دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1394 - 15:28
در واشنگتن‌پست منتشر شد

انتقاد از دولت آمریکا برای خودداری از گفت‌و‌گو درباره پهپاد

ممانعت دولت آمریکا از گفت‌و‌گو درباره حملات پهپادهای این کشور در یمن با انتقادات شدیدی مواجه شده‌ است.
کد خبر : 14669

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم «گرگ می‌لر» و «جولی تیت» به بررسی موضوه هواپیماهای بدون سرنشین در آمریکا پرداخت.


هدف از عملیات‌های هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مقابله با حملات تروریستی احتمالی و عملیات‌های نظارتی عنوان شده‌ است اما این گزارش با مثالی از یکی از عملیات‌های هواپیماهای بدون سرنشین شروع می‌شود که تقریبا مساوی با شکست کامل بود.


هدف اصلی حمله یک هواپیماهای بدون سرنشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در آوریل سال گذشته با یک دستگاه خودرو تویوتا با ۱۱ سرنشین مسلح بود که گمان می‌شد از اعضای القاعده بوده و قصد دارند به یک پست نظامی در مرکز یمن حمله کنند. وقتی موشک شلیک شد یک کامیون دیگر به فاصله اندکی از آن در حرکت بود. ترکش‌های موشک به این کامیون اصابت کرد و در این حمله ۹ کارگر که صبح زود به محل کار خود می‌رفتند کشته و زخمی شدند.


دولت یمن بلافاصله اعلام کرد که چند غیرنظامی در یک عملیات هوایی کشته شدهاند. اما این حمله را به آمریکا نسبت نداد. سپس فعالان حقوق بشر به تحقیق در این زمینه پرداختند و پس از تحقیق از شاهدان توانستند تصویری از این حمله بازسازی کنند. اما دولت آمریکا هنوز به وقوع این حمله اعتراف نکرد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، پس از آنکه دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اذعان کرد در حمله‌ای در ماه ژانویه به یک تجمع ستیزه جویان القاعده در پاکستان به اشتباه دو گروگان غربی، از جمله یک شهروند آمریکایی را کشته است، سیاست سکوت کاخ سفید در مورد این حملات بار دیگر هدف انتقادات قرار گرفت.


فاش شدن این حادثه بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که چرا کاخ سفید مایل نیست درباره ده‌ها حمله مشابه در ده سال گذشته که شواهد زیادی درباره کشته شدن غیرنظامیان در آنها وجود دارد، به شکلی مشابه اطلاع‌رسانی کند.


«جاناتان هوروویتز»، عضو حقوقی مرکز «ابتکار عدالت جامعه باز» که ماه گذشته گزارشی مفصل درباره تلفات غیرنظامیان در زنجیره‌ای از حملات آمریکا در یمن، ‌ از جمله در عملیات آوریل ۲۰۱۴، منتشر کرد گفت: «این افشاگری‌ها هر بار که بیگناهان در حملات پهپاد‌ها کشته می‌شوند، و نه فقط زمانی که یک شهروند آمریکایی کشته می‌شود، باید انجام گیرد.»


به طور کلی، فاش شدن ماجرای حمله ماه ژانویه که پنجشنبه گذشته صورت گرفت، همچنین موجب شد دولت آمریکا نتواند به سادگی این تصویر را از حملات پهپاد‌ها ارائه کند که هیچ خطایی در آنها راه ندارد و برآوردهای گروه‌های مستقل درباره تعداد تلفات غیرنظامیان در این حملات را اغراق آمیز بداند.


اوباما روز جمعه در نطقی در برابر جامعه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا وعده داد که درباره حمله ۱۵ ژانویه که یک گروگان آمریکایی و یک گروگان ایتالیایی القاعده در آن کشته شدند، تحقیقات کامل انجام خواهد گرفت.


وی در این حال ب گفت که افشاگری‌های این هفته احتمالا منجر به این نخواهد شد که محرمانه بودن اطلاعات مربوط به برنامه حملات پهپاد‌ها کنار گذاشته شود. اوباما گفت: «بخش زیادی از کار ما هنوز ایجاب می‌کند که برخی مطالب و اطلاعات را محرمانه نگه داریم. ما نمی‌توانیم همیشه درباره همه مشکلات و چالش‌ها حرف بزنیم.»


دولت آمریکا هرگز گزارشی علنی درباره تعداد تلفات ناشی از حملات پهپاد‌ها در بیرون از مناطق جنگی عراق و افغانستان در ۱۴ سال گذشته ارائه نکرده است. اما مقامات آمریکایی درگیر این نوع عملیات اغلب مدعی شدهاند که از هر دو نفر کشته در این حملات، یک نفر غیرنظامی بوده است.


این نسبت عموما با آنچه سازمان‌های مستقل بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها و تحقیقات می‌دانی برآورد کرده‌اند در تضاد است.








یک مقام آمریکایی فاش شدن حمله اشتباهی آمریکا در ماه ژانویه را به منزله وارد آمدن «ترک‌ها و شکاف‌ها» در برنامه‌ای توصیف کرد که نقائص آن زمانی بسیار خرد و کوچک قلمداد می‌شدند

برای نمونه، گروه «دفتر روزنامه نگاری تحقیقی» از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ چهارصد و پانزده حمله را در پاکستان و یمن ثبت کرده است. جدید‌ترین برآورد این گروه تعداد کل کشته‌ها را بین ۲۴۴۹ و ۳۹۴۹ نفر اعلام کرده است. از این تعداد بین ۴۲۳ تا ۹۶۲ نفر ظاهرا از غیرنظامیان بوده‌اند. کهنه سربازان سیا به این آمار می‌خندند.


«مایکل مورل»، معاون سابق مدیر سیا در مصاحبه‌ای گفته است: «من به شما تضمین می‌دهم که این ارقام بسیار بالا‌تر از ارقام واقعی است.» مورل همچنین گفت اگر آمریکا مجبور می‌شد به حملات هواپیماهای معمولی یا نیروی زمینی اتکا کند، آمار تلفات غیرنظامیان احتمالا بسیار از این هم بالا‌تر می‌رفت.


واشنگتن پست در بخش دیگری از این مقاله نوشت با این حال کشته شدن دو گروگان غربی در حمله ماه ژانویه در پاکستان، سیا را بر سر اشتباهی که دولت باراک اوباما را مجبور کرد در ملاء عام به آن اذعان کند، در موضع دفاعی قرار داده است.


مقامات آمریکایی گفتند برنامه سیا به حال تعلیق درنیامده است و دستور اوباما برای بازبینی در این برنامه توسط بازرسی کل خود این سازمان انجام خواهد گرفت. با این حال، برخی گفتند این سازمان در موضع آسیب‌پذیر تازه‌ای قرار گرفته و با موشکافی‌هایی مواجه است که ممکن است در صورت فاش شدن مشکلات بزرگ این برنامه، دامنه آن گسترده‌تر شود.


یک مقام آمریکایی فاش شدن حمله اشتباهی آمریکا در ماه ژانویه را به منزله وارد آمدن «ترک‌ها و شکاف‌ها» در برنامه‌ای توصیف کرد که نقائص آن زمانی بسیار خرد و کوچک قلمداد می‌شدند. این مقام آمریکایی که خواست نا‌شناس بماند، گفت: «رئیس‌جمهوری فقط زمانی می‌آید و حرف می‌زند که یک ایتالیایی و یک آمریکایی کشته شده باشند. اگر قرار بود هر بار که شهروندان غیر آمریکایی در حملات پهپاد‌ها کشته شده‌اند او بیاید و به آن اذعان کند، چند بار باید در برابر دوربین‌ها قرار می‌گرفت؟»


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا پهباد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته