دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هنرمند اوکراینی عواید اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر را به حادثه‌دیدگان پلاسکو تقدیم کرد

کنسرت پیانو یگور شوتسوف و آنسامبل زهی شهرزاد از اوکراین، شب گذشته 30 دی‌ماه در حالی در تالار وحدت برگزار شد که نیمی از سالن خالی بود.
کد خبر : 152317

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، اگرچه روند پر شدن سالن در اجراهایی از این دست، کمی با وقفه صورت می‌گیرد اما با به صدا درآمدن چندباره زنگ آغاز اجرا و تاخیر 10 دقیقه‌ای، مشخص شد میزان تماشاگران این کنسرت برخلاف انتظار، بسیار کم است.


در میان حاضران در سالن و پیش از آن، در لابی تالار وحدت زمزمه‌ها و پچ‌چ‌ها درباره حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو به گوش می‌رسید و نهایتا هنرمند اوکراینی به روی صحنه حاضر شد. یگور شوتسوف در مواجهه با تماشاگران و عرض تسلیت برای حادثه ساختمان پلاسکو گفت: خبر اتفاق پیش‌آمده به گوش ما هم رسیده و ما تصمیم داریم عواید این کنسرت را به آتش‌نشانان و حادثه‌دیدگان این رویداد تقدیم کنیم.


یگور شوتسوف ضمن اظهار خرسندی از حضورش در جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: ما معرف سنت موسیقایی غرب هستیم و خوشحالیم که می‌توانیم مردم ایران را با آن آشنا کنیم. سنت موسیقایی غربی، سنتی دیرینه است. برخی از قطعات 300 سال پیش و برخی 10 سال پیش نوشته شده‌اند، به عبارتی تنها چیزی که قطعات موسیقی را بهم وصل می‌کند، موزیسین‌هایی هستند که عامل بسط این قطعات محسوب می‌شوند.


این هنرمند اوکراینی با اعلام اینکه 3 قطعه از باخ را اجرا خواهد کرد، به کار جواهرسازی اشاره کرد که شبیه به کاری است که باخ بر روی قطعات موسیقی می‌کند.


او گفت:‌ جواهرساز سنگ‌های متعدد با کیفیت‌های مختلف (روشن، تیره، شفاف) در اختیار دارد و سنگ‌ها را به بهترین حالت تغییر می‌دهد. او سعی دارد بهترین کیفیت را ارائه دهد. باخ هم همین کار را انجام می‌دهد. او همچون جواهرساز که پس از تراش سنگ آن را در قالبی زیبا قرار می‌دهد، سعی در بهترین ارائه اثرهای خود دارد.


در این بخش از اجرا، موسیقی غربی که به گفته شوتسوف معرف سنت موسیقایی غرب بود در حالی اجرا شد که پس‌زمینه صحنه تالار وحدت را تصویر سیمرغی در قالب طرحی چینی پوشانده بود که هیچ سنخیتی با این اجرا و حتی اجرای بعد که ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا بود، نداشت.


پس از اجرای 3 قطعه، 5 نوازنده که 3 تن از آنان را هنرمندان جوان ایرانی تشکیل می‌دادند با سازهای زهی (ویولن، ویولن‌سل و ویولا) به روی صحنه حاضر شدند.


شوتسوف ضمن ابراز خرسندی از همکاری با موزیسین‌های ایرانی، قطعاتی از موتسارت با موضوع همبستگی را اجرا کرد.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا ضمن اظهار رضایت از این همکاری گفت: قطعا در آینده همکاری بیشتری با هنرمندان ایرانی خواهم داشت. من همکاری و نوع کار هنرمندان ایرانی را بسیار دوست دارم و قطعا ارتباطم را با آنها قطع نخواهم کرد. این اجرا برایم رضایتبخش بود و تجربه خوبی کسب کرده‌ام.


از حواشی این اجرا، شعف و شادمانی نوازنده پیانو (شوتسوف) بود که بعد از اجرایی که با نوازندگان ایرانی داشت، با دراز کردن دست خود رضایت از همکاری را ابراز کرد. این در حالی بود که نوازنده زن ایرانی به منظور حفظ شئونات اسلامی از دست دادن با موزیسین اوکراینی خودداری کرد و در مقابل با بردن ساز خود به سمت وی، خوشحالی خود از این همکاری را ابراز داشت.


از دیگر حواشی این اجرا، تشویق‌های هنرمندان از سوی مردم بود که در هر بخش از اجرا تکرار می‌شد، به طوری که در میانه کنسرت مردم به اشتباه برای کسانی که صندلی‌های اجرا را جابه‌جا می‌کردند کف زدند. این موضوع همه حاضران را به خنده واداشت.


در بخش بعدی این کنسرت، نوازنده پیانو (شوتسوف) با حضور مجدد بر روی صحنه به داستان دختر جوانی اشاره کرد که ربوده شده و به سرزمین غربی برده شده است. وی یادآور شد که این از شخصیت‌ اصلی، گروهی از اشعار گوته است که توسط آهنگسازان زیادی روایت می‌شود.


شوتسوف اعلام کرد یکی از دوستانم که آهنگسازی می‌کند، این داستان را در قالب موسیقی ارائه کرده که به موضوع غربت و باختن اشاره دارد. این متن روی کاغذی نوشته شده که محو می‌شود و تنها با قلب شنوندگان قابل درک است.


وی همچنین در ادامه به اجرای چند قطعه از روبرت شومان اشاره کرد و این موزیسین را به عنوان هنرمندی معرفی کرد که به بهترین شکل داستان را بدون کلمات به تصویر می‌کشد.


شوتسوف از این هنرمند 4 قطعه که به مثابه یک رمان تراژیک بود را در مدت زمان 12 دقیقه اجرا کرد.


بخش پایانی این کنسرت نیز 5 قطعه از شومان بود که به سبک مردمی اجرا شد. شوتسوف در معرفی این قطعات نیز اعلام کرد در این قطعات شومان، طنز و فی‌البداهه بودن، سرسختی و شادی موسیقی مردمی را به نمایش درمی‌آورد.


در اجرای دوم شب گذشته تالار وحدت، ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا اجرا داشتند که برخلاف اجرای پیشین با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان به موسیقی روبه‌رو شد، به طوری که بالکن‌های سوم تالار وحدت نیز از انبوه تماشاگران پر شده بود.


در این اجرا که شهرداد روحانی که رهبری ارکستر را برعهده داشت به اشتراکات فرهنگی ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: اگر اشتراکات فرهنگی را در نظر بگیریم و از اختلافات چشم‌پوشی کنیم، جهان گلستان خواهد شد. اجرای این کنسرت با رضایت هنرمندان ایتالیایی و ایرانی و همچنین مخاطبان روبه‌رو شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب