دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1394 - 10:04

تازه‌های نشر آموت در نمایشگاه کتاب

نشر آموت با آثار جدیدی در حوزه ادبیات داستانی از نویسندگانی چون فریبا کلهر، آسیه جوادی، میترا داور، حمید حیاتی و عبدالرحمان اونق به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید.
کد خبر : 15209

به گزارش گروه فرهنگی آنا، نشر آموت تازه‌ترین عناوین خود را که برای نمایشگاه کتاب تهران مهیا کرده، در حوزه‌های مختلف معرفی کرد:


«سنجاقکی نشسته کف استخر»/ فریبا کلهر


پسری در آرزوی سفر به دور دست ها، دیدن عجایب دنیا و آشنا شدن با مردم شهرهای دیگر! این حال و روز شیخ شهاب الدین سهروردی در ابتدای نوجوانی بود.


این کتاب شرح شیفتگی پسری از دهکده ی سهرورد است به تفکر و قصه و خیال. کسی که در نوجوانی راهی اصفهان شد و پای درس استادان بسیاری نشست و سرانجام مکتب فلسفی اشراق را به وجود آورد.


درک افکار فلسفى شیخ نیاز به سال‌ها مطالعه و تحقیق دارد. در جاى جاى این داستان بلند، قطره‌اى از دریاى عقاید شیخ به زبان ساده آورده شده است. مسلمآ براى نوشیدن این قطره دچار مشکل خواهیم شد، اما هر چه هست، نخستین گام براى شناختن شیخ است.


از مجموعه رمان برای همه (رمان برای نوجوان) نوشته فریبا کلهر، پیش از این منتشر شده است: ولادیمیر می‌گوید – شهر یخ‌های خیلی یخ – دختر نفرین‌شده – پسران گل – قصه‌های یک‌دقیقه‌ای و سی سا سیاوش.


رمان «سنجاقکی نشسته بر کف استخر» نوشته‌ی «فریبا کلهر»در 144 صفحه و به قیمت 8500 تومان توسط «نشر فریبا (با همکاری نشر آموت)» منتشرشده است.


«جزیره‌ی افسونگران»/ فریبا کلهر


«در شبی تیره و تار در دهکده ی باران دختری به دنیا آمد . پدرش او را در پوست شیر پیچید واز خدا خواستدخترش مانند شیر شجاع و بی باک باشد. مرغ آمین که از بالای خانه می گذشتدعای او را شنیدو گفت: آمین. مادر گفت: خوب است که شجاعت و دلاوری با خردمندی همراه باشد. خدایا به دختر من دانایی و خردمندی ببخش.


اما مرغ آمین که از بالای خانه گذشته بود دعای او را نشنید . به این ترتیب دختری که داناک نامیده شدد لاورترین دختر دهکده ی باران شد اما...»


شجاعت بهتر است یا دانایی؟ جزیره افسونگران کتابی است در باره ی دانایی و شجاعت . این کتاب از شجاعت می‌گوید اما قبل از آن از دانایی ستایش می کند. چرا که شجاعت بدون دانایی به بی راهه می رود و خطرآفرین می شود و دانایی بدون شجاعت انسان را به موجودی محتاط و گوشه گیر و بی ثمر تبدیل می کند.


در این کتاب، نویسنده نوجوانان را به دنیایی فانتزی می برد و با شخصیت اصلی داستان که دختری به اسم داناک است همراه می شود تا مسیر دانایی و دانا شدن را به نوجوانان نشان بدهد. در این رمان بسیاری از نام ها ، اتفاقات، مکان ها ، موجودات و...از اسطوره های ایران باستان گرفته شده است


از مجموعه رمان برای همه (رمان برای نوجوان) نوشته فریبا کلهر، پیش از این منتشر شده است: ولادیمیر می‌گوید – شهر یخ‌های خیلی یخ – دختر نفرین‌شده – پسران گل – قصه‌های یک‌دقیقه‌ای و سی سا سیاوش.


رمان «جزیره‌ی افسونگران» نوشته‌ی «فریبا کلهر»در 184 صفحه و به قیمت 11000 تومان توسط «نشر فریبا (با همکاری نشر آموت)» منتشرشده است.


«آکواریوم شماره چهار»/ میترا داور


«اکواریوم شماره ی چهار» شامل تازه ترین تجربه‌های داستان‌نویسی این نویسنده در گستره‌ی فشرده‌نویسی، رمزپردازی و خلق فضاسازی غیرمتعارف و «کافکا»یی است. خوانش داستان‌های این مجموعه، خواننده را ناگزیر به درنگ می‌کند و از آنجا که داستان به اصطلاح «خواننده گرا» است، به قول «آندره ژید» اثر برای درک خود به همکاری خواننده نیاز دارد. آنچه به‌ویژه این «درنگ» را ناگزیر می کند، بهره‌جویی نویسنده از «نماد» در سطحی وسیع است.


این مجموعه شامل 15 داستان کوتاه: «آکواریوم شماره چهار» ، «مار»، «صخره‌هاى کنار رودخانه» ، «ماهى‌هایى مثل خرمگس »، «به احترام بى‌نظیر بوتو یک دقیقه سکوت کنید» ، «دانه‌هاى سیاه برف» ، «پوتین‌هاى سربازى» ، «روباهى با چشمان مضطرب» ، «دست‌هاى سنگى»، «نمى‌تونم تو رو همون طور که هستى بکشم»، «احمقانه ترین خوابى بود که مى‌توانستى ببینى»، «چروک‌هاى سرکش» ، «داره نوازشش مى‌کنه» ، «درخت‌هاى گردو» و «ترجیح مى‌دهیم کارمند باشیم تا باعث وقوع جنگ جهانى سوم شویم» است.


میترا داور متولد سال 1344 در فیروز‌کوه از نویسندگان نسل جدید است که به طور تخصصی در حوزه داستان کوتاه فعالیت دارد.


برخی از کتاب‌های این نویسنده: بالای سیاهی آهوست (صد وبیست اثر برگزیده بیست سال داستان نویسی وزارت ارشاد) و صندلی کنار میز (برگزیده داستان بنیاد هوشنگ گلشیری و نامزد نهایی جایزه یلدا) و قطار در حال حرکت است (نامزد جایزه مهرگان و نامزد جایزه پروین اعتصامی)


مجموعه داستان «آکواریوم شماره چهار» نوشته‌ی «میترا داور» ‌ در 150 صفحه و به قیمت 8500 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.


«کارد زدن به گوجه‌فرنگی»/ ناستین (آسیه جوادی)


«هرسال در فصلش مى‌خواهم مرباهاى مختلفى درست کنم. مى‌خواهم ترشى‌هایى را که بلد هستم درست کنم. غذاهایى که دارند از یاد مى‌روند را بپزم. تابستان سبزى‌هاى مختلف را در خانه خشک مى‌کنم. میوه خشک مى‌کنم. با این که روز به روز توانم براى انجام کارها کم‌تر مى‌شود اما نیرو و حسى مرا به سوى درست کردن آنها سوق مى‌دهد.گاه از این که خود را براى انجام این کارها به تعب مى‌اندازم، حیرت مى‌کنم. ماحصل این دلمشغولى‌ها را اغلب به این و آن مى‌بخشم.»


نویسنده با زبانی خاطره‌گونه شروع به بیان وقایع گذشته می‌کند و لابه‌لای آن و به شکل کاملا زیرکانه و زیرپوستی، به آموزش تهیه‌ی انواع رب‌ها، ترشی‌ها، غذاها، شیرینی‌ها و ... می‌کند.


خانم ناستین خود البته می‌گوید: « این کتاب یک کتاب آشپزى دیگر نیست. سرتقى من در انجام این کارها فقط و فقط براى به یادآوردن چیزهایى است که مارا با کودکى‌هایمان پیوند مى‌دهد و تنها این نیست بلکه زنده نگه داشتن حلاوت و خاطره عزیزانى است که آن ها را براى ما درست مى‌کردند.»


وی می‌افزاید: « اغلب زنان از کمبود وقت و غیر ضرورى بودن آن کارها صحبت مى‌کنند و مى‌گویند وقتى بهترینش در بازار یافت مى‌شود انجام این کارها وقت تلف کردن است و راندن زن به آشپزخانه‌ها و دورى آن‌ها از کارهاى اجتماعى و رشد همپاى مردان و حرف‌هاى دیگرى که ... اما من نه خجالت مى‌کشم از انجام این کارهایى که مى‌توان آماده‌اش را تهیه کرد و نه فکر مى‌کنم وقتم هدر رفته و نه فکر مى‌کنم که استثمار شده‌ام. به میل و رغبت خودم و با ایقان به درستى این مراسم و دوست داشتن ایجاد فضایى دلپذیر آن را تا زمانى که توان دارم ادامه خواهم داد. این کارها به همان اندازه خانه، اطرافیان و خودم را غنا مى‌بخشد که کم از نوشتن و خواندن یک داستان و دیدن تئاتر نیست.»


از ناستین (آسیه جوادی) پیش از این دو کتاب «رک و پوست‌کنده» (یا احوال ما زنان) و مجموعه داستان «تمشک‌های نارس» در نشر آموت منتشر شده است. از وی به زودی دو کتاب «رک و راست» (ادامه‌ی احوال ما زنان) و مجموعه داستان «از تیر به مهر» در آموت منتشر می‌شود.


کتاب «کارد زدن به گوجه‌فرنگی» نوشته‌ی «ناستین (آسیه جوادی)» ‌ در 192 صفحه و به قیمت 11000 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.


«نامه به کودکی که هرگز زاده نشد»/ اوریانا فالاچی- ترجمه عباس زارعی


زنی ناخواسته باردار میشود و با وجود عدم همراهی پدر بچه، تصمیم میگیرد به تنهایی فرزندش را حفظ کرده و به دنیا بیاورد؛ اما در این مسیر با تردیدها و مشکلات فراوانی دست به گریبان میشود: از طعنههای اطرفیان و فشارهای روانی و اجتماعی گرفته تا مشکلاتی که برای سلامتی و وضیت شغلی او به وجود میآید... این رمان در قالب نامهای از یک زن جوان به جنینی که در رحم دارد، نگاشته شده و کشمکشهای درونی یک زن را برای انتخاب بین حرفهای که به آن علاقه دارد و یک بارداری ناخواسته به تصویر میکشد. همچنین از فلسفه وجود، تبعیضهای جنسیتی، دغدغههای زنان و بیعدالتیهای جامعه سخن میگوید و مفاهیمی چون عشق و آزادی را به چالش میکشد.


نویسنده این رمان، اوریانا فالاچی، در سال 1929 در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. او در دوران جنگ جهانی دوم به عنوان یک چریک ضد فاشیسم فعالیت میکرد. مصاحبههای مفصل او با سران سیاسی جهان، او را به چهرهای برجسته در حرفهاش بدل کرده بود. فالاچی در طول فعالیتهای سیاسی و ادبی خود موفق به دریافت جوایز بسیاری از جمله جایزه «آنی تیلور» مرکز مطالعات فرهنگ عامه نیویورک و نامزدی جایزه نوبل ادبیات شد. فروش این کتاب به بیش از چهار میلیون نسخه در جهان بالغ شده است. از دیگر آثار اوریانا فالاچی میتوان به «زندگی، جنگ و دیگر هیچ»، «جنس ضعیف»، «اگر خورشید بمیرد»، «یک مرد» و... اشاره کرد. فالاچی در پانزدهم سپتامبر سال 2006، در اثر ابتلا به سرطان چشم از جهان فروبست.


از عباس زارعی، مترجم این رمان پیش از این سه کتاب دیگر در نشر آموت منتشر شده است: زندگی اسرارآمیز (سو مانک کید)، جاناتان مرغ دریایی (ریچارد باخ) و مزرعه حیوانات (جورج اورول))


کتاب «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته‌ی «اوریانا فالاچی» با ترجمه‌ی «عباس زارعی» ‌ در 128 صفحه و به قیمت 7000 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.


«دایره‌ی سرخ»/ عبدالرحمان اونق


جبار یک چشم، راهزن بی‌رحم ترکمن در صدد جذب حاجی مراد، جوان جنگجوی شجاعی است که به خاطر کشته شدن پدرش بر خلاف خانِ ترکمن ها برای خودش سپاه درست کرده است اما ایل و تبار حاجی مراد با جبار یک چشم خصومت دیرینه دارند. در این بین حاجی مراد دلباخته ی جرن ، تنها دختر جبار شده است. جبار از این فرصت استفاده می کند اما لشکر کشی سپاه خراسان و جنگ ناخواسته مسیر دیگری را پیش روی این دو جوان قرار می دهد که ...


دایره ی سرخ رمانی است با زمینه ی تاریخی، زندگی و درگیریها ی ترکمن های قوم تکه در زمان سلطنت ناصرالدین شاه را به تصویر می کشد.


این رمان نیز مثل رمان های دیگر اونق پر از ماجرا و حوادث پیچیده ای است که خوانندگان را تا آخر قصه با خود همراه می کند.


عبدالرحمان اونق متولد 1339 درترکمن صحرا از نویسندگان مطرح این سال‌هاست. بعضی از آثار منتشر شده او عبارتند از: قصه های ترکمن (مجموعه داستان)- سورتیک(مجموعه داستان)- در عمق شبهای تار (رمان نوجوان)- چوپان کوچک (رمان نوجوان)- راز خایر خوجه (رمان بزرگسال)- آوای صحرا (رمان بزرگسال)- حماسه ی گوراوغلی (رمانس)- سماجت (مجموعه داستان ترجمه از ترکمنستان). رمان رازخایر خوجه و آوای صحرا جایزه‌ی جشنواره ی معلم کشور را در سالهای 81 و83 دریافت کردند. به سفارش شبکه ی 2 از روی کتاب سورتیک فیلم تلویزیونی ساخته شد.


رمان «دایره‌ی سرخ» نوشته‌ی «عبدالرحمان اونق» ‌ در 416 صفحه و به قیمت 22500 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.


«نامه‌ای به خورشید»/ حمید حیاتی


پیکی از سوی خورشید برای چاره‌جویی درباره‌ی فاجعه‌ای که احتمال وقوع آن بسیار است نزد آقابزرگ که شخصیت سیاسی به‌شمار می‌آید فرستاده می‌شود. آقابزرگ به‌سبب نفوذ بسیاری که میان مردم دارد می‌تواند دست‌خط بدهد و مشکل را حل کند. اما عده‌ای موانع بسیاری به‌وچود می‌آورند تا شاید بتوانند از رسیدن نامه جلوگیری کنند که ...


رمان «نامه ای به خورشید» فوندانسیون یک رمان مهندسی شده را دارد. تعلیق موجود در آن مخاطب را تا پایان رمان به دنبال خود می کشد.در این بین وجود شخصیت های متنوع از درویش گرفته تا وکیل مجلس به آن آمیزه ای از رنگ های متنوع قابل اعتنا داده وچشمان خواننده را همانند هنگام دیدن یک تابلوی نقاشی استخوان دار و کارشده، لاجرم به سوی خود فرا می خواند.


حمید حیاتی، پژوهشگر و نویسنده‌، در سال 1345 در همدان متولد شد. وی از سال 86 همکاری خود را با بخش اندیشه‌ مجله‌ ‌گلستانه و مجله‌ هنر و موسیقی آغاز کرد و مقالاتی را به رشته تحریر درآورد. حیاتی در سال 1391 کتاب «بر فراز عبث‌ناکی زندگی» شامل مجموعه‌ قطعات فلسفی و روانکاوی را منتشر کرد. وی همچنین در سال 1392 کتاب «میشل‌فوکو؛ پیدایش‌عقل‌کیفری» در زمینه‌ فلسفه‌ فوکو را توسط انتشارات نصیرا منتشر کرد.


رمان «نامه‌ای به خورشید» نوشته‌ی «حمید حیاتی» ‌ در 320 صفحه و به قیمت 17500 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.


«مرگ دنتون »/ ترجمه‌ی مجتبی ویسی


کتاب شامل هشت داستان: طبیعت بیجان (دان دلیلو)، توازن ممتاز (استیفن کینگ)، عالم خاکی (سام شپارد) ، خبر بد (مارگارت اتوود)، پدرم با من از حقایق پیری می‌گوید ( گریس پیلی) ، مرگ دنتون (مارتین ایمیس) ، هرچه گرو بگذاری، من از گرو در می‌آورم (شرمن الکسی) و مرگ در اکسلسیور (پی. جی. ودهاوس) است.


نویسندگان هر یک از این هشت داستان، سبک و طرزکار خاص خود را دارند اما مضامینی مشترک از جمله مرگ و روابط زناشویی یا خانوادگی، داستان های آنها را در این مجموعه به یکدیگر پیوند می دهد. البته دو داستان نیز از مایه های طنز بهره می گیرند.


در این کتاب به نام داستان نویسانی آشنا نظیر مارگارت اتوود، سام شپارد، استیفن کینگ و شرمن الکسی برمی خوریم. دان دلیلو و مارتین ایمیس، نویسندگان صاحب سبک و زبان پرداز، به اضافه ی گریس پیلی و پی جی ودهاوس، دیگر روایتگران این مجموعه هستند.


از مجتبی ویسی، متولد سال ۱۳۴۰، در نفت شهر( کرمانشاه) تاکنون دو مجموعه شعر و ترجمه‌ی چهارده کتاب در حوزه‌های داستان، شعر و نقد منتشر شده است از جمله: از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم (هاروکی موراکامی)، ابداع مورل (آدولفو بیوئی کاسارس)، دوره گردها (پل هاردینگ)، مرگ یک ناتورالیست (شیموس هینی)، اعترافات یک رمان نویس جوان (اومبرتو اکو)، رقص های جنگ(شرمن الکسی)، شاعری با یک پرنده آبی( چارلز بوکفسکی) و...


کتاب «مرگ دنتون و داستان‌های دیگر» نوشته‌ی « دان دلیلو، استیفن کینگ، سام شپارد، مارگارت اتوود، گریس پیلى، مارتین ایمیس، شرمن الکسى و پى.جى.ودهاوس » با ترجمه‌ی «مجتبی ویسی» ‌ در 208 صفحه و به قیمت 11000 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته