دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاکید «سان سوچی» بر رسیدگی به مشکلات مسلمانان روهینگیا

«آنگ سان سوچی» مشاور دولت میانمار گفت که کشورش به مساله برخوردهای نادرست و خشونت های نظامیان با مردم منطقه مسلمان نشین «راخین» رسیدگی خواهد کرد.
کد خبر : 131606

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، بررسی ها حاکی است که ارتش میانمار در مواردی در این منطقه مرتکب تخلفات و جرایمی علیه غیرنظامیان و همچنین کارکنان امور حقوق بشر شده است.
«سوچی» که به ژاپن سفر کرده است روز جمعه در مصاحبه ای خاطرنشان کرد که هر کسی در این منطقه دچار تخلف شده باشد، به مجازات خواهد رسید.
وی با بیان اینکه موضوع باید به صورت ریشه ای حل و فصل شود گفت: تا زمانی که تحقیقات تکمیل نشود، تلاش ها ادامه خواهد یافت و اجازه نخواهیم داد به کسی ظلم شود.
او با اشاره به برخی گزارش ها مبنی بر تلاش برای پنهان کردن ماجرای مذکور و جرایم نظامیان در این منطقه مسلمان نشین گفت که میانمار هرگز به دنبال مخفی کاری نبوده است و بر اساس مقررات و قوانین به جرایم رسیدگی خواهد شد.
تارنمای «چانل نیوز» در گزارشی از توکیو آورده است که در ماه های اخیر خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار به یکی از بدترین بحران ها در این کشور تبدیل شده و دولت برای رسیدگی به این مسایل تحت فشار است.
«ژاپن نیوز» نیوز نیز گزارش کرده که برنده جایزه صلح نوبل برای گرفتن کمک های اقتصادی به ژاپن سفر کرده و توکیو هم در این زمینه موافقت هایی کرده و قرار شده است سرمایه گذاری در میانمار را افزایش دهد.
بخش های شمالی استان راخین که در نزدیکی مرز بنگلادش قرار دارد، از 9 اکتبر (18 مهر) محل درگیری نیروهای نظامی میانمار با مسلمانان ساکن این منطقه بوده و این درگیری ها به گونه ای است که روزنامه نگاران و گروه های فعال حقوق بشر اجازه ورود به این مناطق را ندارند.
سازمان های حقوق بشری هم در بررسی های خود آورده اند که ارتش بدون ملاحظه به کارکنان حقوق بشر زورگویی می کند و اجازه دسترسی آنها به دولت را نمی دهد.
میانمار از سال ۱۹۴۸ میلادی که به استقلال دست یافت همواره درگیری خشونت های نظامی و برخورد میان گروه های مسلحی بوده است که هر کدام به دنبال خودمختاری در یک منطقه هستند.
«آنگ سان سوچی» مشاور دولت میانمار در مصاحبه اش در توکیو پذیرفت که کشورش هنوز درگیر مناقشات مسلحانه است اما افزود که برای توسعه باید به ثبات و صلح رسید.
مسلمانان ساکن استان راخین میانمار که از آنها به عنوان «روهینگیا» یاد می شود از سال 2012 هدف کشتار بودائیان تندرو این استان قرار گرفته اند و اکنون نیز ارتش این کشور به دلایلی که زوایای مختلف آن تاکنون روشن نشده به نوعی دیگر به سرکوب مسلمانان ادامه می دهد.
دولت میانمار با نپذیرفتن حق شهروندی مسلمانان روهینگیا، این گروه از ساکنان این کشور را مهاجران غیرقانونی می داند که از کشورهای همجوار از جمله بنگلادش وارد میانمار شده اند.


انتهای پیام/

برچسب ها: مسلمانان میانمار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته