دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت :

در فضای پسا برجام موفقیت‌های امیدبخش اقتصادی حاصل شد

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در فضای پسا برجام فرصتی برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم شد تا بتوانند خود را از آثار زیانبار دوران تحریم نجات دهند و به نقطه‌های امیدبخش اقتصادی برسند.
کد خبر : 152928

به گزارش گروه اقتصادی آنا از شاتا؛ محمدرضا فیاض با بیان این مطلب ؛ افزود: در فضای پسا برجام فرصتی پدید آمد تا شرکت‌های ایرانی با همتایان اروپایی، آسیایی و آمریکایی مذاکراتی را برای انجام سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات به کشورهای ثالث اقدام کنند.


فیاض در ادامه گفت: هفت پروژه اصلی در ابتدای امسال پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه دنبال شد که با رصدهای مختلف از موفقیت‌های حاصل از اجرای آنها مطمئن شدیم.


وی در معرفی هفت پروژه اصلی اقتصاد مقاومتی آنها را شامل: رونق تولید و تعیین تکلیف 7 هزار و 500 واحد تولیدی راکد و نیمه راکد ، ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه توسعه صنعت فولاد و مس بدنبال پرهیز از خام‌فروشی سنگ‌ آهن و تبدیل آن به ارزش افزوده، ارتقای رقابت‌پذیری واحدهای کوچک و متوسط، مدیریت هدفمند واردات برای رسیدن به تراز بازرگانی مثبت، افزایش صادرات و خدمات مهندسی به میزان 10 میلیارد دلار، تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و دست آخر تکمیل و راه‌اندازی 33 طرح بزرگ ملی خلاصه می‌شود.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: تا به امروز با کمک بانک‌ها، تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و دیگر دستگاه‌ها توانستیم 20 هزار و 478 واحد صنعتی مشکل‌دار را تحت پوشش قرار داده و به طور متوسط به هر واحد بین یک تا 3 میلیارد تومان پرداخت شد تا بتوانند به طور مجدد تولیدشان را راه‌اندازی کنند.وی در توضیح این مطلب افزود: در بخش صنایع کوچک، ‌متوسط و صنایع کشاورزی در مجموع 20 هزار و 478 واحد صنعتی تا این لحظه تحت پوشش قرار گرفته به طوری که مبلغی که پیش‌بینی کرده بودیم 16 هزار میلیارد تومان بوده که براساس رصدهای لحظه‌ای انجام شده تاکنون 14 هزار و 200 میلیارد تومان آن را به واحدهای صنعتی یاد شده پرداخت کرده‌ایم.


فیاض در بیان مهمترین اقدامی که پس از پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مشکل‌‌دار صورت گرفته، گفت: خوشبختانه در تمامی این واحدها چرخ‌‌های تولیدی به طور مجدد به حرکت در آمده و کارگرانی که به طور موقت از کار ترخیص شده بودند به کار دعوت شده‌اند.


وی افزود: پس از ابلاغ فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی به وزیر صنعت، معدن و تجارت دو استان تهران و مرکزی به عنوان استان‌های تحت پوشش این وزارتخانه برای پیگیری و دنبال نمودن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعیین و اجرا شده است.


معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بیان دیگر اقدامات این وزارتخانه گفت: توازن سنجی زنجیره فولاد ومس؛ ایجاد و توسعه کنسرسیوم هایصادراتی در شهرکهای صنعتی ، برخورد با واردات غیر رسمی ( قاچاق )؛ رسیدن به ارزش صادرات 45 میلیارد دلار در حالت فعلی و 50 میلیارد دلاری تا پایان امسال ؛ راه اندازی سامانه جامع تجارت ، مدیریت هدفمند واردات ، پیاده سازی 5 خوشه صنعتی و غیره بوده است.


فیاض در پایان گفت: در سال 96 معادل 5 هزار واحد صنعتی دیگر را به عنوان هدف تعیین کرده که آنها را تکمیل و نوسازی خواهیم کرد. همچنین صد هزار واحد صنفی و یک هزار واحد معدنی را نوسازی و تجهیز می‌کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته