پرداخت یارانه مصوب صادرات سیمان به آفریقا عملیاتی نشده است
به گزارش گروه اقتصادی آنا ازماین نیوز، پیش از این پیشنهاد اما چشم امید فعالان صنعت سیمان بیشتر به صادرات دوختهشده بود و اینکه با کمک دولت امکان صادرات مازاد تولید به کشورهای دور و نزدیک ازجمله کشورهای آفریقایی فراهم می شود. نکته مهم در این مسئله اما مشوقهای صادراتی برای کاهش هزینه صادرات بود که به گفته لطفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران این مشوقها مصوب شده است.
مرتضی لطفی، مدیرعامل بزرگترین هلدینگ سیمان کشور دراینباره گفت: پرداخت یارانه لازم برای صادرات سیمان به آفریقا مصوب شد اما عملیاتی نشده است. ما مثل دیگر کشورهای تولیدکننده سیمان هستیم. ظرفیت تولید سیمان ما از تقاضای داخل بیشتر است و برای حمایت از تولید داخلی و حفظ اشتغال این صنعت، دولت باید سهمی از هزینه قابلتوجه حملونقل سیمان به بازارهای صادراتی دور مثل آفریقا را بپذیرد.
لطفی گفت: در کارگروهی که شکل گرفت قرار شد دولت 40 درصد از هزینههای حملونقل را بپردازد و بانک مرکزی یک هزار میلیارد به این امر اختصاص داد اما متأسفانه مبلغ در نظر گرفتهشده عملیاتی نشده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تنگنای مالی دولت بهعنوان عامل اصلی عدم تخصیص این مبلغ گفت: منابع مالی برای تخصیص این اعتبار پیشبینینشده است.
صادرکنندگان ایرانی تجربه صادرات سیمان به کشورهای آفریقایی را در کارنامه دارند. در دهه هشتاد با تخصیص اعتبار از سوی دولت و پرداخت آن به بخش حملونقل صادرات موفقی از راههای ریلی و دریایی به کشورهای آفریقایی انجامشده است. دولت هزینه سوخت حملونقل دریایی و ریلی را پرداخته و صادرکنندگان هزینههای جانبی صادرات را پرداخت میکردند. در حال حاضر پرداخت یارانه حملونقل به صادرکنندگان سیمان یک کمک بزرگ به این صنعت است.
لطفی دراینباره گفت: رکود صنعت پایان نیافته است. رکود هم چنان صنعت را آزار میدهد و باعث شده نتوانیم از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم. در حال حاضر نسبت به سال گذشته 4 درصد در تحویل داخلی و 15 درصد در صادرات کاهش داشتیم. در تأمین گاز به دلیل برودت هوا دچار مشکل هستیم و ظرفیت تحویل و تقاضای ما به 65 درصد رسیده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: 80 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان ماست اما تا پایان امسال 50 میلیون تن سیمان تولید میکنیم. این اختلاف نزدیک به 30 درصدی برای این صنعت هزینهساز است. دولت قرار بود بازپرداخت تسهیلات این صنعت را یکساله درست کند اما این کار انجامنشده است. دولت 29 میلیارد دلار به این صنعت به دلیل مسائل مربوط به سوخت متعهد است. مسئله بازپرداخت تسهیلات ارزی این صنعت با توجه به بند 1 ماده 20 قانون رفع موانع تولید در اولویت است. صنعت سیمان هرچه منابع ارزی گرفته صرف توسعه کرده است. این صنعت از پیشگامترین صنایع در توسعه کشور است که از 30 میلیون تن ظرفیت تولید به 80 میلیون تن ظرفیت رسیده است اما دولت هنوز به تعهداتش به این صنعت را عملنکرده است.
انتهای پیام/