دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صعود مس در جنگ اقتصادی چین و آمریکا

با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید کشور آمریکا شاهد افزایش تنش‌ها میان دو اقتصاد اول جهان هستیم. تقابل اقتصادی چین و آمریکا و همچنین ملی گرایی افراطی که در برنامه های اقتصادی ترامپ دیده می شود می تواند قیمت کالاهای مصرفی پایه و همچنین فلزات اساسی پرکاربرد مانند مس را به شدت افزایش دهد.
کد خبر : 154317

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، از همان روزی که دونالد ترامپ برخلاف انتظارات رسانه های جهانی به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد بازار جهانی مس رونق قابل توجهی گرفته است. این روند افزایش قیمت را می‌توان در دو ماه اخیر به وضوح دید؛ به گونه‌ای که قیمت مس به‌یک‌باره از سطح 4هزار و 500 دلار بر تن، به حدود 6هزار دلار بر تن رسیده است.بی شک یکی از مهمترین عوامل این افزایش قیمت وابسته به سفته‌بازی ناشی از افزایش تقاضای مس برای برنامه‌های زیرساختی یک‌ تریلیون‌دلاری ترامپ است.


در همین زمینه، بانک سرمایه‌گذاری Barclays طی گزارشی به مشتریان خود پیش‌بینی کرده است که قیمت مس به دلیل «رشد هزینه‌کرد دولت ترامپ در زیرساخت‌ها»، «معافیت مالیاتی» و «رشد اقتصادی آمریکا» افزایش خواهد یافت. برآورد شده به‌ازای هر 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، مصرف مس 73هزار تن افزایش یابد؛ به‌علاوه اثر کاهش مالیات بر مصرف این فلز 35هزار تن مس طی دوره زمانی دوساله است. این موسسه پیش‌بینی کرده که در سال 2017 مازاد عرضه مس جهانی تنها 39هزار تن کاتد باشد؛ بنابراین، رشد تقاضای آمریکا بر روی تقاضای جهانی اثر گذاشته و قیمت مس را تحریک می‌کند.
از سوی دیگر کشور چین به عنوان مصرف کننده 50 درصد مس دنیا نیز با کاهش موجودی انبار کالاها و رشد تقاضای تجهیزات برقی و سیستم های قدرت روبرو شده است و این موضوع می تواند عوامل دیگری برای رشد تقاضای این فلز درسال 2017 باشد. انتظار می رود تقاضای چین چیزی حدود 3 درصد یا 356 تن نسبت به سال 2016 در سال جاری افزایش یابد.


این موارد نشانه های مستقیم آماری برای افزایش تقاضا در اقتصاد های اول و دوم جهان است که با بروز تنشها می تواند بیش از پیش تحریک شود و نتیجه نهایی آن افزایش قیمت های کامادیتی و فلزات اساسی مانند مس خواهد بود.


در سوی دیگر بازار میزان عرضه تا حدودی تحت فشار قرار گرفته است و در نتیجه این موضوع نیز برای افزایش قیمت جهانی مس مزید بر علت خواهد بود. فرسودگی 2 معدن بزرگ شیلی شامل Escondida و Grasberg‌که در مجموع 10 درصد تولید دنیا رادر اختیار دارند از جمله عواملی است که منجر به کاهش سرعت عرضه نسبت به تقاضا خواهد بود.


قیمت مس در سال 2016 به طور متوسط برابر با 2.21 دلار بود. در هفته های گذشته پیش بینی کوچیلکو ( شرکت ملی صنایع مس شیلی) برای رشد تقاضای مس پالایش یافته جهانی در سال 2017 از 1.9 درصد قبلی به 2.6 درصد افزایش یافته که در نتیجه این پیش بینی ها، مجموع تقاضای مس در سطح جهان به 24.3 میلیون تن خواهد رسید. همزمان، کوچیلکو انتظار دارد که عرضه مس در سال جاری با 2.9 درصد یا 583 هزار تن رشد به 20.76 میلیون تن برسد. با این حساب انتظار اختلاف 4 میلیون تنی عرضه و تقاضای مس در سال 2017 افزایش قیمت های سنگین تری را برای این فلز به ارمغان خواهد آورد.


این تحلیل ها برای صنایع مس ایران نیز اخبار خوشایندی به حساب می آید. احمد مرادعلیزاده مدیرعامل شرکت مس از سرمایه 5 هزار میلیاردی این شرکت و وضعیت رو به بهبود این صنعت ابراز خرسندی کرده و می گوید: خوشبختانه با اتفاقی که بعد از برجام افتاده است امروز سرمایه شرکت مس به حدود 5 هزار میلیارد تومان رسیده و شرکت هیچ بدهی ندارد. همچنین اعتبار بین المللی شرکت در حوزه فروش به سالهای 81 و 82 برگشته و امروز پیش فروش سال 2017 را با دریافت 150 میلیون یورو داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته