دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1395 - 12:31
گزارش آنا از حضور مردم در ایستگاه‌ آتش‌نشانی حسن‌آباد؛

حجله فریدونی که از آتش گذشت اما زیر آوار ماند/ یک آتش‌نشان: برخورد برخی کسبه در مواقع هشدار غیر محترمانه است

مردم با غم و اندوه به بنر‌هایی که بر در و دیوار ساختمان آتش‌نشانی ایستگاه شماره یک (حسن‌آباد) آویزان است، نگاه می‌کنند. مقابل در پر است از گل‌هایی که به عنوان تشکر و عرض تسلیت، مردم و کسبه برای آتش‌‌نشانان این ایستگاه آورده‌اند، اما بیشتر از هر چیزی حجله‌ای که برای شهید فریدون علی‌تبار گذاشته‌اند به چشم می‌آید. عکسی از او که لبخندی دلگرم‌کننده‌ای دارد روی حجله‌ گذاشته‌اند؛ جوانی‌اش اما بیشتر از هر چیزی تاسف‌‌برانگیز است.
کد خبر : 153423

الهه خانی، گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- چند آتش‌نشان مقابل در ایستاده‌اند و به ابراز احساسات مردم پاسخ می‌دهند، غم چشمانشان از چندفرسنگی هم مشخص است.صدای قرآن هم لحظه‌ای قطع نمی‌شود.


علی آقا گوشه‌ای ایستاده‌ است. از دوستانش می‌پرسم؛ از آن سه نفری که زیر آوار ماندند و از فریدونی که امروز حجله‌اش را جلوی در گذاشته‌اند. کافی است نامشان بیاید تا بعض کند و اشک تا پشت پرده چشمانش بیاید. چند نفس عمیق برای اینکه بعضش نشکند، می‌کشد و می‌گوید: از ایستگاه ما 25 تا 30 نفر به ساختمان پلاسکو اعزام شدند و سه نفر از ما برنگشتند و زیر آوار ماندند. دو نفر دیگر هم مصدوم شدند و هم‌اکنون در بیمارستان هستند. هر کدام از آنها حداقل پنج تا هفت سال سابقه کار آتش‌نشانی داشتند و همه کارشان را از ایستگاه حسن‌آباد شروع کرده بودند.



موضوعی که این روزها بحثش داغ است، تجهیزات تحت اختیار ماموران آتش‌نشانی است. اینکه عده‌ای معتقدند تجهیزات پاسخگوی حوادث تهران نیست. از او درباره تجهیزاتی که تحت اختیارشان قرار دارد، می‌پرسم که توضیح می‌دهد: تجهیزات تحت اختیار ما خوب است اما می‌تواند بهتر هم شود.


این آتش‌نشان تاکید می‌کند: تجهیزاتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد نسبت به گستردگی تهران و حوادثی که رخ می‌دهد می‌تواند بهتر از این هم باشد. شرایط تهران با دیگر استان‌های کشور متفاوت است، البته تجهیزات در حوزه آتش‌نشانی مختلف است و همواره در سطح دنیا به‌روزرسانی می‌شود.



او در واکنش به انتقادات وارد شده به تجهیزات آتش‌نشانان در تهران می‌گوید: از لحاظ تجهیزات نسبت به دیگر کشورها عقب می‌مانیم، تجهیزاتی که در اروپا تولید می‌شوند و در ایستگاه‌های آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند چند سال دیرتر به کشور ما می‌آیند اما وضع‌مان نسبت به تجهیزات آتش‌نشان‌های خاورمیانه بهتر است.


علی آقا توضیح می‌دهد: امروز بیشتر برج‌های دنیا 150 طبقه ارتفاع دارند حتی در همین کشورهای همسایه ما هم هستند مگر برای اطفاء حریق در این ساختمان‌ها نردبانی به این ارتفاع وجود دارد؟ به طور حتم خیر، اما سیستم‌های اطفاء حریق بسیار مجهز و قوی که در برج‌های آنها نصب شده است نیاز به نردبان‌های بلند را از بین می‌برد و به سادگی حریق اعلام و اطفاء می‌شود.


آموزش‌ آتش‌نشان‌ها اما طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. علی آقا در این باره می‌گوید: آتش‌نشانی طی چند سال اخیر افرادی را که از نظر تحصیلی منتخب بودند به کشور انگلستان فرستاد تا آموزش‌های به‌روز دنیا را فراگیرند و آن را به آتش‌نشان‌های ایرانی منتقل کنند. آنها اطلاعات خود را در دانشکده‌های آتش‌نشانی، به دیگر آتش‌نشانان منتقل کردند، پس می‌توانیم مدعی شویم که از لحاظ علم آتش‌نشانی ما تقریبا به‌روز هستیم.


آسیب‌های مختلف هر لحظه در کمین آتش‌نشانان است و طی سال‌هایی که فعالیت می‌کنند ممکن است، چند باری را در بیمارستان بستری شوند. علی آقا هم از این قاعده مستثنی نبوده است. او می‌گوید: در یکی از عملیات‌هایی که انجام دادم دچار 16 درصد سوختگی شدم و بارها آسیب‌های مختلف دیدم.



در این میان اما انگشت اتهام به سوی کسبه پلاسکو هم نشانه رفته است. مسئولان طی این 6 روز بارها اعلام کرده‌اند که کسبه مجتمع‌های تجاری برای ایمن‌سازی محل کسب‌و‌کارشان هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. آتش‌نشان ایستگاه حسن‌آباد هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: بارها خودم به بازدید رفته‌ام؛ وارد مغازه کاسبان می‌شوم و می‌گویم شما باید تجهیزات اعلام حریق را در مغازه خود نصب کنید یا موارد ایمنی دیگر را به آنها گوشزد می‌کنم اما صاحب مغازه با لحن بدی می‌گوید «آقا بفرمایید بیرون این موضوع اصلا به شما ربطی ندارد.» برخی محترمانه و برخی غیر محترمانه ما را از مغازه‌هایشان بیرون می‌کنند. اگر یک کاسب خیلی برای ما احترام قائل شود تنها یک «باشد» می‌گوید و تمام، اگر دو ماه بعد دوباره به همان مغازه بروم می‌بینم وضع به همان منوال گذشته بوده است.


او در همین خصوص به حادثه پلاسکو اشاره می‌کند: 90 درصد از کسانی که کسبه پلاسکو بودند عامل بروز این حادثه هستند. کسبه دوست ندارند برای سلامتی و ایمنی خود و اموال‌شان خرج کنند، آنها گمان می‌کنند حادثه برای همسایه است و قرار نیست برای خودشان اتفاقی بیفتد.


علی آقا ادامه می‌دهد: در مجتمع‌های تجاری بزرگ سیستم‌های ایمنی اعلام و اطفاء حریق شاید کمتر از 10 میلیون تومان هزینه ببرد اما آنها حتی همین میزان را هم خرج نمی‌کنند.


او با بیان اینکه آتش‌نشان‌ها تنها وظیفه تذکر دادن را برعهده دارند، عنوان می‌کند: ما تنها می‌توانیم نامه ارسال کنیم و بگوییم فلان مغازه یا فلان پاساژ ناایمن است و این وظیفه مراجع بالاتر است که به این موضوع رسیدگی کنند. ایستگاه‌ها موارد ناایمن را به معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌کنند و پیشگیری نامه‌نگاری‌های لازم به شهرداری را انجام می‌دهد. تذکر، اخطاریه یا پلمپ کردن یک محل نا ایمن برعهده مسئولان مربوط است.


این آتش‌نشان با بیان اینکه در حریق ابوریحان که دو سال پیش اتفاق افتاد 99 درصد خود صاحب ملک مقصر بود، اضافه می‌کند: چیدمان بد انبارداری و عوامل دیگر باعث بروز حریق در این محل شده بود. بیشتر مشکلاتی که از این دست اتفاق می‌افتد به خاطر خود مردم است، آنها باید خودشان به فکر باشند.


علی‌آقا که با بیان این صحبت‌ها دوباره حالش دگرگون شده است،‌ می‌گوید: آدم‌هایی که در سیستم‌های سرمایه‌داری هستند فقط به فکر سرمایه‌اند و به دنبال جمع کردن پولند و دلشان نمی‌خواهد هزینه‌ای انجام دهند. دوستان آتش‌نشانم که در زیر آوار ماندند تنها تاوان یکسری آدم سرمایه‌دار را پس می‌دهند.


ادامه صحبت برایش مقدور نیست، از جمعیت افرادی که برای عرض تسلیت به آتش‌نشانان مقابل در آمده‌اند، کاسته نمی‌شود. با ادامه آوار‌برداری از پلاسکو به طور حتم طی روزهای آینده دو حجله دیگر هم در کنار حجله فریدون قرار می‌گیرد.


* بنا به درخواست این آتش‌نشان نام مستعار برای او انتخاب شده است


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته