دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1395 - 11:56
در نشست قرآنی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی

غائی: کمال «علم و هدایت» قرآن از اهمیت و محوریت خاصی برخوردار است

نشست تخصصی قرآنی با موضوع «بررسی تطبیقی اعجاز قرآن کریم از دیدگاه علامه طباطبائی و آیت الله معرفت به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
کد خبر : 144008

به گزارش خبرنگار آنا، استاد احمدرضا غائی عضو هیات علمی دانشکده الهیات واحد تهران مرکزی در این نشست با توجه به دیدگاه علامه طباطبائی در باره «تحدی جامع و فراگیر قرآن» اظهار کرد: تحدی در قرآن کریم بر شش نحو است: تحدی قرآن، بدیهی، فراگیر و نا‌محدود است و زمان و مکان نمی‌شناسد، بنابراین با تحدی به صرف بلاغت سازگار نیست؛ علم و تبیانا لکل شئ بودن قرآن؛ تحدی به من انزل الیه القرآن... قل لو شاءالله ما تلوته علیکم ولا ادریکم به و قد لبثت فیکم عمرا من قبله افلا تعقلون...؛ اخبار غیبی قرآن؛ عدم اختلاف در قرآن... افلا یتدبرون القرآن...و ششم بلاغت:‌ ام یقولون افتراه قل فأتو بعشر سور... و ان لم یستجیبوا لکم... .


وی افزود: از میان اوصاف و کمالات قرآن؛ کمال «علم و هدایت» از اهمیت و محوریت خاصی برخوردار است. در این زمینه، واژه «علم»، در واقع یک معنا و مفهوم منفرد نیست، بلکه مجموعه‌ای از اوصاف و کمالات دیگر را شامل می‌شود. به بیان دیگر: «وصف علم»، در قبال سایر اسامی و اوصاف قرآن، به منزله روح، مبنا و محور اصلی به شمار می‌رود.


غائی در باره نقش محوری علم در میان اوصاف قرآنی این گونه تشریح کرد: قسمی از آن‌ها «نقش انتقال علم» را به ذهن متبادر می‌کنند، مانند: کتاب، کلام و قرآن. قسمتی «معنا و حقیقت، علم» را افاده می‌کنند؛ مانند: نور، ذکر (بیدارگر)، هدی (رهنمود)، فرقان (جداکننده). قسمتی هم نتیجه و «حاصل علم و هدایت قرآن» است؛ مانند ذکر (بیداری) و شفاء و برخی از اسم‌های قرآن نیز نعت و توصیف برای سه دسته قبلی است. مانند صفت «عظیم» (باعظمت) و «مجید» (شکوه‌مند)، «علیّ» (بلند مرتبه)، «حکیم»......


وی با اشاره به جنبهٔ هدف‌شناسی عنوان کرد: اساسا هدف و غایت اصلی در انگیزش پیامبران، رشد و تعالی انسان، از طریق پرستش و بندگی خداست؛ چنانکه در سوره ذاریات آیه ۵۱و ۵۶ فرموده است: «وَ ما خَلَقْتُ‏ الْجِنَ‏ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون‏»، یعنی: «جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا -که آفریدگار آنان هستم- بپرستند» و روشن است که پرستش درست و ارزشمند نیز، خود بر پایهٔ دانش، معرفت و شناخت درست دربارۀ خداوند و حقایق دین و آفرینش اوست.


این استاد دانشگاه با توضیح این مطلب که قرآن در روشن‌ترین وجوه هدایتش؛ هدایت به سوی خالقِ انسان و جهان است، افزود: قرآن مبتنی بر دین حنیف و فطرت پاک و عقل سلیم با انسان‌ها آنگونه سخن می‌گوید که گویی از ژرفای جان بر می‌خیزد - و لاجرم بر جان می‌نشیند- و انسان، در پی تذکار آن، می‌یابد که‌‌ همان آفریدگار جهان و پروردگار جسم و جان اوست که با وی سخن می‌گوید.


از محورهای این سخنرانی می‌توان، اعجاز و کمالات قرآن، کمال‌شناسی و اعجاز قرآن از جنبه علم و هدایت، نقش محوری علم در میان اوصاف قرآنی، نقش هدف شناسانۀ علم، درجات انبیا در علم و دانش، تعریف قرآن به نور و هدایت الهی، توجه به شأن آموزگاری پیامبر (ص)، حقیقت نوری علم و مراتب آن، همراهی علم و عقل و نقش راهبری علم، مراتب علم و تأثیر ارزشی آن در جایگاه عترت؛ در قبال قرآن، برهان نبوت و سند جاودانه رسالت پیامبر (ص)، اشاره به برخی مستندات قرآنی و نقلی، برهان ذِکر و ترجمانِ فطرت، برهانِ علم و عقل، و کهنگی ناپذیری قرآن و جاودانگیِ حکمت و حجت پایدار قرآن را نام برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته