دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مهدی تاج: اصراری به لیگ شانزده تیمی نداریم

مهدی تاج روزهای سختی را پشت سر می‌‌گذارد. مدیریت در فدراسیون فوتبالی که دغدغه تمام مردم ایران است بدون تردید کار آسانی نیست. حالا در نظر داشته باشید که بحران‌های شدید اقتصادی هم سایه سیاهی بر تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مجموعه انداخته باشد.
کد خبر : 138209

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه اعتماد با رییس فدراسیون فوتبال ایران به‌گفت‌وگو درباره مشکلات این روزها نشسته است.
فدراسیون فوتبال این سیاست را در پیش گرفته که برای مقابله با تیم‌های بدهکار سختگیری بیشتری نسبت به سال‌های قبل داشته باشد. دلیلش چیست؟
قوانین فدراسیون جهانی فوتبال فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهان رسیدگی جدی به وضعیت تیم‌های بدهکار هستند. وضعیت این تیم‌ها که یک الزام نیز محسوب می‌شود از دو جنبه باید بررسی شود. جنبه اول قوانین فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا است که خواهان رسیدگی جدی به وضعیت تیم‌های بدهکار هستند و جنبه دوم از سوی فدراسیون فوتبال است که ما هر ساله پیش از شروع لیگ، برنامه و لیستی را تهیه و ابلاغ می‌کنیم.
AFC و فیفا در سال‌های اخیر هم این خواسته را از فدراسیون‌های تابع داشته‌‌اند. اما چرا در مقطع فعلی به این نتیجه رسید که راه‌حل اساسی پیدا کند؟
فشار AFC به ما خیلی زیاد شده است. ما به خاطر منافع فوتبال ایران در تمام سال‌های گذشته سعی کرده‌ایم با مذاکره و رایزنی و ارایه گزارش وضعیت اقتصادی، فوتبال ایران و باشگاه‌ها را مطلوب جلوه بدهیم تا جلوی فعالیت و حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا گرفته نشود. در چنین شرایطی تلاش کردیم که وضعیت باشگاه‌ها و فوتبال کشور را به استاندارد‌های مدنظر آنها برسانیم. اما ادامه این روند دیگر مقدور نیست و یک بار برای همیشه باید با سختگیری و تعامل جلوی ادامه این روند را بگیریم. اگر این کار را نکنیم در آینده‌ای نزدیک ضربات جبران‌ناپذیری به فوتبال کشور وارد می‌شود. ما احساس کردیم که از همین حالا دیگر باید با سیاست‌های جدید فکری به حال مشکلات داشته باشیم. تا جایی که می‌توانستیم با باشگا‌ه‌ها کنار آمدیم. ولی حالا زمان تغییر است.
در سال‌های گذشته اخبار مختلفی درباره موضوع باشگاه‌هایی که بدهی دارند در رسانه‌ها منتشر شده است. فدراسیون بارها اعلام کرده که برخورد می‌کند اما در نهایت همه‌چیز با مصلحت‌اندیشی بدون گرفتن نتیجه مثبت به پایان رسیده است. این‌بار چه تضمینی وجود دارد که این پروژه مثل دفعات قبل شکست نخورد؟
ما که بنای جنگیدن با باشگا‌ه‌ها را نداریم. باید همه به هم کمک کنیم. در تمام سال‌های اخیر ارکان مختلف فدراسیون مانند کمیته انضباطی و در مجموع ارکان قضایی فدراسیون و سازمان لیگ علاقه‌مند به اجرای قوانین و مقررات در این زمینه بوده و هستند. در نظر داریم تا تصمیمات خود را اعلام و اجرایی کنیم و باید در این موضوع که همه بخش‌های فدراسیون حضور دارند به یک جمع‌بندی دقیق و قانع‌کننده‌ای برسیم و آن را بدون تعارف به نتیجه برسانیم. در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون پیش‌بینی‌های مختلف و مناسبی لحاظ شده که بتوانیم طبق آنها قانون را اجرا کنیم. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به این موضوعات بسیار حساس و قاطع بوده و خواهان رسیدگی جدی به این مسائل هستند. ضمن اینکه فدراسیون فوتبال اراده جدی برای رسیدگی به این موضوع را دارد.
شما الان رییس فدراسیون فوتبال هستید. اما قبل از آن چهار سال نایب‌رییس دوم و رییس سازمان لیگ بوده‌اید. پیش از آن هم که چهار سال نایب‌رییس اول بودید. در تمام این‌سال‌ها مسوولیت داشته‌اید. قبول دارید به وجود آمدن این شرایط به خاطر مدیریت اشتباه شما و سایر همکاران‌تان اتفاق افتاده است؟
بدون هیچ تعارفی می‌گویم که قبول دارم اشتباه کرده‌ایم. اما این طور نبوده که در تمام این‌ سال‌ها بی‌توجه بوده باشم. مدیریت فدراسیون نمی‌تواند در مدیریت باشگاه‌ها دخالت داشته باشد و ما مسوول مخارج آنها نیستیم. اما همه در به وجود آمدن این شرایط بد اقتصادی و بدهی‌های انباشته مقصر هستیم. من الان چند ماه است که به ریاست فدراسیون فوتبال رسیده‌ام و باید به فکر حل مشکلات فوتبال باشم. الان هم به این نتیجه رسیده‌ایم که باید تکلیف بدهی باشگاه‌ها را روشن کنیم. شرایط کاری من در سازمان لیگ با فدراسیون متفاوت است. من الان رییس فدراسیون هستم و قدرت تصمیم‌گیری بیشتری نسبت به گذشته دارم. دیدید که گفتم اشتباه کرده‌ایم حالا درصدد جبران هستیم. همه اهالی فوتبال و حتی رسانه‌ها هم باید دست به دست هم بدهیم و شرایط را بهتر کنیم.
سوالی که ذهن اهالی فوتبال را به خود مشغول کرده این است که فدراسیون فوتبال واقعا می‌تواند به‌طور مثال جلوی نقل و انتقال بازیکنان پرسپولیس و استقلال را بگیرد؟
من این را گفته‌ام که در تصمیم خود جدی هستیم. شک نداشته باشید که هیچ تعارفی با باشگاه‌ها و افراد نداریم و مصلحت‌اندیشی هم نمی‌کنیم. مصلحت برای ما منافع فوتبال ایران است. هیچ اصراری نداریم که این همه تیم در لیگ برتر و دسته اول وجود داشته باشد. در شرایط فعلی فعلا روی بحث نقل و انتقالات نیم فصل زوم کرده‌ایم. مثلا اگر باشگاه پرسپولیس بخواهد دو میلیارد تومان برای خودش تعهد مالی در زمینه جذب بازیکن ایجاد کند، موظف است به همین اندازه بدهی‌های خودش را پرداخت کند. وگرنه امکان ندارد قرارداد بازیکنان جدید آنها ثبت شود. برای لیگ برتر فصل آینده اما ما سخت‌گیری‌های بیشتری خواهیم داشت و قطعا قوانین و دستورالعمل‌هایی وضع می‌کنیم که هم اجرایی شوند و هم باشگاه‌ها را مجبور کنند که پول طلبکاران خود را بدهند. هر باشگاهی که نتواند این کار را انجام بدهد هیچ اصراری به حضورش در لیگی که حضور دارد، نیست. ادامه این روند به فوتبال کشور ضربه بدی می‌زند و مردم و اهالی فوتبال در نظر داشته باشند که فدراسیون فوتبال قاطعانه درصدد اجرای این سیاست جدید است. حرف خود من این است که دیگر نمی‌شود به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا دروغ بگوییم و به باشگاه‌ها سخت نگیریم. اگر لازم باشد لیگ را با تعداد کمتر از ١٦ تیم برگزار می‌کنم. اما تکلیف این بدهی‌های سنگین باشگاه‌ها را روشن خواهم کرد.



انتهای پیام/

برچسب ها: AFC فیفا لیگ مهدی تاج
ارسال نظر
هلدینگ شایسته