دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1394 - 12:00
در گفت‌وگو با آنا

محمد آزرم: برای برخی از ناشران، چاپ شعر با تولید‌ دستمال کاغذی فرقی ندارد

سراینده مجموعه شعرهایی چون «عکس‌های منتشر نشده»، «هوم» و یکی از بداهه‌نویسان «عطر از نام» با انتقاد از رویکرد صرفا تجاری برخی از ناشران شعر در کشور، تیراژهای و مخاطبان غیرواقعی را از جمله آسیب‌های این حوزه عنوان کرد.
کد خبر : 13147

محمد آزرم، شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی آنا درمورد رویکرد برخی از ناشران شعر در سال‌های اخیر گفت: «بحث خرید و فروش کتاب‌‏های شعر، مساله‌ای تجاری با پوششی فرهنگی است. ناشرانی که از آن صحبت می‌کنید، به هر حال تاجرانی هستند که باید راهی برای فروش کالاهای خود بیابند. وقتی کالای تولیدی آن‌ها کتاب شعر است، طبیعی است که تبلیغاتشان با هر ترفندی باید القای فضای مثبت در بازار و بین مشتریان احتمالی باشد.»


وی ادامه داد: «وقتی صحبت از چاپ‌های دوم و سوم کتاب شعری می‌شود، معنای آن تاثیرگذاری شعر آن کتاب نیست؛ معنایش مبادله کتاب با پول است. اگر خریداران این کتاب‌ها واقعی باشند، می‌توان به بازگشت سرمایه ناشر امیدوار شد اما اگر خریداران واقعی نباشند یا تیراژ واقعی کتاب مخفی مانده باشد، این اعلام‌ها فقط تبلیغات است که بد نیست؛ هرچند اخلاقی هم نیست.»


آزرم در پاسخ به این سوال که عواقب این رویکرد‌ها چیست، اظهار داشت: «چنین تبلیغاتی هیچ تاثیری در مخاطبان حقیقی شعر ندارد ولی می‌تواند رسانه‌ها یا ناشران کتاب را گمراه کند. می‌دانیم که ارائه آمار باعث جذابیت اخبار می‌شود و به آن ظاهری مستند و قابل اعتماد می‌دهد و همین نکته، ممکن است ناشران دیگر را در چاپ کتاب شعر به اشتباه بیندازد.»


وی گفت: «انبوهی کتاب‌های شعر، کیفیت پایین آنها و ترفندهای تبلغاتی نباید شما را شگفت زده کند؛ شما نگران کیفیت کتاب‌های شعر هستید در حالی که برخی از ناشران اگر تولیدکننده دستمال کاغذی هم بودند، فرقی نداشت و فقط به فروش بیشتر فکر می‌کرد.»


شاعر «هوم» ادامه داد: بیایید خوشبین باشیم و بروز این تناقضات در بازار کتاب شعر را توطئه ندانیم. اگر از بین این انبوه‌سازی‌ها فقط یک چهره‌ی جدید قابل اعتنا هم ظهور کند، شعر فارسی زیان نکرده؛ هرچند به محیط زیست آسیب وارد شده است. حذف شعر با انبوه کتاب‌هایی که نام شعر دارند، برای من اتفاق ناخوشایندی نیست و اراده‌ام را برای آفرینش شعری که وضعیت موجود را به چالش می‌کشد، قوی‌تر می‌کند.


این شاعر تجربه‌گرا در پایان گفت: «به یاد داشته باشیم در جهانی شبکه‌ای زندگی می‌کنیم که سریع و سطحی است و هر امری را به عدد تبدیل می‌کند. مثل پسندهایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم و می‌تواند نوشته نازلی را به جلد کتاب ببرد؛ پس گرفتار فضای تبلیغاتی نشویم و وقعی به سلیقه‌های بنجل نگذاریم که افزودن صفحه‌ای به تقویم شعر، از هر قانون قبلی و پسند سطحی‌‌ رها ست و از هر مانع و محدوده هم عبور می‌کند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: شعر محمد آزرم نشر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته