواهد داشت.


وی درباره طرح انتقال آب از البرز مرکزی نیز گفت: اجرای تمامی طرح‌ها نیازمند مجوزهای زیست محیطی است و تا کنون سازمان حفاظت محیط زیست موافقت خود را برای انتقال آب از البرز مرکزی اعلام نکرده است از طرفی این ساختمان درخواست اطلاعات جدیدی از این طرح کرده که ما این اطلاعات را ارسال و اکنون منتظر پاسخگویی هستیم.


سدسازی دستاورد کشور پس از انقلاب


وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از دستاوردهای قابل توجه کشور پس از انقلاب دستیابی به فناوری سدسازی بود، گفت: ‌امروز تمام سدهای کشور با هر نوع مشخصات فنی قابل طراحی، تجهیز، ساخت، اجرا و بهره‌برداری به دست متخصصان توانمند داخلی است و حتی در خارج از کشور نیز اقدام به ساخت سد کرده‌ایم.


وی افزود: اکنون کشور در زمینه صنعت سدسازی به خود کفایی صد در صدی رسیده است.


کیفیت آب شرب کشور مشکلی ندارد


وی درباره گزارش‌های روزهای اخیر مبنی‌بر شوری آب در شرق تهران تاکید کرد: اطلاعاتی مبنی‌بر شوری آب شرق تهران دریافت نکردیم کما اینکه آب تهران از سدهای لتیان و لار تامین می‌شود که آب با کیفیتی است و بعید می‌دانم که چنین اتفاقی افتاده باشد.


چیت‌چیان درباره کیفیت آب شرب توزیعی شهرها نیز اظهار کرد: درباره کیفیت آب دو مبحث استانداردهای بهداشتی و سختی آب و میزان EC آن مورد توجه قرار می‌گیرد که در بخش استانداردهای بهداشتی باید اعلام کنیم تمام آب توزیعی میان مردم با بالاترین کیفیت است.


وی عنوان کرد: اما امکان دارد که سختی آب و میزان EC آن در برخی استان‌ها بالا و پایین شود که گرچه مشکلی را برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند اما مزه و طعم آن کمی متفاوت خواهد بود.


چیت‌چیان هدر رفت فیزیکی آب در شبکه‌های شهری را 13 درصد و آب به حساب نیامده را 24 درصد عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از این هدر رفت نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین هستیم که شرکت‌های آب و فاضلاب اکنون اقدام به آن می‌کنند.


آمادگی وزارت نیرو برای کاهش آلودگی هوا در کشور


وی با اعلام آمادگی وزارت نیرو برای جایگزینی برق در سبد انرژی با هدف کاهش آلودگی هوای کشور نیز ابراز کرد: افزایش سهم برق در سبد انرژی و جایگزینی آن با گاز طبیعی در ناوگان حمل و نقل در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده است.


چیت‌چیان تصریح کرد: در تهران با آلودگی شدید هوا مواجه هستیم و بر اساس آمارها 60 درصد این آلودگی‌ها مربوط به حوزه حمل و نقل است که می‌توان با برقی کردن خودروها و کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی گام موثری در این زمینه برداشت و وزارت نیرو آمادگی دارد تا در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.


وزیر نیرو ادامه داد: در پاییز و زمستان با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم و این امر علاوه‌بر ایران گریبان‌گیر بسیاری دیگر از کشورها نیز است که در این کشورها به جای توسعه شبکه گاز، برق تولید کرده و به داخل ساختمان‌ها می‌برند.


به گفته وی همان‌طور که کولرهای ساختمان‌ها می‌توانند با برق کار کنند، گرمایش خانه‌ها را نیز می‌توان به کمک برق تامین کرد. اگر این تدابیر اجرایی شود تغییر کاملا محسوسی در کیفیت هوا شاهد خواهیم بود.


احتمال خسارت تاسیسات شهری با ادامه فرونشست‌ها


وزیر نیرو درباره سریال فرونشست‌ها در تهران نیز تاکید کرد: فرونشست زمین به علت مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی یکی از خطراتی است که اکنون کشور را تهدید می‌کند و این امر تنها مختص به دشت تهران و این استان نیست.


وی با بیان اینکه میزان فرونشست‌های سالیانه به 36 سانتی‌متر رسیده است، عنوان کرد: اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی تنها راه چاره است و باید با سرعت و جدیت ادامه یابد.


اگر احداث چاه‌های غیر مجاز و برداشت‌های غیر قانونی از چاه‌های مجاز همچنان ادامه یابد و از طرفی اجرای طرح تعادل‌بخشی نیز در خطر قرار گیرد احتمال خسارت به تاسیسات شهری با ادامه پدیده فرونشست قوت می‌گیرد.


سهم 15 درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق


چیت‌چیان با بیان اینکه اکنون 15 درصد ظرفیت تولید برق کشور به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دارد، گفت: البته آمار ما در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر نو قابل قبول نیست که با روش‌هایی همانند خرید تضمینی برق به دنبال افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها هستیم.


وی از افزایش 100 مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نو تا پایان امسال خبر داد و تاکید کرد: سال آینده 700 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نو به مولد برق کشور افزوده می‌شود.


چیت‌چیان درباره از سرگیری صادرات برق به عراق نیز اظهار کرد:‌ مذاکرات ما با کشور عراق ادامه دارد اما هنوز قرارداد جدیدی بسته نشده و بدین ترتیب صادرات جدیدی هم فعلا رخ نخواهد داد.


وزیر نیرو درباره تاکید رئیس جمهوری بر گسترش همکاری‌ها با جمهوری آذربایجان نیز ابراز کرد: اخیرا ظرفیت انتقال برق به این کشور افزایش یافته و قرار بر مبادله برقی است. به علاوه آن همکاری مشترکی میان سه کشور آذربایجان، روسیه و ایران برای تبادل برق صورت گرفته است.


چیت‌چیان ادامه داد: همچنین در زمینه آب نیز سدهای تاسیس شده بر روی ارس به زودی برای تامین آب و توسعه تولید برق به بهره‌برداری می‌رسند و تاسیس یک نیروگاه برقابی را نیز در برنامه داریم.


وی حجم سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی شده خارجی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر را 450 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: اکنون سرمایه‌گذاری کشورهای کره، بلژیک و آلمان قطعی شده است.


چیت‌چیان درباره کاهش صادرات برق به عراق نیز تاکید کرد: اکنون کشورهای همسایه ما از جمله عراق شرایط جدیدی را به علت افزایش قیمت نفت تجربه کرده و نمی‌توانند بدهی‌های خود به ایران را در قبال واردات برق بپردازند.


وی افزود: از آنجا که بخش عمده‌ای از برق صادراتی از سوی بخش خصوصی است بنابراین ما هم نمی‌توانیم بدون دریافت اعتبارات اقدام به صادرات کنیم و این امر آمار صادرات برق کشور را کاهش داده است. البته وزارت نیرو در صدد برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه است.


وزیر نیرو با اشاره بر رفت و آمد کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق ایران عنوان کرد: پیشنهاداتی برای انجام سرمایه‌گذاری از کشورهای روسیه، چین، کره، ژاپن، ترکیه، بلژیک، دانمارک، اسپانیا،‌ انگلیس و آلمان داشته‌ایم که برخی منجر به قرارداد شده است و امیدواریم در طول سال جاری حداقل دو میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی را نهایی کنیم.


واگذاری دانشگاه شهید عباسپور به وزارت علوم تصمیم اشتباه دولت گذشته


وزیر نیرو با اشاره بر واگذاری دانشگاه شهید عباسپور به وزارت علوم در دولت قبل گفت: باید به تصمیم اشتباه دولت گذشته تاسف خورد چرا که اکنون اکثر دانشگاه‌های کشور با مشکل خالی بودن صندلی مواجه هستند و در چنین شرایطی واگذاری دانشگاه‌ عباسپور از وزارت نیرو به وزارت علوم تعداد این صندلی‌های خالی را افزایش داده است.


چیت‌چیان افزود: در مقابل تعدادی از رشته‌های مهندسی کاربردی همانند برق نیروگاه، مکانیک نیروگاه، سدسازی، تاسیسات آب و برق و ... نیز در زمان انتقال این دانشگاه به عنوان زیر مجموعه وزارت نیرو تعطیل و رشته‌های عمومی مانند مکانیک جایگزین آن شد که طی این فرآیند یکسری از رشته‌های مهارتی را از دست دادیم.


وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم تا بازنگری در این تصمیم صورت گیرد اما هنوز موفقیت عملی نداشته‌ایم و اگر این تصمیم‌گیری اشتباه اصلاح نشود صنعت آب و برق باید تاوان آن را در سال‌های آتی بپردازد.


نگاه بلند مدت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آینده کشور تحسین برانگیز بود


وزیر نیرو درباره آخرین جلسه خود با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عنوان کرد: در آخرین روز حیات آیت‌الله هاشمی جلسه‌ای با حضور تعدادی از اعضای مجمع تشخیص به همراه من و تعدادی از معاونین تشکیل شد که موضوع آن به تجدید نظر سیاست‌های کلی نظام در بخش انرژی مربوط می‌شد.


چیت‌چیان ادامه داد: آن جلسه برای من بسیار الهام‌بخش بود و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با وجود اینکه مسئولیت اجرایی مستقیمی در صنعت آب و برق و انرژی نداشتند اما با دقت تمام گزارشات جلسه را گوش می‌کردند.


وی خاطر نشان کرد: ایشان احساس مسئولیتی وافری نسبت به آینده کشور داشتند و نگاه بلند مدت‌شان به آینده کشور برای من تحسین برانگیز بود. امیدواریم با تکمیل هرچه سریعتر مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین جلساتی ادامه یابد تا آرمان‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای نسل‌های آینده کشور ادامه‌دار باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته