دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1395 - 12:32

بیانیه ضد ایرانی شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای عربی

شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای عربی با تکرار ادعاهای خود درباره آنچه سیاست‌های مداخله‌جویانه ایران در منطقه خواندند، نسبت به ادامه این سیاست‌ها ابراز نگرانی کردند و نامه مشترکی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرستادند.
کد خبر : 133596

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری رسمی امارات (وام)، کشورهای عربی، ایران را به تاثیرگذاری منفی و بی‌ثبات کردن منطقه از طریق حمایت‌های نظامی و مالی از حوثی‌ها (جنبش انصارالله یمن) و همچنین مداخله در امور داخلی کشورهای عربی متهم کردند.


این کشورها بار دیگر ادعای مداخله‌جویانه خود درباره حق تملک بر جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را تکرار کردند.


در همین راستا کشور امارات با مشارکت 10 کشور دیگر عربی نامه مشترکی به پیتر تامسون، رئیس هفتاد و یکمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال کردند. این نامه در راستای ادعای امارات بر جزایر سه‌گانه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال شده است.


به گزارش آنا، عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات 26 سپتامبر (5 مهر) در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود امارات از ایران می‌خواهد که داوطلبانه جزایر سه‏‎گانه را به امارات بازگرداند و درغیر این‌ صورت به دادگاه بین‏‎المللی رجوع می‌کنند.


در مقابل، عباس یزدانی، دبیر اول نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد 28 سپتامبر (7 مهر) ادعای وزیر امور خارجه امارات را مضحک، بی‌اساس و ریاکارانه خواند. یزدانی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «این مقام اماراتی بار دیگر با بیان سخنان بی‏‌اساس، تمامیت ارضی ایران را هدف قرار داده و نسبت به سه جزیره ایرانی ادعاهایی مطرح کرده است.»


وی افزود: «ایران همواره این ادعاهای نادرست را رد کرده و بازهم تکرار می‌کند که این جزایر بخشی از خاک ایران بوده و برای همیشه بخشی از آن باقی خواهد ماند و تکرار این‎گونه ادعاها نخواهد توانست آن‌ها را از سرزمین ما جدا سازد.»


بنا به ادعای کشورهای عربی در این نامه مشترک، ایران در قانون اساسی خواستار صدور انقلاب اسلامی به دیگر کشورها شده است. بنا به همین ادعا، کشورهای عربی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.


به گزارش آنا، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین مضمونی وجود ندارد، بلکه در آن بر حمایت از مظلومان جهان تاکید شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته