دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1395 - 15:12
بازنشر به دلیل درگذشت شاعر؛

افشین یدالهی: ناامید نیستم اما تغییر وزیر فرهنگ، الزاما به معنای تحول نیست/ جامعه آن‌قدر به ثبات رسیده که با یک کتاب، امنیت و اخلاق در آن مخدوش نشود

افشین یدالهی بامداد چهارشنبه 25 اسفندماه بر اثر سانحه رانندگی درگذشت و این گفت‌وگو،‌ آخرین گفت‌وگوی خبرگزاری آنا با این شاعر و ترانه‌سرای فقید است که بازنشر می‌شود.
کد خبر : 132461

افشین یدالهی (شاعر و ترانه سرا) با حضور در نمایشگاه مطبوعات و غرفه خبرگزاری آنا، درباره تغییر وزیر ارشاد گفت: «تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد، الزاما به معنای این نیست که در آینده شاهد تحولات مثبتی در حوزه فرهنگ و هنر کشور باشیم.»


وی با اشاره به فضای نشر در سه سال اخیر، ادامه داد: «من در سال های اخیر، کتاب هایی داشته ام که با ممیزی های متفاوت، مجوز نشر گرفته اند؛ گاهی ممیزی ها کم بوده و گاهی زیاد. در مجموع من از شرایط نشر کتاب هایم ناراضی نبوده ام، اما فضای ایده آل برای نشر ما، فضایی است که به طور کلی ممیزی پیش از نشر در آن وجود نداشته باشد.»


این شاعر و ترانه سرا درباره ممیزی گفت: «باید برای شعور و درک مردم احترام قائل شد. به نظر من بعد از گذشت چند دهه، جامعه ما به ثبات قابل قبولی رسیده و اینطور نیست که مردم با خواندن یک داستان یا شعر، دچار انحراف شوند و از طرفی، امنیت و آرامش در جامعه مخدوش شود.»


وی خاطر نشان کرد: «دولت باید به نویسنده و ناشر اعتماد کند. همه ما یک مسیر را طی می کنیم و کسی نمی خواهد ثبات و امنیت را به هم بریزد. مگر اینکه مورد خاصی وجود داشته باشد که نیاز به رسیدگی داشته باشد اما در کل، یک کتاب که در بهترین حالت 3 هزار نسخه تیراژ دارد نمی تواند ثبات امنیتی یا اخلاقی جامعه را به هم بزند.»


یدالهی تاکید کرد: «تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد در دوره های مختلف، چندان تفاوت فاحشی را در عرصه فرهنگ ایجاد نکرده است؛ چه در زمانی که وزرای اصلاح طلب سر کار آمده اند و چه در زمانی که اصول گرایان زمام دولت را بر عهده داشته اند.»


وی توضیح داد: «تصمیم گیری در حوزه فرهنگ و هنر، تنها به عهده وزارت ارشاد نیست که بگوییم تغییر دولت یا تغییر وزیر، شرایط را دچار تحول می کند. چندین نهاد و موسسه و سازمان در کشور ما وجود دارد که اهرم های خاص خودشان را دارند و در امور فرهنگی اعمال قدرت و مداخله می کنند. وزارت ارشاد هم تنها به عنوان یکی از این نهادها، می تواند کارکرد مدیریتی داشته باشد و نتیجه نهایی، برآیند تصمیم گیری این نهادها است.»


این شاعر و متخصص اعصاب و روان، یادآور شد: «من به شخصه مطالبه خاصی از وزیر ارشاد جدید ندارم. چراکه تجربه نشان داده هیچ وقت و در هیچ دوره ای به نظرات امثال من توجهی نشده است. هیچ وقت از ما نخواسته اند که برای توضیح نظرات مان، برویم و کسی حرف های ما رابشنود. وقتی کسی اهمیتی نمی دهد، بهتر است مطالبه ای را مطرح نکنیم.»


یدالهی ادامه داد: «البته این شعر سعدی درست است که «به راه بادیه رفتن، به از نشستن باطل/ وگر مراد نیابم، به حد وسع بکوشم» اما وسع ما همین فعالیت هنری و ادبی خودمان است و سعی می کنیم، قدم قدم جلو برویم. ناامید هم نیستیم؛ به هر حال پیشرفت هایی هم در طول دوره های گذشته رقم خورده که امیدواریم در آینده نیز تداوم داشته باشد.»


وی درباره فضای مطبوعات و فضای فرهنگی در رسانه های مکتوب، گفت: «بهترین حالت این است که در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر، نشریات تخصصی وجود داشته باشند که فارغ از مسائل سیاسی و جناحی، به نقد آثار بپردازند. بدون تعارف و به صورت جدی! تنها در این صورت است که هم آگاهی فرهنگی و هنری مردم بالا می رود و هم هنرمندان می توانند با استفاده از نقدهای عادلانه، زمینه پیشرفت خود را فراهم کنند.


این ترانه سرا تاید کرد: «مطبوعات هنری می توانند به مردم معیارهای یک اثر خوب در حوزه سینما، موسیقی، ادبیات و غیره را بدهند تا بدون تعصب درباره هنرمندان قضاوت کنند. نه اینکه صرفا از روی تعصب و احساسات از برخی چهره ها برای خودشان قهرمان بسازند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته