دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1395 - 12:11
در نشست خبری جایزه جلال مطرح شد

قزلی: آثار نویسندگان افغانستانی در بخش جنبی جایزه جلال بررسی شده اند/ آرمین: نویسندگان ما دیگر وام‌دار آثار ترجمه‌ای نیستند

نشست خبری نهمین جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دبیر اجرایی جایزه و منیژه آرمین دبیر علمی این دوره از جایزه جلال، صبح امروز سه شنبه 23 آذر ماه برگزار شد.
کد خبر : 142149

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مهدی قزلی در نشست خبری جایزه جلال و در توضیح به تاخیر افتادن برگزاری این دوره از جایزه جلال گفت: از آنجایی که سالروز تولد جلال آل احمد امسال مقارن بود با روز اربعین، ترجیح دادیم برگزاری این دوره از جایزه را به بعد از ماه صفر بیندازیم، اما از سال آینده اختتامیه این جایزه به روز تولد زنده‌یاد آل احمد باز خواهد گشت.


وی شرایط جایزه جلال را شرایطی مناسب خواند و گفت:‌این جایزه مهم‌ترین فستیوال زبان فارسی در حوزه ادبیات داستانی است که امیدواریم شاهد بین‌المللی شدن آن باشیم. در این راستا امسال یک بخش جنبی به جایزه اضافه شده که مربوط به آثار داستانی نویسندگان افغانستانی بوده است.


دبیر اجرایی جایزه جلال ضمن بیان این مطلب که به دلیل سیرلیک بودن خط مردم تاجیکستان فرصت کافی برای بررسی آثار داستانی این کشور در این دوره وجود نداشت، افزود: در بخش ویژه افغانستان آثار منتشر شده در 8 سال اخیر این کشور مورد بررسی قرار گرفتند که البته مسئولیت داوری این بخش مستقیما برعهده بنیاد بوده و نه هیات علمی جایزه جلال.


قزلی ضمن بیان این مطلب که امیدوار است در سال آینده امکان داوری آثار داستانی کشور تاجیکستان نیز فراهم شود، توضیح داد: اگر از این بخش‌های جنبی نتیجه مثبتی به دست آید قطعا به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌کنیم که با تجدید نظر در مصوبه جایزه جلال بخش‌های جنبی نیز به بخش‌ اصلی جایزه جلال اضافه شود.


معاون فرهنگی ارشاد که رئیس ماست هم از نتایج نهایی با خبر نشد


مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به این مطلب که اختتامیه این دوره از جایزه جلال 4 دی ماه در ساعت 3 بعداز ظهر در تالار وحدت برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: خوشبختانه دوره بی‌تفاوتی‌ها نسبت به جازه جلال به سر آمده و پیگیری‌هایی که از سوی نویسندگان نسبت به جابجایی زمان برگزاری جایزه شد، موید این مساله بود. همچنین امانت‌داری در اعلام نتایج در این دوره کاملا رعایت شد تا جایی که معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد که رئیس تشکیلاتی ما است نیز از نتایج نهایی با خبر نشدند.


قزلی در پاسخ به خبرنگار فرهنگی آنا درباره میزان جایزه برگزیدگان جلال توضیح داد: از آنجایی که در گذشته تعداد 110 سکه برای برگزیدگان این جایزه در نظر گرفته شده بود دلایل مختلفی وجود داشت که باعث می‌شد این جایزه برگزیده نداشته باشد مثلا در بعضی سال‌ها وضعیت مالی برای پرداخت این جایزه مساعد نبوده و گاهی هم هیات داوران راضی نمی‌شدند چنین جایزه‌ای را به آثار آن سال اختصاص دهند و به همین خاطر این مساله اهمیت جایزه جلال را کم کرده بود.


وی ادامه داد: از طرفی تعداد سکه‌های این جایزه 10 عدد بیشتر از جایزه نشان درجه یک لیاقت ملی بود که به یک عمر فعالیت و خدمت در بخش‌های مختلف تعلق می‌گیرد. این در حالی است که ادبیات سالانه ما ظرفیت قابل مقایسه‌ای با جایزه لیاقت ملی نداشت.


دبیر اجرایی جایزه جلال افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم که مبلغ جایزه جلال همسنگ با جایزه کتاب سال که محوری‌ترین جایزه کتاب در ایران است شود و بنابراین کماکان برگزیدگان این جایزه 30 سکه و شایستگان تقدیر 10 سکه خواهند گرفت.


قزلی درباره آمار آثار شرکت داده شده در نهمین جایزه جلال گفت:‌ مجموعا 2 هزار و 160 کتاب رمان و داستان، 500 کتاب در حوزه مستندنگاری و 120 کتاب با موضوع نقد ادبی در لیست اولیه ما قرار داشت که بعد از غربالگری‌های اولیه 322 رمان، 158 داستان کوتان، 160 مستندنگاری و 120 اثر در حوزه نقد ادبی به مرحله بعد راه یافتند.


انتخاب داوران بر اساس رأی‌گیری و خرد جمعی بود


منیژه آرمین در بخش دیگری از این نشست ضمن دموکراتیک خواندن پروسه انتخاب داوران در این دوره از جایزه جلال تاکید کرد:‌ انتخاب داوران بر اساس رأی‌گیری و خرد جمعی اعضای هیات علمی انجام شد و بنابراین ضریب خطای بسیار پایینی داشته است از طرفی داوران هم نهایت کوشش خود را به خرج دادند تا در انتخاب‌های خود اعمال سلیقه شخصی نداشته باشند.


وی افزود: افزایش تعداد نویسندگان در این دوره و حضور پررنگ زنان نویسنده از جمله نکات قابل توجه در این دوره از جایزه جلال بود. همچنین وجود دیدگاه‌های متفاوت و انتخاب ساختار و محتواهای متعدد با سوژه‌های متنوع دیگر ویژگی آثار مورد بررسی قرار گرفته در این جایزه بود.


آرمین اظهار داشت: باید بگویم بعد از گذشت 40 سال اینک ادبیات داستانی ما وام‌دار آثار ترجمه‌ای نیست و نویسندگان ما مقلد نویسندگان مشروطه تا انقلاب نیستند و آثار آنان دچار یکسان‌نویسی و شعارزدگی نیست.


دبیر علمی جایزه جلال یادآور شد: در حال حاضر ما در کشورمان با نویسندگانی مواجه هستیم که دارای تشخص و شیوه‌های خود ساخته‌ای در نوشتن هستند و برای آنان نوشتن کاری جدی است نه کاری از روی تفنن.


وی همچنین درباره بخش نقد ادبی که امسال نامزدی ندارد، توضیح داد: متاسفانه هیچ اثری در این بخش به عنوان نامزد معرفی نشدند اما خوشبختانه بنیاد شعر و ادبیات داستانی قرار است سمیناری‌ را با محوریت آسیب‌شناسی نقد ادبی و ارائه راهکارهای مناسب در این راستا برگزار کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته