مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

تردد ناوگان کشتیرانی ایران به بنادر آمریکای شمالی/ بانکرینگ 500 هزار تنی تا پایان برنامه ششم

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ اکنون 5 خط مشترک در کل دنیا داریم که مربوط به آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیای شرقی، اروپا و آفریقاست و کشتی‌های ایران بدون هیچ محدودیتی در آب‌های دنیا می‌توانند تردد کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح بانکرینگ قشم با بیان این مطلب گفت:‌ فضای جدیدی در کشور باز شده که فرصت را برای خدمات بیشتر در اختیار ما قرار می‌دهد.


وی افزود: کشتیرانی به عنوان بزرگترین ناوگان منطقه می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش صادرات و واردات و ایجاد فضای اشتغال داشته باشد.


سعیدی ادامه داد: دغدغه مسئولین کشور این است که چرا ایران با وجود دارا بودن منابع نفت سهم ناچیزی از بازرگانی سوخت‌ رسانی دریایی را دارد.


وی گفت: ایران نفت کوره تولیدی خود را به کشورهای همسایه می‌فروشد و ارزش افزوده این تجارت به جای آنکه نصیب ایران شود به جیب حوجیره می‌رود.


مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه این افتتاح سرآغازی است تا ارزش افزوده راهی ایران شود، افزود: نه تنها در بانکرینگ بلکه در فروش سایر محصولات نیز ما با مشکل مواجهیم؛ به طور مثال در حال حاضر سهم بازاریاب‌ها از محصولات پتروشیمی ایران سالانه 1/5 میلیارد دلار است که این باید به دست خود پتروشیمی‌ها برسد.


سعیدی به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: در این برنامه سهم ایران در بانکرینگ 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و با توجه به فضای پسابرجام و حضور 17 خط بین‌المللی در آب‌های ایران فرصت مناسبی برای تحقق این مهم فراهم است.


وی ادامه داد: در حال حاضر 40 درصد هزینه کشتیرانی هزینه سوخت است و این در حالی است که 87 درصد تجارت دنیا و 85 درصد تجارت ایران از طریق دریا انجام می‌شود.


سعیدی گفت: در پی برنامه پنجم، کشتیرانی به دنبال آن است که سهم بانکرینگ را در خلیج فارس به 500 هزار تن برساند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا