دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

غلام‌رضا رمضانی: سینمای کودک نفرین شده است/ برای تهیه‌کننده و پخش‌کننده «فرار از اردو» متاسفم

«فرار از اردو» به کارگردانی غلام‌رضا رمضانی در حالی پس از 3 هفته به فروش ناامیدکننده 44 میلیون تومان رسید که کارگردان این فیلم پخش‌کننده و تهیه‌کننده فیلم را مقصر اصلی فروش کم فیلم می‌داند.
کد خبر : 139172

غلام‌رضا رمضانی در گفت‌وگو با آنا درمورد استقبال کم مخاطب‌ها از فیلم‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان ساخته می‌شوند، گفت: «نمی‌توان شکست فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان در گیشه را یک قانون از پیش تعیین‌شده دانست. همان‌طور که در ماه‌های گذشته فیلم «دزد و پری» از سینمای کودک و نوجوان بیش از 900 میلیون تومان فروش داشت، البته حضور چهره‌ها در این فیلم بی‌تاثیر نبود.»


80 درصد سئانس‌های فیلم صبح بود


رمضانی دلیل فروش ناامیدکننده فیلم «فرار از اردو» را ناکارآمدی پخش‌کننده و تهیه‌کننده دانست و گفت: «وقتی قبل از اکران عمومی فیلم ترتیبی برای دیده شدن فیلم و تبلیغات داده نشود و مخاطب فیلم را نشناسد، فیلم با فروشی دل‌سردکننده مواجه می‌شود. اگر گلایه‌ای دارم بر اساس شواهد و عملکرد پخش‌کننده و تهیه‌کننده است. 80 درصد سئانس‌های فیلم صبح بوده است در حالی که ترتیبی برای نمایش فیلم توسط دانش‌آموز‌ها داده نشده است. باید از چند ماه قبل با وزارت آموزش و پرورش و اداره‌های آموزش و پرورش در مناطق مختلف تهران ارتباطی برقرار می‌شد تا مدیران و معلمان این فیلم را ببینند و متوجه شوند «فرار از اردو» برای خانواده‌‌ها و دانش‌آموزها سرگرم‌کننده و مفید است.»


فیلم پر است از صحنه‌های مهیج و اکشن


این کارگردان درمورد پخش‌کننده فیلمش (شرکت پخش نیمروز به مدیریت مهدی صباغ‌زاده) گفت: «پخش‌کننده هیچ برنامه‌ای برای فیلم نداشت. نمی‌خواهم به فیلم خاصی اشاره کنم اما در حال حاضر فیلم‌هایی که برای کودک و نوجوان ساخه نشده‌اند با برنامه‌ریزی پخش‌کننده‌هاشان برای دانش‌آموزها نمایش داده می‌شوند. فیلم من هیچ ایراد فنی‌ای ندارد. فیلم پر است از صحنه‌های مهیج و اکشن... کسانی که فیلم را دیده‌اند، راضی بوده‌اند و نظرهای بسیار مثبتی راجع به فیلم داشته‌اند. 2 ماه گیلان و 3 ماه مناطق کویری یزد را برای پیدا کردن لوکیشن زمان گذاشتم و سپس 2 ماه تصویربرداری فشرده در شرایطی عجیب را با بچه‌‌ها تجربه کردیم اما حاصلش سوخت...»


ای‌کاش تهیه‌کننده‌ها هزینه‌ها را از سرمایه شخصی‌شان می‌دادند تا کمی دل‌شان بسوزند


رمضانی در ادامه گفت: «وقتی تهیه‌کننده در سینمای ایران از جیب خود هزینه نمی‌کند و سرمایه فیلم را به صورت وام و یا مشارکت با نهادهای دولتی فراهم می‌کند، مشخص است که دلش برای فیلم نمی‌سوزد و نفروختن فیلم ذره‌ای خاطرش را مکدر نمی‌کند. ای‌کاش تهیه‌کننده‌ها هزینه‌ها را از سرمایه شخصی‌شان می‌دادند تا کمی دل‌شان برای پروژه و حتی کمی برای زمانی که صرف ساخت فیلم کرده‌اند، بسوزد و خودش را مقابل هزینه‌ای که کرده است، موظف بداند. »


تهیه‌کننده خواست تا دخالتی در تیزر، پخش و تبلیغات نداشته باشم


رمضانی با اشاره به تیزرها و تبلیغات فیلم گفت: «پس از جشنواره فیلم فجر، جلسه‌ای با حسن آقاکریمی، تهیه‌کننده فیلم داشتم و در این ملاقلات، ایشان کاملا محترمانه از من خواست تا در بخش‌های دیگر مثل تیزر، پخش و تبلیغات دخالتی نداشته باشم و این اتفاق هم افتاد اما امروز نتیجه‌اش، تیزر بسیار بد، تبلیغات ضعیف و اکران در بدترین ساعت‌های روز است.»


40 میلیون تومان بعد از 20 روز در اکران شوخی است


وی با اشاره به اکران فیلم پس از دو سال گفت: «پخش‌کننده فیلم را بیش از یک سال و نیم اکران نکرد و و دلیلش را نبود سالن خالی اعلام کرد اما وقتی سالن در اختیار فیلم‌مان قرار گرفت هیچ برنامه‌ریزی برای دیده شدن فیلم نشد. رقم 40 میلیون تومان بعد از 20 روز در اکران شوخی است! فقط می‌توانم بگویم برای تهیه‌کننده متاسفم... برای پخش‌کننده متاسفم و برای خودم هم...»


سینمای کودک محلی بی‌در و پیکر شده تا با هزینه‌های دولتی بیایند و ویرانش کنند


این کارگردان درمورد سینمای کودک گفت: «سینمای کودک نفرین شده است چرا که در این سال‌ها هر هزینه‌ و تدبیری برای این حوزه شده است، از سر ناچاری بوده و ذره‌ای عشق و علاقه در آن وجود نداشته است. سینمای کودک برای پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها تبدیل به محلی بی‌در و پیکر شده است تا با هزینه‌های دولتی بیایند و روز به روز ویران‌ترش کنند. ای‌کاش مسئول‌های دولتی اعلام کنند به سینمای کودک وام و پول نمی‌دهند و هرکسی که به این حوزه علاقه دارد، سرمایه‌گذاری کند. تنها در این صورت دلسوزهای واقعی این حوزه مشخص می‌شوند و کسانی که کارشان را بلد نیستند هرگز به سینمای کودک نزدیک هم نمی‌شوند هرچند ما آنقدر خودخواهیم که برای اثبات خودمان می‌مانیم و روز به روز خراب‌تر می‌کنیم.»


این اتفاق مرگ غلامرضا رمضانی است


غلامرضا رمضانی در آخر صحبت‌هایش گفت: «این اتفاق دنیای ذهنی مرا خراب کرد و طراحی ذهنی‌ام را که برای سینما کودک و نوجوان و جذب خانواده‌ها و سرگرم‌شدن‌شان در سینما بود به هم زد. این اتفاق برای دومین بار است که گریبان فیلم مرا می‌گیرد. پیش از این فیلم «قفل‌ساز» را ساختم که به دلیل اتفاق‌های عجیبی که برای تهیه‌کننده افتاد و سه سال از سینما دورش کرد، نابود شد. پس از سه سال فیلم را به هر دفتری بردیم با این جواب مواجه شدیم: پس از سه سال این فیلم به درد ما نمی‌خورد! حمید فرخ‌نژاد و نیکی کریمی از بازیگرهای فیلم بودند. این اتفاق مرگ غلامرضا رمضانی است و باید بعد از این با بیهودگی باقی زندگی را تلف کنم...»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته