دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1395 - 17:02

معاون اجرایی رئیس جمهوری : فعالیت های ستاد اقتصاد مقاومتی فراقوه ای است

معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: تصمیم ها و فرامین قرارگاه و ستاد اقتصاد مقاومتی برای همه قوا لازم الاجرا ست و مصوبات این ستاد باید با قدرت اجرا شود.
کد خبر : 148138

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از ایرنا، محمد شریعتمداری روز سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد افزود: تفاوت جدی و محوری کاری که این دولت بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی آغاز کرده آن است که این فعالیت به صورت فرا قوه ای مدیریت می‌شود.


وی ادامه داد: همین امر در استان‌ها نیز برای تمام بخش‌ها و دستگاه‌های مسئول ساری و جاری است. در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تصمیم گرفته شد از هفت هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلاتی که برای فعالیت‌های توسعه‌ای این استان به واحدهای کوچک و متوسط تخصیص داده شده، واحد های دارای 100 کارگر نیز به صورت موردی در صورت دارا بودن شرایط لازم، استفاده کنند.


شریعتمداری افزود: نامه سرپرستی بانک ملی در این استان مبنی بر اینکه تصمیم مزبور چون در کارگروه ملی به تصویب نرسیده باید از شعبه اصلی استعلام شود، غیر قابل قبول است.


معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی استان به جانشینی ستاد مرکزی تصمیم می گیرد و مصوبات آن قابلیت اجرا دارد و همه مکلف به اجرای آن هستند. در مجموع برای 18 هزار پروژه ویژه اقتصاد مقاومتی در کشور 12 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی تسهیلات در نظر گرفته شده که این رقم برای بانک هایی که سالانه 450 هزار میلیارد تومان منابع اظهار یا در اختیار دارند رقم ناچیزی است ضمن آنکه این نوع تعیین تکلیف ها پذیرفته نیست.


وی افزود: مبنای فعالیت ستاد اقتصاد مقاومتی آن است که فرماندهی کند و اگر قرار باشد نامه از مرکز گرفته شود نیازی به حضور در نشست ستاد نیست.


شریعتمداری ادامه داد: مصوبات این ستاد باید با قدرت اجرا شود و این ستاد فرماندهی برای آن است که همه ما مکلف به ایجاد اشتغال برای مردم، تکمیل طرح های نیمه تمام و فعال کردن واحدهای تعطیل و نیمه تمام استان هستیم.


تصویب منشور اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی


شریعتمداری با اشاره به تصویب کلیات منشور اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: تدوین این منشور از ضرورت های اساسی برای فعالیت و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی استان است.


وی افزود: ظرفیت فعالیت توسعه ای در حوزه های گوناگون خراسان رضوی وجود دارد اما اگر توانایی ها و امکانات را در برخی شاخه ها و زمینه های دارای مزیت های بیشتر متمرکز نکنیم دچار مشکل شده و قدرت و توان ما پراکنده می‌شود و نمی‌توان به نتیجه مطلوب و اهداف تعیین شده دست یافت.


شریعتمداری تاکید کرد: نیازمند این منشور هستیم و باید آن را به نظر خواهی عمومی گذاشته و عمومی سازی کنیم. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اصل را بر پیشرفت و توسعه متوازن در استان قرار داده که این امر وابسته به مدیریت فرانهادی است و در این راستا باید در فعالیت های گوناگون از ظرفیت و توان دانشگاهی و علمی استان بهره گرفته شود.


وی افزود: در تمام حوزه‌ها علاوه بر مدیریت باید نظارت فرانهادی نیز اعمال شود و دولت تلاش کرده مداخله و نظارت بر فعالیت‌های اجرایی کشور را فرانهادی کند و در قالب تشکیل اتاق های فکر و گروه های اندیشه ورز، آثار و نتایج کارها را در تصمیمات مداخله دهد.


معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با اشاره به طرح مدیریت فرانهادی با هدف توسعه پایدار شرق کشور با محوریت آب گفت: دولت تلاش کرده بحران آب را تا حدودی برطرف کند. موضوع آب مساله جهانی و ملی است و خاص خراسان نمی باشد بطوریکه طی 100 سال گذشته از منابع آب بیش از 300 دشت کشور با حداقل عمق 300 متری برداشت شده و ذخیره ارزشمند آب را برای نسل های آینده در نقطه بحرانی قرار داده است.


وی اظهار کرد: مناطق شرق و جنوب کشور در زمینه منابع آب دچار بحران جدی است و این شرایط در حوزه شرق بحرانی تر است. مهمترین موضوع برای مقاوم کردن خراسان رضوی آب است که باید به آن به عنوان موضوع اصلی در توسعه این منطقه توجه شود و در کنار 388 پروژه اقتصاد مقاومتی انتظار است این استان در زمینه آب طرح ها و پروژه های مدون داشته باشد.


شریعتمداری گفت: هر سدی که احداث می کنیم به نوعی مانع تغذیه سفره های آب زیرزمینی شده و محیط زیست را بر هم می‌زند و این شرایط موجب نگرانی است اما انتقال آب نگرانی بیشتری را در پی دارد و ممکن است در آینده مشکلات و تبعات جدی در پی داشته باشد. مدیرت مصرف آب در اراده و اختیار ماست و باید به طور جدی به آن توجه شود و برای این امر توان عظیمی در کشور نهفته است.


وی افزود: امروز با وجود آنکه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته، در مصرف منابع آب با دست باز عمل می‌کنیم.
امروز تولید برنج به 16 استان دیگر هم منتقل شده که فاجعه است و در این میان بازچرخانی آب و فاضلاب ضروری می باشد.


معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: در این راستا یکی از بزرگترین تصفیه خانه های کشور در مشهد راه اندازی شده اما باید بازچرخانی آب در همه شهرهای کشور پیگیری شود. در این ارتباط باید کارگروه ویژه ای ذیل دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل داد و در این زمینه تدبیر نمود که همکاری و همراهی استانداران دیگر استان های درگیر این شرایط برای هم اندیشی و چاره اندیشی ضروری است.


شریعتمداری همچنین پس از ارائه برنامه توسعه صادرات خراسان رضوی در طول سال‌های برنامه ششم گفت: متوسط رشد سالانه استان در سال 1400 نباید از متوسط رشد برنامه ششم عقب بیفتد.


وی افزود: این منطقه دارای ظرفیت های بسیار و ساختارهای خوبی است ضمن آنکه از موقعیت بی بدیل، گستردگی و تنوع در تولیدات و ظرفیت های مناسب نیروی انسانی برخوردار است و باید اندکی از بار رشد متوسط برخی استانهای کشور را که دارای مشکلات ساختاری هستند به دوش بکشد لذا متوسط رشد سالانه آن باید بیشتر از میزان متوسط کشوری باشد.


در این جلسه همچنین پیرامون هم پوشانی چهار طرح اقتصادی و گردشگری در منطقه طرقبه شاندیز تصمیم گیری شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته