دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد: اصلاح‌طلبان پیشقدم آشتی ملی شده‌اند

در انتخابات ٩٤ لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با طیف‌هایی از اصولگرایان همپوشانی داشت و این ارتباط و تعامل بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل در مجلس دهم نیز ظهور و بروز پیدا کرد. این سیاست راهبردی در جریان تصویب قوانین و رای اعتماد به سه وزیر روحانی در مجلس نمود پیدا کرد. حالا پس از گذشت یک سال از آن روز باز هم اصلاح‌طلبان پیشقدم شده‌اند تا این همکاری‌ها در قالب پروژه وحدت و آشتی ملی تجسم پیدا کند.
کد خبر : 153939

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از اعتماد، حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با «اعتماد» راه‌حل‌ها و ضرورت‌های آشتی ملی را بیان می‌کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین به نقش خانه احزاب به عنوان نهادی صنفی در تعامل و مذاکره احزاب و نیروهای سیاسی دو جناح کشور تاکید می‌کند.



او معتقد است در همه سطوح نهادهای حاکمیتی باید برای تحقق آشتی ملی تلاش شود و تحقق وحدت ملی را حایز دستاوردهای فراوانی برای کشور می‌داند.


ضرورت‌ها و الزامات آشتی ملی در فضای کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین فضای سیاسی و اقتصادی چیست؟


مهم‌ترین نقطه قوت هر کشوری انسجام و وحدت در راستای منافع ملی است. طرح مساله آشتی ملی توسط رییس دولت اصلاحات، به خصوص بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی بسیار به جا بود. امروز ضرورت دارد که کشور در راستای آشتی ملی حرکت کند. در یک مجموعه ممکن است در باب موضوعات مختلف نظرات و سلایق متفاوتی نیز وجود داشته باشد. با این حال اگر بر اصول پذیرفته شده تاکید کرده و با نگاه به منافع ملی و تمامیت ارضی گام‌برداریم، می‌توان به وحدت و انسجام ملی دست پیدا کرد. در این صورت باید از منافع شخصی و گروهی صرف نظر کرد. با توجه به بحران‌های منطقه، مشکلات کشور در حوزه بین‌الملل و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، ضرورت انسجام و وحدت داخلی احساس می‌شود. برای اینکه بر این مشکلات و معضلات فایق آییم، نیاز داریم تا از خرد جمعی بهره‌گیریم. این مساله ممکن نمی‌شود مگر اینکه آرامش در کشور ایجاد شده باشد. البته وحدت و انسجام ملی نافی حفظ هویت‌های سیاسی نیست. افراد در این راستا نباید از انتقادات و هویت خود بگذرند. امروز با روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید امریکا باید هر چه بیشتر از فرصت‌ها در حوزه سیاست خارجی استفاده کنیم. هرچقدر از این فرصت‌ها استفاده کنیم به نفع نظام و ملت است و ما را از هر گونه ضرر و آسیب احتمالی ایمن می‌کند. هر دو جریان سیاسی کشور باید این دغدغه را احساس کنند و برای تحقق آشتی ملی گامی بردارند. بستر رشد و توسعه کشور، امنیت است. امروز حل مشکلات محیط زیستی، بحران آب، مشکلات منطقه نیازمند همکاری فعالان سیاسی کشور است.


مطابق تجربیات گذشته اصلاح‌طلبان چقدر ضرورت دارد که جریان اصلاحات برای این امر پیشقدم شوند؟


اصلاح‌طلبان باید برای تحقق آشتی ملی پیشقدم شوند. اگر چه این جریان سیاسی در گذشته نیز بر این مساله تاکید کرده است. در دو انتخابات پیشین با وجود اینکه با بی‌مهری مواجه شدند، به همکاری با نیروهای اصولگرا روی آوردند و وحدت ملی را در دستور کار خود قرار دادند. آنجا بود که اصلاح‌طلبان دریافتند که منافع کشور ایجاب می‌کند که مشکلات و معضلات کشور با همکاری فعالان سیاسی دو جناح رفع شود. در سال ٩٢ از آقای روحانی که شخصیتی اصولگرا بود حمایت کردند؛ با وجود اینکه آقای عارف کاندیدای اصلاح‌طلبان بود. همه این موارد به خاطر رسیدن به انسجام و وحدت در زیر چتر توجه به منافع ملی کشور بود. از مدت‌ها پیش نیز اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که در سال ٩٦ نیز از آقای روحانی حمایت خواهند کرد. در سال ٩٤ با وجود بی‌مهری‌ها و ردصلاحیت نیروهای اصلاح‌طلب با اصولگرایان معتدل همکاری کردند. بنابراین شاید بیش از یک دهه است که اصلاح‌طلبان برای رسیدن به وحدت و انسجام دست همکاری خود را دراز کرده‌اند و این رویه نیز ادامه پیدا خواهد کرد. رهبر جریان اصلاحات نیز از ابتدا بر این مساله توجه داشته است و نظر ایشان نظر بسیاری از اصلاح‌طلبان است. رییس دولت اصلاحات بارها به این مساله تاکید کرده است که این جریان خواستار تحقق آشتی ملی ذیل محوریت رهبر انقلاب است. باید ضمن اینکه نظرات رقبای سیاسی خود را محترم می‌شماریم انتقادات را مطرح ‌کنیم. در گذشته برخی برخوردهای غیر اخلاقی سیاسیون و تخریب‌ها فضای کشور را ملتهب کرده بود و به پیشرفت و توسعه کشور خلل وارد کرده بود. امروز باید به جای اینکه درصدد حذف یکدیگر بر بیاییم، در جهت جذب دیگر نیروهای سیاسی گام‌ برداریم. باید بپذیریم که ایران متعلق به آحاد مردم با تفکرات و عقاید مختلف است و همه مطابق با قانون حق اظهارنظر دارند. دولت در این صورت می‌تواند از انتقادات و پیشنهادات منتقدان استفاده کند.


‌ ایده شما برای تحقق آشتی ملی بر اساس شرایط کنونی کشور چیست؟


اگر همه بپذیریم که منافع ملی نسبت به منافع گروهی و شخصی اولویت دارد و با توجه به قانون اساسی و اخلاق و حقوق شهروندی حرکت کنیم، بخش مهمی از گام‌های لازم را برداشته‌ایم. احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا و بزرگان دو جریان سیاسی باید اصل را بر تعامل قرار دهند. ما هم با دوستان‌مان در خانه احزاب تلاش می‌کنیم که تعامل بین گروه‌ها و احزاب سیاسی دو جریان به وجود آید و در این راستا برنامه‌هایی نیز داریم. نقش احزاب در تحقق آشتی ملی موثر است. در این راستا باید با طرح مبانی و مشترکات و تاکید بر آنها جلساتی برای مذاکره و تعامل بین احزاب تدارک دید. افرادی که می‌توانند در این زمینه موثر باشند باید این بحث را پیگیری کنند. خوشبختانه بسیاری از نیروهای دو جریان سیاسی از این مساله استقبال کرده‌اند. برای مذاکره و تعامل لازم نیست که فعالان سیاسی دست از عقاید و هویت‌های خویش بردارند بلکه می‌توان با در نظر گرفتن منافع ملی نظرات کارشناسی را مطرح کرد و نظرات طرف مقابل را نیز شنید. یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها برای نایل شدن به این هدف این است که همه بپذیریم که باید اخلاق سیاسی را در سیاست‌ورزی رعایت کنیم. اگر قرار باشد سیاستمداران مدام با هم در جدال باشند، چگونه می‌توان انتظار داشت که جامعه نیز آرامش داشته باشد؟ برای اینکه بتوان در عرصه سیاست به وحدت رسید همه بخش‌های مختلف حاکمیت از جمله قوه مققنه، قوه مجریه و قضاییه باید اقداماتی را انجام دهند. این هدف بزرگ باید در لایه‌های محتلف اجتماعی و سیاسی برنامه‌ریزی شود. همچنین خانه احزاب به عنوان نهادی صنفی باید احزاب را به تعامل و همکاری با هم برای حل مشکلات کشور ترغیب کند. همچنین روشنفکران و نخبگان کشور باید به میدان بیایند و در طرح و شکل‌گیری گفتمان وحدت‌مند دست به کار شوند.


‌ ایفای نقش رهبری در تحقق آشتی ملی را تا چه اندازه لازم و ضروری می‌دانید؟


مقام معظم رهبری بارها بر لزوم همکاری جناح‌ها و سیاستمداران کشور تاکید کرده‌اند. در توصیه‌های ایشان بارها رعایت اخلاق در هر انتخابات، حرکت در چارچوب قانون اساسی و قانونمداری و توجه به حقوق شهروندی دیده شده است. ایشان در انتخابات پیشین مردم را با هر طیف فکری به انتخابات دعوت کردند. به همین دلیل ایشان همواره بر وحدت ملی تاکید داشته است و در آینده نیز ایشان در تحقق آشتی ملی نقشی اساسی می‌توانند ایفا کنند.


‌ چه چهره‌ها و شخصیت‌هایی در دو جناح سیاسی هستند که می‌توانند در این راه پیشقدم شوند؟


شخصیت‌ها و مراجع مختلفی هستند که نقش و اثرگذاری بالایی در اجتماع دارند. ناطق‌نوری یکی از شخصیت‌هایی است که به عنوان حلقه وصل سیاستمداران دو جناح سیاسی عمل کرده است و بین نیروهای سیاسی مختلف مورد حمایت و احترام است. اصلاح‌طلبان او را فردی می‌دانند که به منافع ملی توجه دارد و بسیاری از اصولگرایان مایل به ایفای نقش ایشان در عرصه سیاسی هستند. آیت‌الله هاشمی که متاسفانه امروز در میان ما نیست در گذشته چنین نقشی را ایفا می‌کرد و پس از مرگ و در مراسم تشییع پیکر ایشان دیدیم که نیروهای سیاسی دو جناح کشور هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک شدند. اثرگذاری آیت‌الله هاشمی در زمان حیات‌شان برای نزدیکی دو جریان سیاسی بسیار مهم بود. از این دست شخصیت‌های فراجناحی هستند که امروز می‌توانند جای خالی ایشان را پر کنند. ضمن اینکه فوت ایشان ضرورت آشتی و وحدت ملی را بیشتر کرده است و فعالان سیاسی نیز بارها به این امر اذعان کرده‌اند که باید برای ایجاد وحدت ملی تلاش کرد. رییس دولت اصلاحات از جمله شخصیت‌هایی است که نظراتش برای اصلاح‌طلبان حجت است و می‌تواند برای رسیدن به این هدف بزرگ نقش مهمی را ایفا کند. همچنین روشنفکران و احزاب و نخبگان سیاسی کشور نیز می‌توانند در رسیدن به این هدف یاری‌رسان باشند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته