دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 13:07

سندهای پول کثیف به مجلس نرسید، اتهام فریبکاری نصیب رسانه‌ها شد

وزیر کشور توپ پول کثیف را به زمین رسانه‌ها انداخت و با متهم کردن رسانه‌های کشور به فریبکاری گفت: گلایه من از کسانی است که فریب رسانه‌ها را خوردند. چرا می‌خواهید بنده درباره مسئله‌ای که اصلا مطرح نشده است، صحبت کنم.
کد خبر : 14811

گروه سیاسی- مهدی روزبهانی: امروز وزیر کشور بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از طرح بحث ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست و رابطه آن با جریان قدرت، در صحن علنی مجلس حاضر شد.


هرچند که او پیش از این اعلام آمادگی کرده بود، حاضر است در هر جایی حتی صحن علنی مجلس در این باره گزارش بدهد؛ امروز گفت که من در نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کردم تا در صورت امکان، جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شود تا ارقام و اعدادی را که من اعلام می‌کنم مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد.


به دنبال علنی بودن جلسه مجلس، امروز کلی‌گویی رحمانی‌فضلی واکنش نمایندگان مجلس را برانگیخت تا جایی که نطق او در صحن علنی قطع شد و ابوترابی‌فرد خطاب به او گفت که ما از ورود پول‌های کثیف در اقتصاد کشور اطلاع داریم. همین قاچاق سوخت پول کثیفی است که به صورت کثیف به کشور بازمی‌گردد همین نکته کافی است که بدانیم در اقتصاد کشور شاهد پول کثیف هستیم.


نائب رئیس اول مجلس که معمولا سکاندار صحن علنی مجلس در روزهای حساس به جای علی لاریجانی است، در ادامه به رحمانی‌فضلی گفت از صحبت‌های شما اینگونه برداشت شده که پول‌های کثیف در جریان انتخابات و انتخابات مجلس نقش داشته است. دوستان ما می‌خواهند اگر شما مصداقی در مورد ورود پول‌های کثیف در انتخابات دارید با ذکر نام و مبلغ اعلام کنید و به صورت شفاف اعلام کنید تا اگر ضعفی وجود دارد برخورد شود تا قوه مقننه و قضائیه به صورت جدی به این موضوع ورود کند. ابوترابی تأکید کرد که علت برگزاری علنی این جلسه این بود که اعلام کنیم در حوزه برخورد با پول‌های کثیف هیچ اغماضی نداریم.








وزیر کشور قبلا گفته بود با سند و مدرک می‌آید، اما امروز سند جدیدی از پول‌های کثیف حتی در حوزه اقتصاد هم ارائه نداد و تنها به بیان مواردی از سوءاستفاده‌ها و مفاسد به صورت کلی و اجمالی اکتفا کرد. رحمانی‌فضلی وزیر کشور، فصلی را که پیش از این گشوده بود، امروز منکر شد و رسانه‌ها را متهم ردیف اول عنوان کرد

اما وزیر کشور سخنی از انتخابات به میان نیاورد و تنها گفت امروز برای ما مسجل است که پول‌های قاچاق با اشرار و تروریست‌ها ارتباط دارد. وی امروز خاطرنشان کرد: من در سخنرانی خود در 93/12/2 در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر، بر آثار و عواقب قاچاق و درآمدهای ناشی از آن صحبت کردم.


این در حالی است که رحمانی‌فضلی سال گذشته در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر تأکید کرده بود که بی‌شک بخشی از پول کثیف حاصل از قاچاق مواد مخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود.


وی در تشریح صحبت‌های خود اضافه کرده بود که به عنوان مثال فردی که به عنوان کاندیدای شورای شهر وارد این عرصه شده بود برای جریان انتخاباتی خود دو میلیارد تومان هزینه کرده و مدعی است دوستان و رفقایش این هزینه‌ها را متقبل شده‌اند؛ ولی سؤال اینجاست که دوستان و رفقای وی چه نذری داشته‌اند که این پول را برای انتخابات این فرد هزینه کردند.


این سخنان وزیر کشور در سال گذشته تقریبا در همه رسانه‌های داخلی منعکس شد و البته وی بعدها تکذیبیه‌ای نسبت به آن‌ها صادر نکرد هرچند که گفت از صحبت‌های من سوء برداشت شده است.


اما امروز وزیر کشور منکر وجود جریان پول کثیف در عرصه قدرت شد و پیگیری آن را هم وظیفه قوه قضائیه دانست. وی گفت که چرا می‌خواهید بنده درباره مسئله‌ای صحبت کنم که اصلا مطرح نشده است؟ چرا می‌‌خواهید قبول کنم که در داخل سیاست این بوده است؟ خیر، اگر قرار است کسی در این زمینه صحبت کند، همان قوه قضائیه است؛ بنده نیستم. انتظارم از مجلس و قوه قضائیه این است که با این موضوعات اساسی مقابله کند.


رحمانی فضلی دو پرونده بزرگ قاچاق مواد مخدر را در صحن علنی مجلس افشا کرد و گفت: در سه ماه اخیر با فردی با ۳۵ سال سن مواجه شدیم که ۵ کلاس سواد دارد و در ظرف دو سال ۲۰۰ تن مواد مخدر جا‌به‌جا کرده، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول در حساب های این فرد چرخانده شده؛ حساب هایی که مربوط به خودش نبوده است. در همین پرونده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول در حسابی گردش داده شده که حدود ۶ سال پیش فوت کرده یا پول در حساب بچه‌ای ۶ ساله به گردش افتاده است.


وی همچنین در ادامه اشارات خود به مفاسد اقتصادی گفت: در کمیته امداد افرادی بودند که 27 هزار خودروی وارداتی را به اسم این افراد وارد کشور کردند.


ناگفته‌های وزیر کشور را نمایندگان می‌گویند


اشاره وزیر کشور به این حجم از مفاسد اقتصادی این سؤال را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که «آیا ممکن است که این حجم فساد بدون مشارکت سیاسی انجام شده باشد؟»


هرچند که وزیر کشور گفت «احتمال ورود به سیاست وجود دارد ولی چنین چیزی وجود ندارد»، یکی از نمایندگان مجلس به این سؤال پاسخ روشنی داده است. نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: فساد اینقدر زیاد شده که دیگر نیاز به تجسس ندارد. موید صدر حسینی افزوده است: خیلی‌ها می‌آیند سراغ ما و می‌گویند ما تشکیلاتی داریم در دوبی و ترکیه و فلان جا و شما بیایید آنجا. وی اظهار کرده است:‌ این افراد الان هم می‌خواهند افرادی را در قامت نماینده به مجلس بفرستند تا پروژه خودشان جلو برود. از همین حالا تحت پوشش کمک به بی‌بضاعتان و کمک جهیزیه و کمک به مساجد و ده‌ها عنوان دیگر هزینه می‌کنند. حتی وزیر کشور اطلاعی از اینها ندارد من حاضرم جای ایشان بیایم و با مصداق و اسم افراد و سند درباره این پول‌های کثیفی که تلاش می‌شود تا انتخابات مجلس دهم را تحت تأثیر قرار دهند، توضیح دهم. این نماینده مجلس تاکید کرده است: من ده‌ها مورد می‌دانم که بدون طی مراحل قانونی پروژه‌های بزرگی به شرکت‌هایی رسیده است و الان اینها در اندک زمانی گردن‌کلفت شده‌اند و می‌خواهند برای مملکت تعیین تکلیف کنند.


محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده مردم تهران در مجلس هفتم، نیز در گفت‌وگو با آنا نسبت به فعالیت‌ کانون‌های قدرت و ثروت هشدار داده بود. خوش‌چهره گفته بود که صحنه‌گردان اصلی مجلس همین کانون‌های قدرت و ثروت هستند که برای انتخابات آینده هم برنامه‌ریزی می‌کنند.








نماینده خوی: حاضرم جای ایشان بیایم و با مصداق و اسم افراد و سند درباره این پول‌های کثیفی که تلاش می‌شود تا انتخابات مجلس دهم را تحت تأثیر قرار دهند، توضیح دهم. من ده‌ها مورد می‌دانم که بدون طی مراحل قانونی پروژه‌های بزرگی به شرکت‌هایی رسیده است و الان اینها در اندک زمانی گردن‌کلفت شده‌اند و می‌خواهند برای مملکت تعیین تکلیف کنند

سید محمدحسین میرمحمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در پاسخ به این سؤال آنا که «مصادیقی که از سوی وزیر بیان شد، به نظر شما نشانی از ورود پول کثیف یه قدرت نیست؟» گفت: هر اتفاقی محتمل است، معمولا در جایی که پول جمع شود، رسیدن به قدرت هم مطرح می‌شود. این دو همیشه در هر زمانی زندگی و آبروی انسان‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد.


همچنین حجت‌الاسلام محمد باقری‌بنابی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، درباره رویکرد امروز وزیر کشور در جلسه علنی مجلس برای توضیح استفاده از پول‌های کثیف، آن را نوعی خودسانسوری تلقی کرد و افزود: برای توضیح مسائل این‌چنینی باید در جلسات غیرعلنی در نظر گرفته شود چراکه جلسات علنی برای این موضوعات باعث خودسانسوری می‌شود. وی با بیان اینکه «قطعا از پول‌های کثیف در سیاست استفاده می‌شود»، افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود. عملا هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در میان اصولگرایان متأسفانه کسانی از پول‌های کثیف استفاده کرده‌اند.


سندهایی که به مجلس نرسید


وزیر کشور قبلا گفته بود با سند و مدرک می‌آید، اما امروز سند جدیدی از پول‌های کثیف حتی در حوزه اقتصاد هم ارائه نداد و تنها به بیان مواردی از سوءاستفاده‌ها و مفاسد به صورت کلی و اجمالی اکتفا کرد. رحمانی‌فضلی وزیر کشور، فصلی را که پیش از این گشوده بود، امروز منکر شد و رسانه‌ها را متهم ردیف اول عنوان کرد.


رحمانی‌فضلی گفت: من تنها نسبت به ورود این پول به عرصه سیاست هشدار داده بودم و شما انتظار دارید همان موضوع را که جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن دامن زدند من داخل آن تور حرکت کنم.


رحمانی‌فضلی که در پایان سخنانش در مجلس، می‌خواست به توصیه ابوترابی‌فرد مبنی بر عذرخواهی از نمایندگان جامه عمل بپوشاند تا ماجرا ختم به خیر شود، خود را در یک لحظه نماینده رسانه‌های کشور احساس کرد و گفت: من هم از اینکه از سخنانم برداشت نادرست شده است از طرف رسانه‌ها عذرخواهی می‌کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته