دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شاهرخ گیوا: ناشران به جای یک کتاب قوی 5 کتاب ضعیف منتشر می‌کنند

نویسنده رمان‌های «مونالیزای منتشر»، «اندوه مونالیزا» و «فیل‌ها» که به دلیل دل‌سردی از بازار نشر نوشتن را کنار گذاشته، معتقد است یکی از آسیب‌های اصلی در بازار کتاب‌های داستانی، تعدد کتاب‌های ضعیف و نبود کتاب‌های قوی است.
کد خبر : 140069

شاهرخ گیوا که بعد از انتشار آخرین رمانش با نام «فیل‌ها» (93 ققنوس) دیگر دست به قلم نبرده، همچنان میلی به نوشتن ندارد. او که گفته بود دیگر به آینده امیدوار نیست، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «با وجود اینکه دو سال از انتشار آخرین رمانم می‌گذرد، هنوز کار جدیدی را شروع نکرده‌ام. دلیلش هم همان دلیل سابق است؛ وضعیت نشر و بازار کتاب بدتر شده که بهتر نشده است.»


وی درباره فعالیت ناشران در حوزه ادبیات داستانی افزود: «درست است که ناشران هرکدام فعالیت خودشان را دارند و کتاب چاپ می‌کنند، اما باید دید چه کتاب‌هایی چاپ می‌کنند. من در این مدت کارهایی را که خوانده‌ام، به هیچ عنوان کیفیت لازم را نداشته‌اند؛ کتاب‌هایی که معمولا 500 یا حتی 300 نسخه شمارگان دارند.»


این نویسنده گفت: «به نظر من اگر ناشران ما به جای 5 کتاب ضعیف، یک کتاب قوی و با کیفیت منتشر می‌کردند، اوضاع بازار نشر بهتر از این بود؛ چه‌بسا تیراژ آن یک کتاب، به بالای 2 یا حتی 3هزار نسخه می‌رسید.»


گیوا ادامه داد: «یکی از دوستان از مدت‌ها قبل یکی از کارهایش را برای من فرستاده بود تا بخوانم و نظر بدهم. داستان واقعا ضعیفی بود و خود نویسنده هم این موضوع را قبول دارد. اما جالب است که اخیرا به من خبر داد ناشری از آن استقبال کرده و خواستار انتشارش شده است.»


نویسنده رمان «فیل‌ها» توضیح داد: «تعداد ناشران و تعداد کتاب‌هایی که سالانه چاپ می‌شود در کشور ما بسیار زیاد است و این خود، یک آسیب است. بازاری که پر شده از کتاب‌های متعدد و ضعیف، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است: از دست دادن اعتماد مخاطبان به آثار تالیفی از یک‌سو و اُفت مخاطب و شمارگان کتاب‌های تالیفی از سوی دیگر.»


وی ضمن بیان این مطلب که انگار بازار کتاب، بیشتر خواهان کمیت است و نه کیفیت، گفت: «افزایش تعداد کتاب‌ها برای ناشران مهم است. نمی‌دانم چرا. شاید فکر می‌کنند رسیدن به تعداد عناوین بالاتر، آن‌ها را در شرایط بهتری قرار می‌دهد؛ مثلا امکان حضور در نمایشگاه‌ها و ... که بر اساس تعداد عناوین میسر می‌شود. بعضی‌ها هم که اصلا در ازای دریافت پول از مولف کتاب چاپ می‌کنند که طبیعی است چاپ کتاب‌های بیشتر برای آن‌ها نفع بیشتری داشته باشد.»


گیوا در گفت‌وگوی قبلی خود با آنا، درباره دلیل کناره‌گیری‌اش از نوشتن و انتشار کتاب تازه گفته بود: «بعد از انتشار آخرین رمانم یعنی «فیل‌ها» دیگر تمایلی به نوشتن کتاب تازه ندارم. دلیلش هم سرد شدن فضای فرهنگی در کشور و بازار نشر است. راستش را بخواهید هیچ معلوم نیست که با این شرایط باز هم دست به قلم ببرم یا نه.»


وی در پاسخ به این سوال که سرد شدن فضای فرهنگی از چه منظری او را دچار بی‌انگیزگی کرده، توضیح داد: «از هر منظری! همین تیراژ‌های پایین کتاب خودش گویای همه‌چیز است؛ تیراژ‌هایی که در بهترین‌حالت از هزار نسخه تجاوز نمی‌کنند... بخشی از عوامل ایجاد فضای سرد فرهنگی، به صورت غیرمستقیم و به تبع عوامل دیگری رخ داده‌اند؛ عواملی مانند فقر، دغدغه معاش، آشفتگی‌های ذهنی مردم تحت تاثیر اخبار سیاسی، ایجاد نوعی افسردگی عمومی در جامعه و...


انتهای پیام/

برچسب ها: بازار کتاب ناشر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته