دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از دستگیری نماینده جشنواره برلین در فرودگاه تا گزارش 20:30 با مخاطب خاص+ ویدئو

اوایل آذرماه خبر دستگیری چند ساعته نماینده جشنواره سینمایی برلین در فرودگاه امام خمینی، فضای مجازی را درنوردید و حالا بعد از گذشت یک ماه از این اتفاق، گزارش بخش خبری بیست و سی شبکه دو سیما با پخش تصاویری مخفی از حضور این فرد، به نظر می‌رسد برای مخاطبان خاص روی آنتن می‌رود.
کد خبر : 148010

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حدود یک ماه قبل، آنکه لوییکه، نماینده جشنواره برلین به خاطر 60 فیلم سینمایی داخل چمدانش در فرودگاه بازداشت شد و بدون چمدانش راهی آلمان شد.


در آن مقطع حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی درمورد بازداشت آنکه لوییکه و توقیف چمدانش گفت: «خانم لوییکه بیش از 12 سال است که به ایران رفت و آمد می‌کند و این اولین سالی نیست که به ایران آمده و فیلم‌هایی را برای جشنواره برلین دیده و انتخاب کرده است. برخی از رسانه‌ها طوری برخورد می‌کنند که گویا اولین بار است نماینده جشنواره برلین به ایران سفر کرده است.»


اما اکنون که بیش از 1 ماه از این اتفاق گذشته، شب گذشته بخش خبری ساعت 20:30 شبکه دوم سیما در گزارشی مفصل به این اتفاق پرداخت.


گزارش با نریشن خانم گزارش‌گر و تصاویری از آنکه لوییکه در خیابان‌های تهران و فرودگاه امام، همراه با موسیقی‌ای مرموز آغاز می‌شود: «چمدانی فرهنگی با بدل‌های سیاسی؛ سوغات خانم حقوق‌دان برای جشنواره‌های سیاسی. چمدان ضبط می‌شود... محتوا نه عتیقه است و نه مواد مخدر؛ 60 عدد فیلم!


راز فیلم‌‌های این چمدان به رفت‌وآمدهای این خانم برمی‌گردد. آنکه لوییکه یک فرد آلمانی تحصیل کرده حقوق و عضو جشنواره برلین است؛ مشاور بخش ایران این جشنواره...


هر ساله نماینده‌هایی را به کشورهای مورد هدف اعزام می‌کنند تا با دیدن شماری از فیلم‌ها، برخی را انتخاب و به جشنواره منتقل کنند و همزمان به فیلمساز چراغ سبز حضور در جشنواره و فرش قرمز را نشان بدهند...


جلسات مخفیانه و حضور در استودیو و دخالت در تدوین فیلم‌ها و لحاظ کردن نظرهای خودشان...»



3 فیلم خطرناک


در ادامه گزارش، تصاویری از فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان پخش و از آن به عنوان نماد ناامیدی یاد می‌شود. سپس نوبت به «تاکسی» به کارگردانی جعفر پناهی می‌رسد و از آن به عنوان نماینده سینمای زیرزمینی و معاند یاد می‌شود. در آخر هم سکانس‌هایی از «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی که فیلمی فانتزی است پخش می‌شود و از این فیلم هم به عنوان عنصری برای تمسخر و به ریشخند گرفتن فرهنگ چند هزار ساله کشور ایران یاد می‌کنند. این 3 فیلم در 3 دوره مختلف جشنواره برلین، حضور داشتند. البته در این گزارش به فیلم اصغر فرهادی که برترین جایزه این جشنواره را گرفت، اشاره ای نشد: فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده خرس طلای شصت‌و‌یکمین دوره جشنواره فیلم برلین؛ که نه سیاسی نبود و نه سیاه‌نما.


توقیف چمدان جلوی حضور در سطح بین‌المللی را می‌گیرد؟


اما سوالی که در گزارش مطرح می‌شود این است که: آیا با امکانات دنیای امروز و دسترسی عجیب و غریبی که اینترنت در اختیارمان قرار داده، نمی‌توان فیلم‌ها را از جایی به جای دیگر ارسال کرد و باید با چمدان آمد و چمدان را پر کرد و برگشت؟ آیا با توقیف این چمدان دیگر نسخه‌ای از همان فیلم‌ها به جشنواره برلین ارسال نمی‌شود؟


سوالی که گزارش با پخش تصاویری که مشخص است مخفیانه از جلسات لویکه با هنرمندان گرفته شده، پاسخ داده می‌شود و به نظر مخاطبان خاصی دارد؛ مخاطبانی که قاعدتا با توجه به این فیلم‌های «اختصاصی اخبار سیما» از این پس باید مراقب گپ و گفت‌های خود با نمایندگان جشنواره‌های خارجی باشند.


هر جشنواره بنا بر تفکر مدیرانش رفتار می‌کند


سیاست مدیران جشنواره‌ها در سراسر کشورهای دنیا، موضوع تازه‌ای نیست و هر جشنواره بنا بر تفکر مدیرانش رفتار می‌کند. هر ساله صدها جشنواره در سراسر دنیا و در ایران برگزار می‌شود که هر یک حامی اهدافی خاص است. جشنواره مقاومت در ایران به عنوان نمادی از سینمای مقاومت و فرهنگ مقاومت میان مردم و ایران و کشورهای همسایه حامی فیلم‌هایی با این رویکرد است. جشن اسکار اهداف خودش را دارد و جشنواره کن در فرانسه هم به فیم‌های دیگری می‌پردازد و...


آنکه لویکه کیست؟


آنکه لویکه متولد 1962 در دوسلدورف آلمان است و در رشته حقوق در برلین تحصیل کرده است. از سال 1988 تا 1992 در یک رادیوی محلی در یک برنامه فرهنگی مشاکت کرد و پس از آن بدل به یک منتقد سینمایی آزاد شد و در نشریات مختلف و برنامه‌های تلویزیونی قلم زد. از سال 2002 عضو هیأت انتخاب بخش مسابقه و نیز بخش انجمن بین‌المللی فیلم جوان این جشنواره است.


ریشخند تمدن چند هزار ساله یا یک فانتزی زودگذر


نمی‌توان منکر رویکرد و اهداف سیاسی برخی جشنواره‌ها شد اما اعتبار هر جشنواره و جایگاه آن رویداد میان سینماگران جهان باعث می‌شود تا کارگردان‌های بسیاری فارغ از سیاست‌، فیلم‌هاشان را به این گردهم‌آیی‌های فرهنگی بفرستند و بیشتر از این‌که قصد به ریشخند گرفتن فرهنگ کشورشان و یا ناامید نشان دادن مردم‌شان را داشته باشند، تلاش کنند نماینده سینمای کشورشان در جهان باشند و از طرفی به دیده شدن خودشان در سطح بین‌المللی هم نیم‌نگاهی داشته باشند.


اوایل آذر ماه خبر دستگیری چند ساعته نماینده جشنواره سینمایی برلین در فرودگاه امام خمینی فضای مجازی را درنوردید و حالا بعد از گذشت یک ماه از این اتفاق، گزارش بخش خبری بیست و سی شبکه دو سیما با پخش تصاویری مخفی از حضور این فرد، به نظر می‌رسد برای مخاطبان خاص روی آنتن می‌رود.


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته