دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1395 - 13:03
در گفت‌وگو با دبیر علمی جشنواره نقد کتاب

آیا داوران جشنواره نقد کتاب، کتاب‌ها را هم خوانده‌اند؟/ اسلامی اردکانی: فکر می‌کنم این اتفاق افتاده است

از آنجا که تعداد نقدهای ارائه شده به این جشنواره، رقم نسبتا بالایی است و لحاظ کردن ملاحظه‌ مطرح شده برای داوری آن‌ها، تلاش و همیت زیادی را می‌طلبیده، آیا داوران جشنواره نقد کتاب، کتاب‌ها را هم خوانده‌اند؟ دبیر علمی این جشنواره می‌گوید: «برای داوری نقد، داوران باید حتما کتاب را خوانده باشند».
کد خبر : 144007

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سیزدهمین دوره از جشنواره نقد کتاب روز گذشته، دوشنبه 29 آذرماه به کار خود خاتمه داد و داوران با بررسی مجموعا هزار و 60 نقد ارسالی، برگزیدگان این دوره از جشنواره را سیزده بخش: هنر، میراث‌پژوهی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، علوم و فنون، فلسفه - کلام و عرفان، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، ادبیات (متون و شعر کهن، متون و شعر کلاسیک و...)، فقه و حقوق، اطلاع‌رسانی و ارتباطات، قرآن و حدیث، اخلاق، کودک و نوجوان، معرفی کردند.


با توجه به اینکه موضوع نقدها در این جشنواره، کتاب‌هایی هستند که پیش‌ از این منتشر شده‌اند و منتقدان با عنایت به آن‌ها، نقدهای خود را مکتوب کرده‌اند، به نظر می‌رسد داوری نقدها نیازمند آن است که کتاب‌های مورد نقد نیز از سوی داوران مورد نظر باشد تا بتوانند صحت و سقم مواضع منتقد و مواد نقد را ضمن تطبیق با متن کتاب‌ها، بسنجند. چرا که در این صورت اگر نقدی در موضوعِ نقد (یک کتاب) مصداق نداشته باشد، قطعا ایرادهایی جدی بر آن نقد وارد خواهد بود.


از آنجا که تعداد نقدهای ارائه شده به این جشنواره، رقم نسبتا بالایی است و لحاظ کردن ملاحظه‌ مطرح شده برای داوری آن‌ها، تلاش و همیت زیادی را می‌طلبیده، پاسخ این سوال را که «آیا داوران جشنواره نقد کتاب، کتاب‌ها را هم خوانده‌اند؟» از دبیر علمی سیزدهمین جشنواره نقد کتاب، جویا شدیم.


سیدحسن اسلامی‌اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا و در پاسخ به سوال مذکور، گفت: «ما داورانی را برای داوری نقدها انتخاب کردیم که در کار خود تبحر دارند و فکر می‌کنم این اتفاق رخ افتاده است. به عبارت دیگر داوران انتخاب شده، مورد اطمینان ما هستند و فرض این است که داوران، به کتاب‌های مربوطه نیز توجه داشته باشند.»


وی ضمن تایید این مساله که برای داوری نقد، داوران باید حتما کتاب را خوانده باشند، افزود: «داوران با توجه به حیطه فعالیتی که دارند، معمولا کتاب‌هایی که به حوزه کاری‌شان مربوط می‌شود، می‌خوانند. در طول داوری نیز اگر با تردیدی روبرو شوند، باید به کتاب‌های مورد نظر مراجعه کنند.»


دبیر علمی سیزدهمین جشنواره نقد کتاب درباره روند داوری‌ها در این دوره توضیح داد: «از میان هزار و 60 اثری که به دبیرخانه آمد، بخشی از آثار مطابق با تعریف نقد نبودند و شکل گزارش و معرفی کتاب داشتند. اما آن دسته از آثار که نقد شناخته‌ شدند، به گروه‌های تعیین شده فرستاده شدند.»


وی ادامه داد: «هر نقد را 3 داور، داوری کرده است؛ به گونه‌ای که هیچ کدام از داوران از سایر داوری‌ها باخبر نبودند. هر کدام از آن‌ها به هر نقد، نمره‌ای دادند که میانگین آن‌ها تعیین کننده نقدهای برگزیده بود. نقدهایی که امتیازشان بین 85 تا 90 بود به عنوان نقدهای شایسته تقدیر و نقدهایی که بالای 90 امتیاز گرفتند به عنوان نقدهای برگزیده جشنواره معرفی شدند.»


اسلامی‌اردکانی ضمن بیان این‌که بیش از 50 داور در جشنواره امسال کار داوری نقدها را به عهده داشتند، درباره معیارهایی که داوران بر اساس آن‌ها به نقدها امتیاز داده‌اند، گفت: «معیار داوری‌ها، ساختار، رعایت دقت، رعایت ادب و اخلاق و ... بوده است.»


لیست داوران سیزدهمین جشنواره نقد کتاب در 19 بخش، به شرح زیر است:


1. کلیات و اطلاع‌رسانی


حاجی زین‌العابدینی، محسن


حافظیان رضوی، سید کاظم


مرادی، نورالله


2. میراث پژوهی


ایمانی، بهروز


نظری، محمود


وفادار مرادی، محمد


3. فلسفه، کلام و عرفان


پازوکی، بهمن


حبیبی، نجفقلی


رحمتی، انشاالله


سعیدی مهر، محمد


4. علوم تربیتی و روانشناسی


احمدی، اصغر


ایمانی، محسن


فتحی آشتیانی، علی


5. اخلاق


اکبری، رضا


سعیدی مهر، محمد


6. علوم قرآن و حدیث


راد، علی


رحمان ستایش، محمد کاظم


مسعودی، عبدالهادی


7. فقه و حقوق


هادویان، غلامحسین


حکیمی‌ ها، سعید


سلیمانی، حسین


8. علوم اجتماعی


کلاهی، محمدرضا


میرزایی، سید آیت‌الله


نوری‌نیا، حسین


9. ارتباطات


منتظر‌القائم، مهدی


بیچران لو، عبدالله


10. علوم سیاسی


یکتا، حسین


پور علی، سعید


میرزایی، آیت‌الله


11. زبان


عباسی، علی


پژمان، عباس


حسنی، حمید


اسماعیل پور، ابوالقاسم


محمودی بختیاری، بهروز


منشی‌زاده، مجتبی


نصرالله زاده، سیروس


وثوقی، حسین


12. علوم و فنون


بصیره، عبدالحسین


ذاکر، محمد ابراهیم


13. هنر


بنی اردلان، اسماعیل


خزایی، محمد


عادل، سید شهاب‌الدین


14. ادبیات فارسی


حسینی، مریم


نیکویی، علیرضا


ایمانی، بهروز


15. ادبیات داستانی


بشیری، محمود


تجار، راضیه


حسن بیگی، ابراهیم


16. شعر معاصر


امینی، اسماعیل


نادمی، سید احمد


محقق، جواد


علی‌پور، مصطفی


17. ادبیات عربی


فاتحی نژاد، عنایت‌الله


گنجیان، علی


باقر، علیرضا


18. تاریخ و جغرافیا


زرین کوب، روزبه


سجادی، سید صادق


صفت گل، منصور


19. کودک و نوجوان


بوذری، علی


ناصری دریایی، مسعود


بایرامی، محمدرضا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته