دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برنامه سومین روز جشنواره تئاتر معلولین/ خارجی‌ها از راه رسیدند

سومین روز از چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاترمعلولین با ده نمایش صحنه‌ای، دو اجرای خیابانی و یک اثر در بخش جنبی، میزبان مخاطبان خود می‌شود.
کد خبر : 139313

به گزارش گروه فرهنگی آنا، 12 نمایش صحنه‌ای، خیابانی و کودک و نوجوان در سومین روز جشنواره بین المللی تئاتر معلولین به اجرا در می‌آیند.


در تالار اصلی مجموعه فرشچیان، «بیا با من حرکت کن» به نویسندگی و کارگردانی الما تن بوکل فان در هاید/ میریام روپمان از هلند اجرا می‌شود این نمایش ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود.


این نمایش درباره یک گروه از بازیگران و نوازندگان است که برای یک اجرا در حال تمرین هستند. نامه ای با یک دعوت ویژه می آید و از آنها خواسته می شود که نمایش خود را در ایران اجرا کنند!


9 هنرمند دارای معلولیت ذهنی, افرادی با چمدان ها را بازی می کنند که یک سفر را در طول عمر خود انجام می دهند.
سالن فرشچیان علاوه بر این نمایش؛ میزبان «یه دست صدا نداره» به نویسندگی یونس صحرارو وکارگردانی محمد صمدی از کردستان نیز می شود که در بخش کودک و نوجوان ساعت9 صبح روی صحنه می رود. نمایش «جشن تولد فاطمه» کاری از منوچهر آذر از استان البرز نیز در سالن اصلی فرشچیان ساعت10:30در بخش کودک و نوجوان روی صحنه می رود.


نمایش «زن طلبون» به نویسندگی روح اله خدامی و کارگردانی سید مهدی محمدی از استان بوشهر ساعت9 صبح در پلاتو تالار هنر روی صحنه می رود. در سالن اصلی تالار هنر نیز نمایش «بازگشت به بکت» نوشته ساموئل بکت به کارگردانی فرانک ماتکه از کشور آلمان در بخش مسابقه صحنه ای این دوره از جشنواره روی صحنه می رود.


این نمایش یک قطعه زندگینامه شگفت‌انگیز از تئاتر است که به معلولیت اشاره نمی‌کند بلکه به ظرفیت‌های هنری خاص اجراکنندگان اشاره می‌کند و عمدتا بر اساس ترجمه‌های غیرکلامی و ارتباطی به حرکت-بدن و ابداعات بیان شخصی طرح‌ریزی شده است.


تالار هنر در همین روز میزبان نمایش های«اتوبوس در دست تعمیر است»به نویسندگی احمد شهریاری راد و کارگردانی جعفر دل دل از استان یزد در بخش مسابقه صحنه‌ای و نمایش «کاشکی» به نویسندگی و کارگردانی منیژه معصومی از مازندران در بخش کودک و نوجوان می‌شود.


هنر سرای خورشید در سومین روز جشنواره، پذیرای دو نمایش است. نمایش «امل» به نویسندگی مهاجر سواعدی و کارگردانی عبداله ندومی از خوزستان ساعت 10:30 به صحنه می‌رود


نمایش «گاهی به من نگاه کن» به نویسندگی و کارگردانی صاحب بوستانی از استان گلستان در سالن هنرسرای خورشید ساعت17:30 به اجرا در می‌آید.


همچنین محوطه باز دانشگاه اصفهان در ساعت‌های12و 15:30 دو نمایش خیابانی «تریبون» به نویسندگی یاسر کاظمی و کارگردانی مهدی محمدپور از گیلان و «یک روز تعطیل»به نویسندگی و کارگردانی حمید کیانیان از خراسان رضوی اجرا می شود.



لوکاس هندریک اوپ دبیک: تئاتر شورایی ارتباط نزدیکی با تئاتر درمانی دارد
لوکاس هندریک اوپ دبیک از کشور هلند عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان است و در این دوره کارگاه آموزشی تئاتر شورایی را از دوازدهم تا پانزدهم آذر ماه طی روزهای جشنواره برگزار می‌کند.
وی که از شاگردان مستقیم آگوستو بال(Augusto boal)است معتقدست که آگوستوبال با همین شیوه اثری عظیم را بر تئاتر و روند تاثیرگذاری آن به جا گذاشته است که تاثیر درمانی نیز داشته دارد و می گوید: من به طور گسترده ای روی شرکت در هرگونه کارگاه آموزشی تمرکز می کنم و در این کارگاه توضیح می دهم که چگونه بتوانم یک گروه را در جامعه سازماندهی کنیم. در هر کشوری تئاتر در واقع منعکس کننده صدای آن جامعه است و با استفاده از آن به سایر افراد جامعه توضیح می دهیم چگونه بتوانند روی مسائل اجتماعی تمرکز کنند.


دبیک در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال کارگاهی در ایران برگزار کرده، گفت: من قبلا یک سری اطلاعات در مورد افراد معلول در ایران خوانده بودم اما این سفر اولین تجربه من در ایران است و من دوست دارم که با مردم سایر کشورها آشنا شوم.


وی معتقد است که تئاتر شورایی با تئاتر درمانی ارتباط نزدیکی دارد،و در همین زمینه می گوید: ما در تئاتر درمانی یک هدف داریم با مددجو و مراجعه کننده سروکار داریم و تئاتر شورایی تاثیر بسیار شگرفی دارد زیرا که افراد در آن برای قدرتمند شدن پیوسته تلاش می کنند و در مورد مجموعه ای از افراد به مباحثه می پردازیم.


این هنرمند در همین زمینه تصریح کرد: البته در این نوع فرآیند هدف اصلی «تئاتر درمانی» نیست. تئاتر شورایی تاثیر زیادی روی معلولین خواهد داشت زیرا اگر ما بتوانیم صدای این افراد را در جامعه منعکس کنیم کار بسیار بزرگی کرده ایم. من دقیقا می خواهم در این کارگاه آموزشی «حس چگونه ارتباط برقرار کردن» با آنها را آموزش دهم که در واقع نوعی همنوایی بین معلم و فرد یادگیرنده است.


دبیک معتقد است که مشارکت در این تئاترها باعث می شود افراد معلول اطلاعات زیادی را از این کارگاه دریافت کنند و می گوید: تاثیرگذاری تئاتر و تئاترهایی نظیر شورایی به دلیل مشارکت مستقیم، زنده و فعال مخاطب به‌شدت می‌تواند به تسهیل و حل معضلات اجتماعی کمک کند. آگوستوبال با همین شیوه اثری عظیم را بر تئاتر و روند تاثیرگذاری آن به جا گذاشته است که تاثیر درمانی نیز داشته و دارد.



وی در پایان خاطرنشان کرد: روش شناسی خود من به نوعی برپایه آگستو بال است. تئاتر آگستوبال جهان‌شمول است و خیلی از مسائل و محتویات را در برمی‌گیرد و ما پیوسته در آن در حال کشف مسائل مختلف هستیم.این روش در 15 سال گذشته به خیلی از شاگردان آموزش داده شده است و من در تلاش بودم با استفاده از روش «پداگوژی» به یادگیرندگان کشف مسائل مختلف و کشف حقایق را بیاموزم.


چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولین با شعار «جشن دوستی ها با احترام به تفاوت ها» از دوازدهم تا هفدهم آذر ماه به همت سازمان بهزیستی در شهر اصفهان برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته