دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پوررستمی تبیین کرد:

چرا امام رضا(ع) غریب است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن بیان دلایل غربت امام رضا(ع) گفت: قرآن کریم قبور اهل بیت(ع) را بیوت معرفی کرده است بنابراین باید هنگام زیارت توجه بیشتری به چنین حضور والا و ارزشمندی داشت.
کد خبر : 138493

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایکنا، حامد پوررستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گروه شیعه شناسی و معارف اسلامی، یکی از ابعاد نقش آفرینی بارگاه منور امام رضا(ع) در کشورمان را انسجام بخشی دل ها و ملت ها و پیوند بین شیعیان به لحاظ عاطفی، اجتماعی و مذهبی خواند و گفت: شیعیان پیکر واحدی هستند که روح ولایت در آنان جریان دارد.


وی ادامه داد: امت اسلامی تا زمانی که در سایه ولایت عبد خداوند باشند از اقتدار برخوردارند اما اگر این اتصال ولایی از بین برود مصیب و تفرقه ایجاد می شود.


وی یکی از رموز معنوی بودن یک امت شیعه را ارتباط با ولایت و ائمه معصومین(ع) برشمرد و گفت: در حدیث سلسلة الذهب توحید، قلعه و دژ محکم الهی معرفی شده است اما شرط آرامش در قلعه توحید امامت است. برای مسافر خوب کوی دوست بودن باید از شاهراه امامت گذر کرد چرا که در زیارت آل یاسین نیز امام به درگاه الهی تشبیه شده است. داشتن امام واحد سبب وحدت بین شیعیان می شود.


پوررستمی با بیان اینکه زیارت نشانه ای از محبت و تمسک به ولایت است و موجب حیات و طراوت شیعه می شود اظهار کرد: وجود بارگاه امام رضا(ع) در کشورمان سبب انسجام و اجتماع در مسیر حق شده است.


وی با بیان اینکه نظام ولایت از برنامه منظمی برخوردار است عنوان کرد: برنامه هایی که امام رضا(ع) برای هم زیستی، وحدت، محبت و اخلاق معاشرت ارائه می کنند بر مبنای نوع دوستی و اخلاق مداری است که به توحید ختم می شود. همچنین عدالت، امنیت، تربیت و رفاه مسائل اصلی هستند که در گفتمان امام رضا(ع) به چشم می خورد. تک تک آموزه های امام رضا(ع) عملیاتی است و زیارت وسیله ای برای رفتن به این برنامه های منظم است.


پوررستمی با تأکید بر اینکه امامت و ولایت به مثابه آئینه فضائل انسانی است تصریح کرد: امروزه روانشناسان نیز به این نکته رسیده اند که در حوزه مباحث اجتماعی باید یک ترازو وجود داشته باشد که جامعه خود را با آن بسنجد و حرکت کند. امام رضا(ع) در این زمینه نیز الگوی فضائل انسانی و نوع دوستی است و راه را به شیعیان نشان می دهد چرا که رمز وحدت، انسجام و پیروزی شیعیان در الگوی مدیریتی و رهبری امامان معصوم(ع) است.


وی دلیل خاص علاقه وافر شیعیان برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) را تأکیدی دانست که در آموزه های شیعه بر زیارت ایشان شده است و گفت: از امام جواد(ع) روایت شده است که زیارت امام رضا(ع) افضل تر از امام حسین(ع) است چرا که امام حسین(ع) را همگان زیارت می کنند اما پدرم امام رضا(ع) را خواصی از شیعیان زیارت می کنند.


دلیل غربت امام رضا(ع)


وی ادامه داد: امام حسین(ع) را بسیاری از فرق شیعه زیارت می کنند اما امام رضا(ع) توسط گروه کمتری از مسلمانان مورد زیارت قرار می گیرد. سفر به ایران به صورت اجباری به امام تحمیل شد و ایشان فرمودند پشت سر من گریه کنید که من بر نمی گردم و این دلیل غربت امام رضا(ع) است که شیعیان را درگیر خود کرده است و در دل شیعیان مانده است.


پوررستمی با بیان اینکه برخی به امام رضا(ع) ظلم کردند و ایشان را تنها گذاشتند اظهار کرد: هنگامی که امام کاظم(ع) از دنیا رفت نمایندگان ایشان اظهار ناآشنایی با امام رضا(ع) کردند و ایشان را تنها گذاشتند. به طوری که فرقه واقفیه به وجود آمد و بر امام هفتم توقف کردند و امام هشتم را به رسمیت نشناختند و غربت و تنهایی را برای امام رضا(ع) به وجود آوردند که امروز دل شیعه را به درد می آورد و از اقصی نقاط دنیا به سوی بارگاه منورشان می خواند.


این استاد دانشگاه با اشاره به بمباران تبلیغاتی که مأمون علیه امام رضا(ع) داشت اظهار کرد: تا ۱۰ سال پس از مرگ مأمون کسی اجازه نداشت امام رضا(ع) را شهید بخواند چرا که سیاست، سانسور، تهید و تطمیع باقی بود و امام رضا(ع) همچنان در غربت به سر می برد، این غربت برای شیعیان محبت آفرین است.


آداب زیارت


پوررستمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضور در بارگاه امام رضا(ع) حضوری در برابر فردی حی و زنده است گفت: قرآن کریم قبور اهل بیت(ع) را بیوت معرفی کرده است بنابراین باید هنگام زیارت توجه بیشتری به چنین حضور والا و ارزشمندی داشت و زیارت را با معرفت بیشتری به انجام رساند


انتهای پیام/

برچسب ها: امام رضا مشهد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته