مطالعه غیردرسی دختران بیشتر از پسران است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مقاله امید علی حسینزاده با عنوان «نقش سرانه مطالعه محتوای کتابهای غیردرسی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان» که به بازخوانی اهمیت مطالعه غیر درسی به عنوان هویت فراموش شده ایرانی پرداخته است در همایش بینالمللی «انسان و هویتهای فراموش شده» دانشگاه پیام نور بصورت چاپ کامل و سخنرانی ارائه شد.
مدیر گروه علوم تربیتی واحد شبستر در این مقاله که با همکاری نیما شهیدی و علی لطیفی تهیه شده است با توجه به اهمیت و نقش مطالعه در توسعه فردی و اجتماعی انسانها، از کشورهای ژاپن، برزیل و ترکیه به عنوان رتبههای ممتاز این شاخص فرهنگی در جهان نام برده و نرخ مطالعه غیر درسی در کشور را ۱۲ دقیقه برای هر ایرانی عنوان کرد.
نویسندگان مقاله، عوامل پائین بودن نرخ مطالعه را بیشتر به ریشههای جامعهشناختی مرتبط دانستهاند و دلیل روانشناختی آن را با این عوامل معرفی می کنند:
- نارساییهای سیستم آموزش رسمی در مهم جلوه دادن کتابهای درسی و جلوگیری از مطالعه متون غیر درسی و آزاد
- عدم آگاهی از اهمیت مطالعه در پیشرفت روحی و اجتماعی افراد
- کمبود دائمی وقت بر اثر زندگی شهر نشینی
- ضعف فرهنگ اطلاع رسانی و عدم توجه به کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی
- ممیزیهای غیرتخصصی
نتایج پژوهش نشان داده است دختران دارای مطالعه غیر درسی بیشتری نسبت به پسران می باشند و دانشآموزان شهری، دارای مطالعه غیردرسی بیشتری نسبت به دانشآموزان روستایی هستند.
حسینزاده استادیار گروه علوم تربیتی واحد شبستر و با داشتن چندین مقاله علمی و پژوهشی و ارائه مقاله و حضور در سمینارهای بینالملی در سال ۱۳۹۳ به عنوان فعال پژوهشی واحد انتخاب و لوح تقدیر دریافت کرده بود.
انتهای پیام/