دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی برگزیدگان در اختتامیه دوسالانه نگارگری/ جایزه ویژه نگارگری بهزاد برگزار شود

اختتامیه دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با معرفی برگزیدگان و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت نگارگری عصر شنبه 25 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
کد خبر : 151093

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، در مراسم دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حضور علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی و عبدالله محرمی؛ دبیر دوسالانه از امیرحسین قهرمانی و مصطفی سهرابی از هنرمندان پیشکسوت نگارگری و شاگردان حسین بهزاد و مکتب تهران و سید محمود افتخاری؛ پژوهشگر نگارگری که 30 سال مدیریت موزه هنرهای ملی را بر عهده داشته است، تجلیل شد و با حضور مسئولان و هنرمندان از کتاب دوسالانه رونمایی شد.


علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به جایگاه هنرمندان پیشکسوت و شاخص نگارگری گفت: ضرورت دارد برای این هنرمندان مستندنگاری شود و تاریخ نگاری بخش های مختلف هنری در آینده کارهای ارزشمندی می شود. نگارگری هویت ماست و ضرورت دارد شرایط بهتر و انگیزه قوی برای هنرمندان نگارگری فراهم شود. اگر جایزه ویژه ای به عنوان مثال به نام بهزاد برای نگارگری طراحی و برنامه ریزی شود و برندگان آن از یک امتیاز مستمر ویژه برخوردار شوند، این جایزه می تواند حتی با حضور هنرمندان کشورهای منطقه بین المللی شود.


مرادخانی افزود: بعضی از آثار این دوسالانه فوق العاده است و امیدواریم ارتقای کیفیت دوسالانه و جوایز و تعریف جایزه ویژه آینده درخشانی را برای نگارگری رقم بزند.


مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در این مراسم گفت: در حالی که دوسالانه های تجسمی با مشکلاتی برای برگزاری منظم مواجه هستند، دوسالانه های خوشنویسی و نگارگری که هنرهای ملی محسوب می شوند منظم برگزار می شوند. ماهیت هنرهای ملی با میراث معنوی و با مکاتب گره خورده اند در حالی که در فضای معاصر همه دنبال مولف بودن و نو بودن هستند.


ملانوروزی افزود: هنرهای ملی که از میراث ما سرچشمه گرفته می تواند متناسب با فضای زندگی امروز نیز بیان شود و خوانش معاصر در این هنرها صورت گیرد که این به بحث و گفت و گوی هنرمندان و کارشناسان نیاز دارد.


عبدالله محرمی؛ دبیر دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران گفت: به نام یزدان پاک که آگاهی بخشید انسان را به نور خرد و در عرصه آفرینش، خلق کرد بزرگ مردانی را از جنس عشق و نقش بزرگانی که در گستره هنر و زندگی همچون مردمک دیده، آموختند ، دیدن همه کس را، و ندیدن خود را.


محرمی در ادامه گفت: این اینگونه بود که شکل گرفت به دنبال مدرسه صنایع مستظرفه کمال الملک، مدرسه دیگری با همت مرحوم طاهرزاده بهزاد، که هنر زلال نگارگری ایران را دیگر بار از اعماق تاریکی رکود و انزوا بدر آورده و زنگار خاموشی و فراموشی از چهره رخشانش زدود و آن را به عرصه ظهور مجدد رهنمون شد. مدرسه صنایع قدیمه.


دبیر دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران افزود: در آن زمان گرد هم آمدند به فراگیری اهل دلانی چند از تعلقات دنیا بریده بند تا بپردازند به صورتگری و جماشی، اخرا و زنگار و لاجورد و خلق نگاره هایی که امروزه موجبات فخر و سربلندی این سرزمین مهر ، ایران است،اینان روح و روان از کشاکش تعب روزگار بگسسته و رنج و مرارت یاد گیری بر دل و جان خریدند ،تا اینکه نقاشی هایی متجلی شد والا و عزیزتر از جان که از شکوه و عظمت شان ندانستگان این هنر به کرنش افتادند و دانستگانش به حیرت و زاری، در این گرد هم نشستن های شیر و شکرگونه بود که نگارگری ایران، نقاب از چهره بر گرفت و گنج های مستور خود را عیان ساخت. از آن پس بود که سیر و سلوک میان استاد و شاگرد جانی دوباره گرفت و شمیم نگارگری مکتب تهران فضای هنر این دیار کهن را عطرآگین کرد. آری به ودیعت نهادند نزد ما، نگارگری را، این جمع شوریده حال شیرین قلم. در ادامه جلیل جوکار به نمایندگی از هیات داوران دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران بیانیه هیات داوران را خواند و با معرفی برگزیدگان جوایز اهدا شد.


در رشته نقاشی ایرانی زبیر سعیدی، محمد خادم الفقرا و رحیم عظیمی و در رشته گل و مرغ احسان فاتحی، رعنا شریلو و روح الله پروین اول تا سوم شدند. فاطمه بهاری عیسی لو، فریده طهماسبی و زینب شاهی در رشته تذهیب و مهدی مهدوی، سارا آقامیری و میرمهدی سیدی در رشته تشعیر و طراحی رتبه اول تا سوم را کسب کردند.


انتهای پیام/

برچسب ها: علی مرادخانی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب