دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1395 - 10:37
مسئول مرکز اقتصاد خلاق واحد تهران جنوب عنوان کرد:

دانشگاه‌ها، مبنای نهادسازی اقتصاد خلاق/ اقتصاد خلاق برای دانشگاه و صنعت ناشناخته‌ است

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: «نهادسازی اقتصاد خلاق مبنایش در دانشگاه‌هاست و نیاز است سرفصل‌های این حوزه در ابتدای امر در واحدهای دانشگاهی تدریس شود و استادان به تدریس این مبحث و دانشجویان به تولید مقاله در باره اقتصاد خلاق بپردازند.»
کد خبر : 145644

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر غلامرضا خلیل‌ارجمندی در کارگاه اقتصاد خلاق معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که به میزبانی واحد تهران غرب برگزار شد، درباره توضیح مباحث اقتصاد خلاق بیان کرد: «با توجه به وابستگی اقتصاد کشور به اقتصاد نفتی در گزارشی که به روحانی رئیس جمهور وقت داده شد، لزوم پایه‌ریزی اقتصاد کشور بر مباحث دانش‌بنیان، IT مورد تاکید قرار گرفت و نیاز به پی‌ریزی مقوله اقتصاد در دیگر ابعاد به ویژه فرهنگ و هنر و... ارائه شد.»


وی افزود: «آنچه که امروز در دنیا مرسوم است، کسب درآمد از مقوله هنر است به طوری که سهم درامد کشور ایتالیا در بحث پوشاک و اتریش در موسیقی بسیار بالاست.»


ارجمندی تصریح کرد: «اقتصاد مجموعه‌ای از عرضه و تقاضا و نرخ است در سال ۲۰۰۱ جان هاپکینز با ارائه کتابی به معرفی اقتصاد خلاق پرداخت بر همین اساس یک مدل پویاتری از اقتصاد مطرح شد.»


مسئول مرکز اقتصاد خلاق افزود: «در علم امروز ثروت زمین و نفت نیست با توجه به اینکه متاسفانه مدیران اجرایی کشور هنوز فکر می‌کنند سرمایه‌گذاری کلان در پتروشیمی و احداث کارخانه اقتصادی است.»


وی افزود: «امروز حوزه اقتصاد را خلاقیت تعریف می‌کند و کشورهایی از نظر اقتصادی کمتر آسیب می‌بینند که در مبحث اقتصاد خلاق موفق بوده‌اند.»


ارجمندی ادامه داد: «در پی ارائه گزارش اقتصاد خلاق به دولت این مقوله به تصویب رسید و رئیس جمهور دستور به ایجاد مرکزی به نام اقتصاد خلاق داد.»


ارجمندی: با توجه به وابستگی اقتصاد کشور به اقتصاد نفتی در گزارشی که به روحانی رئیس جمهور وقت داده شد لزوم پایه‌ریزی اقتصاد کشور بر مباحث دانش‌بنیان، IT مورد تاکید قرار گرفت و نیاز به پی‌ریزی مقوله اقتصاد در دیگر ابعاد به ویژه فرهنگ و هنر و... ارائه شد

وی افزود: «برای ایجاد اقتصاد خلاق ابتدا نیاز به دیتا و اطلاعات اولیه برای اجرای آن در کشور داشتیم؛ با توجه به اینکه یک و یک دهم جمعیت دنیا و یک و سه دهم خشکی کره زمین متعلق به ایران است و از نظر فرهنگ و هنر یک کشور بسیار متمدنی و دارای فرهنگ غنی هستیم در گزارش‌های یونسکو تنها فرش زرباف ایران به عنوان اقتصاد فراوانی نام برده شده است.»


مسئول مرکز اقتصاد خلاق تصریح کرد: «با مطرح کردن بحث اقتصاد خلاق در سال ۹۳ ابتدا با مخالفت وزارت ارتباطات، اقتصاد و فرهنگ در ابتدای امر مواجه شدیم در این راستا ابتدا به توضیح اقتصاد خلاق پرداختیم البته اقتصاد خلاق در ایران کار شده ولی جایی برای حصول نداشته است.»


ارجمندی خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه هر بیزینسی یک بهای تمام شده و یک قیمت فروش در بازار و با یک مابه التفاوت سود آن به دست می‌آید در اقتصاد موسیقی و هنر نیز به عرضه و تقاضا باید به عنوان یک بیزینس اصلاح شود. به طور مثال اگر فیلمی که سرمایه گذار برای ساخت آن سرمایه گذاری کرده مجوز اکران نگیرد پروژه‌اش شکست خورده است به معنای دیگر بیزینس مدلمان شکست خورده است ولی اقتصادمان شکست خورده نیست.»


وی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی گفت: «اقتصاد خلاق در کنار اقتصاد مقاومتی جایگاه مهمی را داراست و در این راستا می‌توان به بحث برون گرایی اقتصاد اشاره کرد که کالایی تولید شده و برای عرضه وجود داشته باشد.»


ارجمندی با توجه به قدرت رسانه در اقتصاد، تصریح کرد: «رسانه می‌تواند اقتصاد را بسیار تغییر دهد و بر قدرت دیتا و شاخص اقتصادی و باور عمومی تاثیرگذار باشد و با ایجاد اعتماد عمومی می‌تواند بازار را تغییر داده و مردم را به سرمایه گذاری سوق دهد.»


وی افزود: «امروز اقتصاد جدید بر بستر هنر ایجاد شده است و بسیاری کشور‌ها در مبحث زیبایی و مدلینگ سرمایه گذاری کرده‌اند و با شناسایی و ساماندهی در اقتصاد ملی می‌توانیم به تولید ثروت از هنر کمک کنیم و لازمه این امر احیای نهاد‌ها، ابزار‌ها و بازار‌های مصرف است.»


ارجمندی اظهار کرد: «نیاز است نهادهای سیاست گذار و اجرایی تعریف جدیدی در مقوله کسب و کار و اقتصاد ارائه دهند در این راستا نیازمند بازنگری در مفهوم بیکاری، قانون کسب و کار و تعریف جدیدی از بیمه هستیم.»


وی افزود: «اقتصاد خلاق درباره ابزارسازی و یافتن بازار نیاز به ابزارهای جدیدی چون استارت آپ‌های هنری و ابزارهای مالی دارد و سرمایه گذاری در این بخش باید فعال شود.


ارجمندی بیان کرد: «درباره بازار نیاز به تعریف جدیدی از این واژه هستیم و باید یک مارکت جدید را در حوزه‌های مختلف ایجاد کنیم و محصولات فرهنگی و هنری را به فروش برسانیم.»


وی با بیان اینکه هنر و ورزش تحریم پذیر نیست، گفت: «با توجه به فروش بالای فیلم و محصولات صوتی بهترین فرصت است که مبحث دیپلماسی علمی را گسترش دهیم. با توجه به بحث چشم انداز ۲۰ ساله در کشاورزی، هنر، موسیقی و بسته‌بندی کالا پتانسیل بالایی برای پیشرفت اقتصادی داریم.»


ارجمندی افزود: «در صنعت بسته بندی نیاز به تقویت دانشکده‌های هنر داریم تا دانشجویان به صورت کاربردی به یادگیری هنر بپردازند و فاصله هنر و صنعت مرتفع شود متاسفانه این رابطه در دانشگاه‌ها گم شده و به نوعی این رابطه تعریف نشده و مسئله اقتصاد خلاق برای دانشگاه و صنعت مقوله ناشناخته‌ای است.»


وی تصریح کرد: «اقتصاد ایران بر پایه خدمات، کشاورزی، تولید و بازرگانی است و متاسفانه هنر جزو زیرشاخه سایر خدمات قرار گرفته است و فعالیت‌های هنری سرفصلی در اقتصاد کشور ندارد؛ لازمه این کار تعریفی از هنر و تعریف ابزارهایی برای آن است. در این زمینه به حمایت دانشگاه‌ها نیازمند هستیم تا با ایجاد مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق در دانشگاه‌ها، تعلیم دانشجویان خلاق و معرفی آنان به بازار کار محقق شود. تدوین مقالاتی در خصوص اقتصاد خلاق می‌تواند برای شروع کار مناسب باشد.»


طوبی امیرعضدی معاون پژوهش و فناوری واحد تهران غرب نیز درباره تعریف واژه اقتصاد خلاق و ضرورت آشنایی استادان و معاونان با این واژه سخنانی را مطرح کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب