دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نمایش «آخرین انار دنیا» ویژه «انجمن دوستی ایران و هند» اجرا شد

سفیر هند: مشتاقیم گروه‌های نمایشی ایران در هند تئاتر اجرا کنند

نمایش «آخرین انار دنیا» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، ویژه انجمن دوستی ایران و هند به ریاست غلامرضا سیّدان اجرا شد که در این اجرا، سائوراب کومار سفیر هند در ایران نیز به تماشای نمایش نشست.
کد خبر : 132611

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط‌عمومی گروه تئاتر «تی‌تووَک»، در این برنامه فرهنگی و هنری،که به همت سولماز صدقی ـ مشاور هنری انجمن دوستی ایران و هند ـ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر ترتیب داده شده بود، سفیر هند، سیّدان و ابراهیم پشت‌کوهی درباره نمایش «آخرین انار دنیا» و روابط فرهنگی و هنری میان دو کشور به سخنرانی پرداختند.


پیش از اجرای نمایش «آخرین انار دنیا»، غلامرضا سیدان به حاضران در سالن خیر مقدم گفت: «قصد سخنرانی ندارم. فقط باید قدردانی بکنم از دوست عزیزم آقای کومار، سفیر محترم هند، همسر محترم‌شان و هیات همراه که از سفارت هند به تماشای این نمایش آمدند. همچنین از روسای محترم انجمن‌های دوستی کشورهای مختلف،که افتخار دادند امشب انجمن دوستی ایران و هند میزبان‌شان باشد، تشکر می‌کنم. از پشت‌کوهی، همکاران محترم‌شان، هنرمندان، نوازندگان و خانم رامونا شاه و به ویژه سولماز صدقی ـ مشاور هنری انجمن دوستی ایران و هند ـ که اسپانسر و هماهنگ‌کننده این برنامه بودند،کمال تشکر را دارم و امیدوارم شب خوبی برای‌تان باشد.»


سیّدان سخنان خود را با درخواستی مبنی بر تعامل فرهنگی میان دو کشور ایران و هند ادامه داد: «از کومار تقاضا می‌کنم تعاملات فرهنگی ایران و هند در حوزه تئاتر و سینما بیش‌تر باشد. ما دوست داریم تئاتر «آخرین انار دنیا» در کشور فرهنگی هند هم به اجرا گذاشته بشود تا هنرمندان ما هم در مقابل هنرمندان بالیوود مشقی داشته باشند تا آن عزیزان هم بیش‌تر با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی آشنا بشوند، چون ایرانیان همواره عاشق هنرمندان و سینمای هند هستند. خوب است این ارتباطات نزدیک‌تر و ان‌شاءالله دوستی و مودت بین دو کشور بیش‌تر بشود.»


در بخش دیگری از این شب فرهنگی، سائوراب کومار سفیر هند به دعوت دکتر سیّدان روی صحنه آمد و دقایقی به سخنرانی پرداخت. او سخنان خود را با یادی از سفر اخیرش به یزد آغاز کرد: «اخیراً سفری به یزد داشتم و از آنجا سفرمان را ادامه دادیم به سمت شهری به نام تفت. چیزی که برایم خیلی جالب بود، باغ‌های تفت بود که پر از درخت انار بودند. هنگام گشت و گذار در تفت به فروشگاهی رفتیم که انار می‌فروخت. فروشنده یک انار برای ما باز کرد و شروع کردیم به خوردن انار و آب انار از دست‌مان می‌ریخت. از آنجا که با اتومبیل خودمان می‌رفتیم، این امکان را داشتیم تا ده کیلو انار بخریم و با خودمان ببریم. وقتی روز بعد آمدم به محل کارم، دیدم دعوت‌نامه‌ای از طرف «انجمن دوستی ایران و هند» آمده و روی آن نوشته بود «آخرین انار دنیا». برای یک لحظه با خودم فکر کرد چه دنیایی می‌شود دنیایی که در آن انار نباشد. بنابراین دوست دارم الان صمیمانه از انجمن دوستی ایران و هند،کارگردان این نمایش و گروه خوب‌شان و همه کسانی که برای این اجرا زحمت کشیدند تشکر بکنم. باعث افتخار من و همسرم است که اینجا بین دوستان ایرانی باشیم.»


سفیر هند افزود: «نمایش آخرین انار دنیا اولین اجرای یک گروه نمایش ایرانی است که در کشور شما می‌بینم. سیّدان درباره روابط نزدیک فرهنگی بین دو کشور و نزدیک‌ترکردن و بیش‌ترکردن روابط فرهنگی حرف زد. من اینجا به دوستان خودم می‌گویم از بین تمام کارهایی که انجام می‌دهم، کارهای سیاسی، اقتصادی و غیره، جالب‌ترین بخش برای من بحث فرهنگی است. به این دلیل که هر اجرا و برنامه فرهنگی که در آن شرکت بکنم، شباهت‌های بیشتری بین فرهنگ خودمان و ایران در آن پیدا می‌کنم. ما خیلی مشتاقیم این فعالیت‌ها و همکاری‌های فرهنگی بیش‌تر بشود و خوشحال‌تر می‌شویم اگر گروه‌های نمایشی از ایران به هند بروند و تئاتر اجرا بکنند و گروه‌های هندی به ایران بیایند و اجرای برنامه داشته باشند.»


سائوراب کومار یادآور شد: «اخیراً هفته فرهنگی ایران در هند برگزار شد و سفارت ما در فرایند آماده‌سازی مراحلی است تا هفته فرهنگی هند در ایران برگزار بشود. برنامه ما این است که برای فوریه یا مارس سال آینده میلادی این برنامه برگزار بشود و خیلی خوشحال می‌شویم اگر همه شما را در آن برنامه ببینیم. صحبتم را اینجا تمام می‌کنم، چون خیلی مشتاقم ببینم آخرین انار دنیا درباره چیست.»


در ادامه برنامه، سفیر هند از سه عضو فعال و موثر انجمن دوستی ایران و هند با اهدای لوح سپاس، تقدیر به عمل آورد. این افراد عبارت بودند از: سپیده محبی (مسوول روابط‌عمومی انجمن دوستی ایران و هند)، سولماز صدقی (مشاور هنری مدیرعامل انجمن دوستی ایران و هند) و مسیح میرحسینی (مشاور ارتباطات مدیرعامل انجمن دوستی ایران و هند).


ابراهیم پشت‌کوهی،کارگردان نمایش «آخرین انار دنیا»، آخرین سخنران این مراسم پیش از اجرای نمایش بود. او گفت: «ما در تئاتر خیلی حرف نمی‌زنیم، بیش‌تر روی صحنه حرف می‌زنیم، ولی لازم است خوشامد بگویم به همه عزیزان و فرهیختگانی که اینجا حضور دارند. الان که حرف‌های جناب سفیر فکر می‌کردم، چهار مورد به ذهنم آمد که می‌تواند برای ایشان سورپرایز باشد. نخست این‌که اسم دختر من «سوترا» است. دوم این‌که زادگاه این گروه بندرعباس است و تنها شهری که در ایران معبد هندوها آنجا قرار دارد، بندرعباس است. دعوت می‌کنم از سفیر و همه دوستان‌شان که به بندرعباس بیایند و مهمان ما باشند. البته همه مردم ایران مهمان‌نواز هستند اما جنوبی‌ها بیش‌تر مهمان‌نوازند. مورد سوم این‌که سه سال پیش، ما یک کار مشترک بین ایران، مجارستان و هند داشتیم و یک ماه در هند تمرین می‌کردیم، در شهری به نام «گروبوشترا» که کم‌تر برای توریست‌ها شناخته شده. آنجا با بازیگران هندی یک کار مشترک اجرا کردیم. امیدواریم «آخرین انار دنیا» در هند هم اجرا داشته باشد اما مورد چهارم این‌که ما یک سه‌گانه نمایشی از رمان‌ها داریم که اولین مورد، نمایش «مثل آب برای شکلات» بود. دومی «آخرین انار دنیا» است و سومی یک رمان هندی است به نام «خدای چیزهای کوچک» نوشته‌ی آروند اتی‌روی و تم آن هم مثل دو کار قبلی ما، جنگ و عشق و پیروزی عشق بر جنگ است. امیدواریم حضور جناب سفیر در اجرای امشب، کمک کند تا یک کار مشترک با همکاری هند روی صحنه بیاید.»


در اجرای ویژه نمایش «آخرین انار دنیا»، هنرمندانی در کنار سفیر هند و انجمن دوستی ایران و هند به تماشای این نمایش نشستند که ابراهیم پشت‌کوهی در پایان اجرا این‌گونه به معرفی آنها پرداخت: «رامین حیدری‌ فاروقی فیلم‌ساز و شاعر، بکتاش آبتین فیلم‌ساز، مریم یاوری بازیگر و فیلم‌ساز، رامونا شاه بازیگر خوب و مدیر روابط بین‌الملل ما که سهم مهمی در برگزاری برنامه امشب داشتند، و قطب‌الدین صادقی، انسان عزیزی که فخری است برای تئاتر و هنر این مملکت و از قضا ایشان کُرد هم هستند. من و گروهم مدیون ایشان هستیم به دلیل حمایت‌شان و انتخاب نمایش ما در هنگامی که من فقط 21 سال داشتم و با حمایت قطب‌الدین صادقی، نمایش ما بهترین اثر جشنواره فجر شناخته شد و من جایزه بهترین کارگردانی جشنواره را گرفتم.»



در پایان این برنامه، از مهمانان در هتل رودکی به صرف شام پذیرایی شد. اسپانسر و مدیر اجرایی این برنامه، سولماز صدقی ـ مشاور هنری انجمن دوستی ایران و هند ـ بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: آخرین انار دنیا
ارسال نظر
قالیشویی ادیب