دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیا اعضای اوپک به تصمیم واحد می‌رسند؟

ضربان نامنظم بازار نفت در دست اوپک

در صورتی که کشورهای تولید کننده نفت بتوانند تصمیم واحدی برای کاهش 1 میلیون و 200 هزار بشکه ای نفت بگیرند،‌ باید منتظر بود تا قیمت‌ها رشد را آغاز کنند و حتی به عقیده کارشناسان احتمال افزایش قیمت هر بشکه نفت تا 60 دلار نیز وجود خواهد داشت.
کد خبر : 137127

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، آذرماه برای بازار نفت روزی سرنوشت ساز است زیرا خبرهر تصمیمی که از وین به تمامی جهان مخابره شود می تواند قیمت نفت را دچار نوسان کند.


با این حال در شرایطی که فعالان حوزه نفت شمارش معکوس را برای برگزاری نشست اوپک در وین آغاز کرده اند اما قیمت نفت رفتار واحدی را از خود نشان نمیدهد و تحت تاثیر اظهارنظرها و گمانه زنی ها یک روز کمی بالا می رود و روز دیگر چند دلار سقوط می کند.


با این وجود نمی توان انتظار داشت تا پیش از این نشست تغییر جدی در روند بازار نفت اتفاق بیافتد اما به طور حتم معاملات نفت خام در صبح پنجشنبه 11 آذرماه متفاوت خواهد بود.


در صورتی که کشورهای تولید کننده نفت بتوانند تصمیم واحدی برای کاهش 1 میلیون و 200 هزار بشکه ای نفت بگیرند،‌باید منتظر بود تا قیمت ها رشد را آغاز کنند و حتی به عقیده کارشناسان احتمال افزایش قیمت هر بشکه نفت تا 60 دلار نیز وجود خواهد داشت.


اما در صورتی که نشست اوپک بدون تصمیم مشخص پایان یابد،‌ شاهد کاهش بیش از پیش قیمت ها در بازار طلای سیاه خواهیم بود.


در معاملات چند روز اخیر نیز افزایش تردیدها به عملیاتی شدن توافق تثبیت سطح تولید اوپک، قیمت نفت را اندکی کاهش داد. البته کاهش قیمت نفت در این چند روز آنقدر زیاد نبوده است.


تردیدها برای این که آیا اوپک می‌تواند سطح تولید خود را چهار تا چهار و نیم درصد کاهش دهد وجود دارد و بر اساس محاسبات ، در صورت این میزان کاهش، بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز از عرضه این سازمان کاسته خواهد شد.


از سوی دیگر یکی از عواملی که سبب کاهش قیمت نفت شده است، افزایش حفاری ها در آمریکاست. شرکت‌های حفاری آمریکا در هفته منتهی به ٢٣ نوامبر (سوم آذرماه) به شمار دکل‌های خود اضافه کردند و مجموع آن را به ٤٧٤ عدد رساندند که این تعداد بیشترین میزان از ژانویه ٢٠١٦ به شمار می رود.


با توجه به این شرایط تصمیمات نشست اوپک می تواند بیشترین تاثیر را بر بازارنفت داشته باشد.اگرچه اغلب کشورهای تولید کننده نفت به رسیدن به توافق خوشبینند و همگی از آمادگی خود صحبت می کنند اما یک هفته زمان لازم است تا مشخص شود حرف و عمل این کشورها تا چه حد به هم نزدیک است.


نکته مهم دیگر نیز این است که اگر اوپکی ها بتوانند بر اختلافات داخلی خود غلبه کنند،‌ قدرت این کارتل نفتی که به مرور از سال 2008 تضعیف شده بود می تواند بازگردد و اوپک توانایی اعمال قدرت خود در بازار نفت را بدست خواهد آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته