دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
/روی خط جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر/

سیروان خسروی و رستاک به جشنواره می‌آیند/ لالایی به روایت ایتالیایی‌ها و اتریشی‌ها

گروه سیروان خسروی که در بخش پاپ سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی حضور دارد، قطعاتی چون "دوست دارم" "زندگی رو"، "به همین زودی"، "اگه تو مال من نیستی" و "بارون پاییزی" و ... را در برج میلا اجرا می‌کند.
کد خبر : 1368

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی سی امین جشنواره موسیقی فجر، این قطعات به آهنگسازی زانیار خسروی، امیرعلی بهادری، سیروان خسروی، شهاب رمضان و امید جامع ساخته شده‌اند.


در گروه سیروان خسروی مجید پروریان (گیتار باس)، علی طاهایی (درامز)، نریمان نایمی (ساکسیفون)، یاشا حکمی (کیبورد)، علیرضا ثنایی ( گیتار الکتریک و آکوستیک) و امیر دانایی (گیتار الکتریک) به عنوان نوازنده حضور دارند و سیروان نیز خوانندگی را برعهده دارد.گروه سیروان خسروی شنبه 25 بهمن ساعت 18:15 در برج میلاد به صحنه می‌رود.


اجرای قطعات اقوام مختلف به وسیله گروه رستاک


گروه موسیقی رستاک با حضور در سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر قطعات موسیقی گیلکی، کردی، لری، آذری و... اجرا می‌کنند. رستاک یکی از گروه‌های پرطرفدار موسیقی است که 26 بهمن ساعت 18:15 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. رستاک در این دوره از جشنواره با همان اعضای همیشگی به صحنه می‌رود و قطعاتی از آلبوم‌های «همه اقوام من» و «سورنای نوروز» را اجرا می‌کند. این گروه قطعاتی را با گویش‌های مناطق مختلف کشورمان از جمله گیلکی، کردی، لری، آذری و ... روی صحنه خواهد برد.


سپهر سعادتی مدیر برنامه گروه رستاک و یکی از اعضای این گروه، گفت: «اعضای گروه رستاک دوست دارند در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشند چرا که در این جشنواره طیف‌های متنوعی از مخاطبان در اجراها حضور پیدا می‌کنند و از این رو جشنواره فرصت خوبی برای آشنایی و ارتباط با مخاطبان بیشتر است».


سیامک سپهری سرپرست گروه رستاک نیز درباره حضور رستاک در جشنواره موسیقی فجر گفت: «حضور در جشنواره برای همه گروه‌ها اعتبار بوده و فرصت ارزشمندی است اما جشنواره بخشی از اعتبار خود را از مسئولانش می‌گیرد.وقتی مسئولان یک جشنواره شناخته شده، اهل موسیقی، مدیر و کاردان و همچنین دارای سواد موسیقایی باشند قطعا گروه‌های موسیقی رغبت بیشتری برای شرکت و حضور در جشنواره خواهند داشت و اگر چنین نباشد گروه ها میل و انگیزه کمتری برای حضور در جشنواره خواهند داشت.»


سپهری برای حضورشان در جشنواره به دلیل دیگری اشاره کرد و گفت: «ما موسیقی نواحی مختلف کشورمان را اجرا می‌کنیم. فکر می کنم ما هم باید کمک کنیم تا نوای موسیقی‌های مناطق مختلف کشورمان در جشنواره مهمی چون فجر شنیده شود. بنابراین ما هم موظف هستیم در جشنواره شرکت کنیم و موسیقی نواحی ایران را در این رویداد بین المللی اجرا کنیم.»


معرفی آثار کلاسیک دنیا


شقایق خانی‌پور یکی از هنرمندانی است که در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر با در تکنوازی پیانو در بخش استعدادهای درخشان حضور دارد و روز 26 بهمن ساعت 15 در سالن رودکی به صحنه می‌رود. خانی‌پور درباره قطعاتی که در جشنواره امسال اجرا خواهد کرد، توضیح داد:« سونات شماره 12 در فا ماژور اثر موتزارت و اتود شماره 11 اپوس 25 را خواهم نواخت.»


این هنرمند درباره بخش استعداد‌های درخشان در جشنواره تصریح کرد: «در واقع بخش استعداد‌های درخشان علاوه براینکه موسیقی ملی را به مخاطبان معرفی می‌کند، در شناساندن آثار ماندگار و شاهکارهای کلاسیک دنیا نیز بسیار موثر است. از طرف دیگر برگزاری این قبیل جشنواره‌ها موجب معرفی هنرمندان جوانی است که در این زمینه در ایران به طور حرفه‌ای و آکادمیک مشغول به فعالیت هستند.»


اظهارات نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره موسیقی


بیژن نوباوه نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری سی‌امین جشنواره موسیقی فجرتصریح کرد: «موسیقی از مهمترین هنر‌هایی است که هر ساله به صورت جشنواره در ایام دهه فجر مورد بررسی و توجه قرار می‌گیرد، زیرا ما نیازمند موسیقی هستیم. به‌خصوص موسیقی هدایت شده و فاخر و ارزشمند و علمی؛ در ایام دهه فجر می‌توانیم با نگاه متمرکز و دقیق به این موضوع بپردازیم و از جمله نتایج این جشنواره‌ها معرفی و تشویق موسیقی‌دانان معتبر و آثار آنها به مردم است.»


اواضافه کرد: « لذا به نظر من زمان خوبی است برای بررسی سالانه این حوزه تا ارزیابی لازم را انجام دهیم و بدانیم وضعیت کشورمان در حوزه موسیقی به چه شکل است.بیشتری تاثیر از موسیقی گرفته می شود ولی متاسفانه کمترین بودجه و توجه برایش رقم می‌خورد.»


این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پیشنهاد برای ارتقای جشنواره فجر اظهار کرد: «متأسفانه زندگی موسیقی دانان در کشور ما تأمین نیست؛ شاید از میان اهالی موسیقی تعداد انگشت شماری زندگی تأمین شده‌ایی دارند چرا که به موسیقی به شکل درجه دو نگاه می‌شود که معتقدم وزارت ارشاد باید به این آسیب توجه بیشتری داشته باشد.متأسفانه می‌بینیم که موسیقی وسیله سلطه نیز شده است و در عین حال دنیا به این نتیجه رسیده است که هرچه موسیقی به ابزار بومی و سنتی و فرهنگ کشورها نزدیک‌تر باشد و تجهیز شود آثار تخریبی آن کمتر بوده و اثر‌گذاری آن بیشتر خواهد شد.»


نوباوه اظهار امیدواری کرد سی‌امین دوره جشنواره موسیقی فجر به اتفاقات و تاثیرات مثبت ریشه‌ای منجر شود.


تک نوازی دستگاه‌های ایرانی در بخش "نسلی دیگر"


پریچهر خواجه در بخش "نسلی دیگر" جشنواره موسیقی فجر با ساز قانون در دستگاه‌های ایرانی تکنوازی می‌کند. این هنرمند درباره حضورش در جشنواره موسیقی فجر گفت: «به عنوان نوازنده‌ای که ساز قانون می‌نوازد، از سال 67 تا امروز یا به صورت شرکت کننده و یا داور در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده‌ام. امسال از من دعوت کردند که در بخش جنبی در کنار 13 گروه در بخش نسلی دیگر به روی صحنه بروم و خوشحال هستم که در این جشنوار می توانم ساز بنوازم».


خواجه اظهار کرد: «ساز قانون در فرهنگ ما یک ساز کم رنگ است و من هم سعی کرده‌ام تفاوت تک نوازی من با دیگران در نوع موسیقی به نمایش درآید بنابراین موسیقی ایرانی و دستگاهی را برای اجرایم در نظر گرفته‌ام».


پریچهر خواجه سه‌شنبه 28 بهمن، ساعت 20 در فرهنگسرای ارسباران به صحنه می‌رود.


لالایی به روایت ایتالیایی‌ها و اتریشی‌ها


دو نوازنده ایتالیایی و اتریشی در قالب دوئت پیانو و کلارینت در جشنواره موسیقی فجر به اجرای «لالایی ها» که تحت تاثیر موسیقی شرقی است می‌پردازند. دوئت پیانو و کلارینت اولریش درکسلر نوازنده باس کلارینت و شتفانو باتاگلیا نوازنده پیانو در بخش بین الملل سی‌امین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود. در این کنسرت، درکسلر نوازنده اتریشی و باتاگلیا نوازنده ایتالیایی که هر دو جزء تکنوازان برجسته کلارینت و پیانو هستند برنامه خود را با عنوان «لالایی کوچک صلح» اجرا می‌کنند.


«لالایی» این موزیسین‌ها تحت‌تأثیر موسیقی مدیترانه‌ای، شرقی، اسکاندیناویایی و موسیقی صوفی و بازتابی از عشق آنان به زیبایی های قطعات آهنگسازان کلاسیک معاصر از اروپای شرقی است.دوئت پیانو و کلارینت اتریش و ایتالیا 24 و 25 بهمن ماه ساعت 21:30 در سالن رودکی برگزار می‌شود.


اجرای موسیقی‌های فیلم در جشنواره


ارکستر ایستگاه قطعاتی از موسیقی فیلم‌های سینمایی از جمله سینما پارادیزو و مرسدس را اجرا می‌کند. مهدی نوروزی سرپرست ارکستر ایستگاه درباره این گروه گفت: «ارکستر ایستگاه یکی از گروه‌هایی است که امسال برای اولین بار در بخش جنبی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند و شنبه 25 بهمن ساعت 21 در ایوان شمس با رهبری امید رجبی به اجرای برنامه می‌پردازد».


نوروزی درباره انتخاب قطعات گفت: «اساس کار ارکستر ایستگاه اجرای موسیقی فیلم است و دلیل آن هم علاقه مشترکی است که اعضای گروه به موسیقی و سینما دارند و نقطه پیوند ذهن و سلیقه اعضا محسوب می شود. قطعاتی برای اجرا در جشنواره انتخاب کرده‌ایم که هم به لحاظ موسیقایی حائز ارزش باشند و هم به فیلم‌هایی تعلق داشته باشند که در سینما حرفی برای گفتن داشته است. در واقع موسیقی آثار قوی و به یاد ماندنی سینمای ایران و جهان را اجرا می‌کنیم».


موسیقی فیلم‌های سینمایی «سینما پارادیزو»، «پدر خوانده»، « تایتانیک»، «محمد رسول الله»، «قیصر»، «دست‌های آلوده» و «مرسدس» قطعاتی هستند که گروه ایستگاه در جشنواره اجرا می‌کند.


سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی 24 بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته