دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پزشکیان در اختتامیه جشنواره کتاب سال دانشجویی تأکید کرد

90درصد مشکلات مربوط به مدیریت است/شیوه درست نگارش در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شود

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی 90 درصد مشکلات جامعه را مربوط به مدیریت دانست و تاکید کرد که رهبری سازمانی می‌تواند یک سازمان یا یک جامعه را نجات دهد.
کد خبر : 134724

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست‌و‌سومین دوره کتاب سال دانشجویی گفت: «چرا به کسانی که در زمینه علم و آگاهی بخشیدن به جامعه تلاش می‌کنند کمتر توجه می‌شود. اگر قرار باشد کشور به جایی برسد، تنها راه آن ترویج کتابخوانی و عمل به آن است. متاسفانه با وجود اینکه در عصر امروز اطلاعات زیادی به صورت رایگان در دسترس ما قرار دارد، انگیزه‌ای بین افراد جامعه وجود ندارد که از این اطلاعات استفاده کنند.»


او افزود: «فلسفه خلقت انسان این است که انسان‌ها نشان دهند که می‌توانند بهترین کارها را انجام دهند. همه احادیث و آموزه‌های دینی ما در حوزه قلم و کتاب نیز برای این بود که از تاریکی بیرون بیاییم و به روشنایی برسیم و در این راه کسانی که علم و اطلاعات را تبدیل به نوشتار می‌کنند می‌توانند به ما کمک کنند.»


پزشکیان گفت: «بیشتر مشکلات ما از مدرسه شروع می‌شود، هیچ کس در دوران مدرسه به ما نیاموخت که نوشتن چارچوب دارد؛ همه ما یک عمر نوشتیم اما یاد نگرفتیم که راه و رسم نوشتن چگونه است. هنوز نیز شیوه درست نگارش آموزش داده نمی‌شود.»


او افزود: «زمانی که من ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را برعهده داشتم، مرکزی به عنوان EDC در این دانشگاه ایجاد کردیم. در این مرکز بخشی برای چاپ و نشر گذاشتیم که در آن شیوه نگارش، نحوه چاپ و غیره آموزش داده می‌شد، اما زمانی که من از آن دانشگاه رفتم آن مرکز نیز تعطیل شد.»


نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «باید در دانشگاه‌ها و مدارس به نسل جوان یاد دهیم که چطور بنویسند، در واقع مشکل اصلی به رؤسای سیستم‌های آموزشی و دانشگاه‌ها برمی‌گردد.»


او افزود: «90درصد مشکلات مربوط به مدیریت است، در 10 درصد سایر مشکلات باز هم مدیران دخیل هستند. رهبری سازمانی می‌تواند یک سازمان یا یک جامعه را نجات دهد. از طرفی حضور و نگاه مدیریت ارشد به یک سازمان می‌تواند همه‌چیز را به هم بریزد. وقتی مدیریت‌ها سیاسی است و به افراد به جای توجه به شایستگی و توانمندی‌هایشان جناحی نگاه می‌کنیم، این مشکلات بروز پیدا می‌کند.»


پزشکیان گفت: «برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند بسیار موثر باشد. امیدواریم که این قدم‌ها ما را به سمت بهتر بودن سوق دهد. کتاب به ما کمک می‌کند که از ناتوانی به اوج برسیم و اگر این اتفاق افتاد نگاه ما به حوزه کتاب درست بود. اگر هم اتفاق نیفتاد باید در نگاه خود بازبینی کنیم. کاری که وزارت علوم باید انجام می‌داد را جهاد دانشگاهی با نگاه جهادی‌اش به نحو بهتری انجام داده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب