جزئیات نمایشگاه مطبوعات اعلام شد/ رشد 30 درصدی رسانهها برای حضور در نمایشگاه
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، انتظامی در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات گفت: «این دوره از نمایشگاه از 14 تا 21 آبانماه از ساعت 9:30 تا 20 در مصلای امام(ره) برگزار خواهد شد.»
وی اظهار کرد: «امسال فرآیند ثبتنام و حضور رسانهها الکترونیکی و مطابق با زمانبندی که ستاد نمایشگاه معرفی میکرد، بوده است و ثبتنامها در 4 مرحله ثبتنام ابتدایی و ثبتی، ثبتنام قطعی، جانمایی الکترونیک انجام شده است. بالغبر 620 غرفه در بخشهای مختلف موسسات مطبوعاتی، روزنامهها، خبرگزاریها، نشریات فرهنگی- هنری، دین و اندیشه، خانواده و سیاسی و اقتصادی حضور دارند که با توجه به اینکه برخی غرفهها میهمانانی از دیگر رسانهها دارند حدودا میتوان گفت 900 رسانه در جشن سالانه مطبوعات شرکت خواهند داشت.»
وی نمایشگاه مطبوعات را بهترین فرصت برای ارزیابی عملکرد رسانهها و همچنین ارتباط بیشتر با مخاطبان و برقراری و توسعه و تعمیق تعامل معرفی کرد.
در ادامه این مراسم، 5 پوستر بیستودومین نمایشگاه مطبوعات توسط خبرنگاران رسانه که در این نشست خبری حضور داشتند رونمایی شد.
انتظامی در این نشست اعلام کرد: «22 عنوان موسسات مطبوعاتی، 65 عنوان رسانههای استانی منطقهای، 8 عنوان تشکلهای مطبوعاتی، 20 عنوان نشریات حوزه کسبوکار مرتبط با رسانه، 7 عنوان روابطعمومیها، 2 عنوان نشریات دانشجویی، 40 عنوان روزنامه، 13 عنوان خبرگزاری عمومی، 23 عنوان دین و اندیشه، 86 عنوان فرهنگی- هنری شامل مجلات و پایگاههای خبری، 94 عنوان سیاسی- اقتصادی شامل نشریات هفتگی، ماهنامه و پایگاههای خبری سیاسی، 99 عنوان نشریه آموزشی- تخصصی، 79 عنوان نشریه عمومی و خانواده، 11 عنوان نشریه کودک و نوجوان و همچنین تمامی ادارات ارشاد استانها به همراه مطبوعات خانه استانها حضور خواهند داشت.»
وی اعلام کرد: «در طول نمایشگاه نشستهای حرفهای برگزار خواهد شد که بخش قابلتوجهی از آن را رسانهها برعهده دارند. با توجه به تالار گفتوگو که برای فعالیت عمومی رسانهها برنامهریزی شده، موضوعاتی با محوریت نمایشگاه مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین بخشی از میزگردها از سوی دفتر مطالعات برنامهریزی رسانهها انجام خواهد گرفت.»
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «کارگاههای تخصصی که جدولش متعاقبا منتشر میشود شامل برگزاری کارگاههای هرروزه است که با حضور برخی از روزنامهنگاران خارجی برگزار میشود.»
وی شعار این دوره جشنواره را «شفافیت، صداقت» معرفی کرد و اظهار کرد: «این شعار در تکمیل شعارهای گذشته انتخاب شده و ما باید همواره طالب شفافیت از سوی دولتها باشیم و این را به عنوان یک وظیفه از آنها بخواهیم. هرچه شفافیت افزایش یابد، راه و روش بنیادین رفع فساد افزایش پیدا میکند، ضمن اینکه شفافیت به توسعه مردمسالاری نیز کمک میکند و از سویی دیگر هزینه نظارت را کاهش میدهد. متقابلا از رسانهها نیز انتظار میرود در رفتار خود با توسعه مبانی و میثاق حرفهای برای بهرهگیری، شفافیت رفتار صادقانه داشته باشند.»
انتظامی اظهار کرد: «کتاب حقوق جهانی ارتباطات از استاد معتمدنژاد که پیش از این به چاپ نرسیده بود، در این دوره از نمایشگاه منتشر و رونمایی خواهد شد.»
وی اعلام کرد: «نمایشگاه مطبوعات، جمعه 14 آبانماه آغاز میشود و از امروز غرفهها در حال تحویل دادن است. افتتاح رسمی نمایشگاه روز شنبه 15 آبانماه خواهد بود، اما فعالیت آن از جمعه 14 آبانماه شروع خواهد شد. همچنین قرار است هرروز یکی از روزنامهها انتشار ویژهنامه نمایشگاه را برعهده داشته باشد که جدول آن به زودی منتشر و اطلاعرسانی میشود.»
وی اظهار کرد: «مطابق سنت 4 سال گذشته در مراسم اختتامیه رسانههای برتر در حوزه زبان و ادبیات فارسی معرفی میشوند و به طور کل 5 رسانه که زبان و ادبیات فارسی را رعایت میکنند، مورد تقدیر قرار میگیرد.»
انتظامی ساعت برگزاری نمایشگاه را هر روز از ساعت 9:30 تا 20 معرفی کرد و در ادامه گفت: «در نمایشگاه مطبوعات سه نمایشگاه عکس با عنوان ایران در سالی که گذشت، نمایشگاهی در حوزه محیط زیست و نمایشگاهی با عنوان ایران و کرهجنوبی برپا خواهد شد. ضوابط نمایشگاه در سایت اعلام شده و قوانین چگونگی انتخاب غرفههای برتر نیز در آنجا آمده است. قاعده ما این است که علاوه بر مسیر شفافی که براساس شاخصها و نحوه ارزیابی رسانههای برتر اعلام شده، پاداشهای مالی شامل تخفیفاتی برای حضور در نمایشگاه بعدی نیز در نظر گرفته شده، برای مثال رسانههای برتر سال گذشته امسال هم در اولویت جانمایی قرار گرفتند و هم از تخفیف برخوردار شدهاند.»
رشد 30 درصدی رسانهها برای حضور در نمایشگاه
وی درباره تمایل نداشتن برخی رسانهها برای حضور در نمایشگاه تصریح کرد: «امسال هم رسانههایی بودند که ثبتنام ابتدایی کرده بودند و در مراحل بعدی از حضور در نمایشگاه انصراف دادند، اما به طور کل حدود 30 درصد در حضور رسانهها با رشد روبهرو بودهایم. امسال از جهت دیدگاه سیاسی نسبت به سال گذشته از تنوع بیشتری برخوردار هستیم. به لحاظ سیاسی، جغرافیایی و مدیوم رسانهای هم طبقه فوقانی نمایشگاه را وارد کار کردیم و گروههای سیاسی – اقتصادی و نشریات مجلات پژوهشی ستاد کل قوا در آنجا مستقر خواهند بود. همچنین اداره کل رسانههای خارجی همچون سال گذشته خدماتی ارائه خواهند کرد و روزنامهنگاران بینالمللی که به نمایشگاه دعوت شدهاند به صورت روزانه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.»
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت شفافیت در خبررسانی و قانون انتشار و دسترسی آزاد بیان کرد: «باید کمک کنیم که بیشتر مطالبه این قانون از سوی رسانهها جا بیفتد و ما برای توسعه این نگاه به سه پایه آموزشی نیاز داریم، نخست آموزش به مردم که میتوانند اطلاعات از دستگاه را بخواهند. این قانون رویکرد نو و انقلابی در روابط حکومت و مردم دارد. دوم آموزش مدیران که باید بدانند الزاماتی وجود دارد که باید اطلاعات را در اختیار رسانهها قرار دهند و سوم بدنه اجرایی کشور که به سمت پاسخگویی بیشتر حرکت میکند.»
با دعوت از سه رسانه نمیتوانیم نمایشگاه را بینالمللی بدانیم
وی درباره حضور رسانههای بینالمللی بیان کرد: «ما بر توانمندی رسانههای داخلی باید بیشتر تاکید کنیم و در بیست و دو سال برگزاری نمایشگاه، رسانهها رشد کمی و کیفی زیادی داشتند که برای توسعه آن موثر است. وقتی میگوییم نمایشگاه بینالمللی، باید نسبت قابل توجهی از رسانههای مشهور و تراز اول دنیا در آن نمایشگاه مطرح باشد و تراز نمایشگاه باید به این حد برسد. بنابراین ما با دعوت دو یا سه رسانه نمیتوانیم نام نمایشگاه را نمایشگاه بینالمللی مطبوعات گذاریم.»
نمایشگاه، فرصتی برای همفکری
وی با بیان اینکه تاکید بیشتر و وجوه ممیزی رسانهها بر ماندگاری آنها کمک میکند، عنوان کرد: «رسانهها رقیب هم نیستند، بلکه مکمل هم هستند. وقتی رسانه جدیدی متولد میشود، جامعهشناسان صحبت از مرگ رسانه قبلی میکردند که در این دوره باید به جای آن تعامل رسانهها افزایش پیدا کند. این نمایشگاه فرصتی است تا در کنار فعالیت یکساله بیشتر با هم همفکری کنیم.»
وی در خصوص الکترونیکی شدن ثبتنام در نمایشگاه تشریح کرد: «فرآیند الکترونیکی شدن و الزامات آن، در برنامه پنجم توسعه قرار گرفته که باید خدمات دولت الکترونیک افزایش پیدا کند که این امر هم مزایای زیادی دارد و از جمله آن میتوان به افزایش نظارتپذیری، افزایش فراگیری، کاهش هزینهها، تکریم واقعی ارباب رجوع اشاره کرد. جانمایی الکترونیک که از سال گذشته شروع شد باعث شد تا نشریات ببینند که چه نشریاتی در کدام غرفهها قرار گرفتهاند و برحسب حضور و دستهبندی نشریات برای تخصیص غرفه دست به انتخاب زنند. از مزایای دیگر الکترونیکی شدن این است که تبعیض در آن جایی ندارد.»
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مکان برگزاری این نمایشگاه که پیشبینی میشد در شهرآفتاب باشد، بیان کرد: «تصمیمگیری درباره محل نمایشگاه را خود رسانهها برعهده داشتند. ما براساس نظر صاحبان نمایشگاه برنامهریزی کردیم و فکر کردیم مصلی بر شهر آفتاب ارجحیت داشته باشد، چرا که اصحاب رسانه با کسب خبر راحتتر میتوانند به محل کار و رسانههای خود مراجعه کنند و برای انتشار آن اقدام نمایند.»
وی در پایان این نشست اعلام کرد: «خبرگزاریهایی که رتبههای بالاتری دارند متراژ 96 متر و خبرگزاریهای عمومی با رتبه پایینتر از غرفههای متراژ 48 متری برخوردار هستند. همچنین نشریات فرهنگی- هنری غرفههایی با سقف 48 متر را در اختیار خواهند داشت.»
انتهای پیام/