دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چرا نشست مشترک روسای سه قوه از 5 ماه پیش برگزار نشده است؟ / نمایش اوج اختلاف‌نظر‌ها از طریق تریبون‌های رسمی

١٩ مرداد ماه امسال، جلسه‌ای به میزبانی علی لاریجانی که خود تاکنون طرف این دعواها البته در دولت فعلی نبوده است، برگزار می‌شود. جلسه‌ای که باز هم قابی از لب‌های خندان روسای سه قوه را به ثبت می‌رساند، هیچ توفیقی در روابط آنان ندارد تا همچنان تریبون‌های رسمی مقر مناسبی برای نشان دادن اوج اختلاف‌نظر‌ها باشد.
کد خبر : 148522

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه اعتماد نوشت: اگرچه وجود اختلاف آرا و سلایق در عالم سیاست طبیعی است اما چرا راه‌حلی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، بدون کاربرد باقی می‌ماند؟ مسوولان با رسانه‌ای کردن مشکلات میان خود به دنبال چه هستند؟ آیا این عرصه برای بیان مشکلات آن هم در کشوری که با انواع مسائل و معضلات دست و پنجه نرم می‌کند مناسب است؟ با وجود مشکلات معیشتی و مسائل اقتصادی که مسوولان کشور بارها از آن گفته‌اند و شرط اساسی آن را وحدت و همدلی گذاشته‌اند پس چنین فضایی را چگونه می‌توان پذیرفت؟ در تمام روزهایی که اختلاف قوا به اوج خود می‌رسید چهره‌های سیاسی بارها آن را مورد شماتت قرار داده و رسانه را جای مناسبی برای چنین بحث‌هایی ندانستند. احمد توکلی، نماینده سابق مجلس بهترین جمله را برای این مباحث مطرح کرد. او با بیان اینکه سه قوه پایگاه حکومت است تاکید کرد: با فرض اینکه سران سه قوه قرار است با هم کار کنند تا به نتیجه مشترک برسند نباید با یکدیگر در رسانه‌ها سخن بگویند. (٥ /آذر /٩٥/ایسنا) اما دیروز هم نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران گلایه‌ای را در همین زمینه مطرح کرد و البته حل آن را تنها با شیوه‌ای جالب میسر دانست. مصطفی کواکبیان در صحن علنی مجلس اعلام کرد: «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی در اختلافی که میان وزرایش وجود داشت، یک روز ٢ وزیر را در اتاق قرار داد و گفت هر وقت مشکل‌تان را حل کردید، بیرون بیایید. موضوعی که البته با این پاسخ جالب علی لاریجانی روبه‌رو شد که گفت: آیا پیشنهاد می‌کنید سران قوا را در اتاقی بگذاریم تا مشکلات حل شود!



یک هفته؛ دو مناقشه و اضافه شدن نزدیکان روسای قوا به حلقه جدال‌ها
«بابک زنجانی» نخستین کلیدواژه‌ای بود که ابتدای این هفته دعوای روحانی و آملی لاریجانی را رقم زد که البته در ادامه مسیر طرفین دعوا را هم تعویض کرد. روحانی از خواسته‌های خود در خصوص واگذاری این پرونده به وزارت اطلاعات و ممانعت آن از سوی دستگاه قضا گفت و در مقابل آملی لاریجانی در نخستین جلسه مسوولان قوا حسابی برای پاسخ، خود را آماده دید. اگرچه اظهارات او از سوی برخی خبرگزاری‌ها منتشر و پس از چند ساعت حذف شد اما نشان از صحبت‌هایی داشت که زنجانی را تا سطح تامین‌کننده مالی ستاد انتخاباتی حسن روحانی رساند. مواضعی که با واکنش‌های زیادی از سوی نزدیکان رییس دولت –حمید ابوطالبی و اکبر ترکان- همراه شد اما در ادامه باز هم به موضوعی دیگر مرتبط شد. این‌بار بیان موضوع «شفاف‌سازی» از سوی رییس دولت یازدهم بود که در برابر خود، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه را دید. حسن روحانی در پیام توییتری خود با بیان اینکه دولت حاضر است با تشکیل سامانه‌ای تمام دخل و خرج و حساب‌هایش را روشن کند، شرطی را هم برای قوه قضاییه تعیین می‌کند. آنجا که انتظار خود از قوه قضاییه برای روشن کردن حساب‌های خود را مطرح می‌کند، دومین مناقشه هفته را رقم می‌زند. البته این‌بار که رییس قوه قضاییه جلسه‌ای پس از صحبت‌های حسن روحانی ندارد، اژه‌ای و منتظری وارد شده و در دفاع از قوه قضاییه مسائلی را به دولت یازدهم ربط می‌دهند. سخنگوی قوه قضاییه با تکرار مواضع رییس دستگاه قضا، توییت روحانی را پاسخ داده و می‌گوید: بدون آنکه شرط بگذارند، به مردم بگویند که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، چقدر هزینه شده و از چه کسانی گرفته شده است؟ حساب‌های قوه قضاییه شفاف است و شفاف‌تر از این هم هرکس بخواهد در اختیارش قرار می‌گیرد». دادستان کل کشور هم در سخنانی و در حمایت از دستگاه قضایی با بیان اینکه انسان در مقام سخنرانی گاهی حرف‌هایی می‌زند که توجهی به تبعات آن ندارد، عنوان می‌کند که اسناد قوه قضاییه موجود است.


این آخرین اظهارات طرفین تا این ساعت است. معلوم نیست که در تریبون‌های دیگر و فرصت‌های بهتر کدام یک از روسای دو قوه پیشقدم می‌شود. به هر حال هرچه باشد آنها به این نتیجه رسیده‌اند که جلسه سران سه قوه نمی‌تواند محلی برای حل مشکلات آنان باشد که اینگونه به گفت‌وگوی رسانه‌‌ای روی آوردند. اما چه خوب است که آنها دعواهای خود را در جلسات سه نفره مطرح کرده و در میان عامه مردم ظاهر قضیه را حفظ کنند تا دعوای سال‌های گذشته روسای قوا در آخرین سال از دولت یازدهم زنده نشود و چه بهتر که همین روزها و پس از ٥ ماه نشست مشترکی را برگزار کرده و این مشکلات را در آن طرح کنند و راه‌حلی برای آن بیایند. مشکلات کشور با آنچه در طول ٨ سال بر آن رفت بیش‌ازپیش نیازمند وحدت و یکدلی است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته