صدور 30 هزار کارت اعتباری بانک ملی از ابتدای مهر ماه
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مجید شکوهی امروز در نشست خبری درباره کارتهای اعتباری بانک ملی افزود: بر اساس آخرین آمار 62 درصد تراکنشهای کارتی متعلق به بانک ملی است که رشد خوبی را امسال در این زمینه شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه وام بانکی یک بار مصرف است اما اعتبار کارت بانکی گردشی است، تصریح کرد: هر جا مبلغ کارتهای اعتباری مطرح شوند، اصل اعتبار با بازپرداخت ماهیانه از سوی مشتری بازمیگردد و این روند تا زمان خوشحسابی دارندگان کارت ادامه خواهد داشت.
شکوهی ادامه داد: کارت اعتباری مبتنیبر اعتبارات بوده و تفاوت آن با وام بانکی این است که به محض دریافت وام محاسبه سود آغاز خواهد شد اما در کارت اعتباری سود بازپرداخت مبتنیبر مصرف است.
وی اضافه کرد: به عبارت دیگر در میزان مصرف اعتبار اختیار عمل به مشتری داده میشود همچنین روش بازپرداخت صورتحساب نیز از سوی مشتری انتخاب خواهد شد.
مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا با بیان اینکه 5 روش در بازپرداخت کارتهای اعتباری بانک ملی وجود دارد، عنوان کرد: در یک روش پرداختها در انتهای هر ماه صورت گرفته و 4 روش دیگر نیز بازپرداخت به صورت اقساطی انجام میشود.
شکوهی با بیان اینکه حداکثر دوره بازپرداخت کارتهای اعتباری بانک ملی بر اساس مقررات جدید بانک مرکزی 36 ماهه است، تاکید کرد: اگر میزان مصرف مشتری از کارت اعتباری زیاد باشد فرد میتواند مدت بازپرداخت خود را افزایش دهد.
وی درباره اثرات اجتماعی کارتهای اعتباری نیز گفت: مشتریان کارت اعتباری عموماً طبقه متوسط جامعه هستند که در صورت انتشار کارتهای اعتباری در سطح وسیع در جامعه، قدرت مالی حدود 80 درصد مردم افزایش مییابد که این امر خود با گردش صحیح پول در جامعه موجب تبدیل شرایط رکود به دوره رشد میشود.
شکوهی با بیان اینکه تراکنشهای کارتی کشورهایی مانند آمریکا، در کارتهای اعتباری معیار عمل قرار میگیرند، گفت: در آمریکا بیش از 55 درصد تراکنشهای کارتی از طریق کارتهای اعتباری انجام میشود به عبارتی خرید با کارت اعتباری بیش از خرید نقدی با کارت اشخاص است.
به گفته وی در اروپا این رقم به 25 الی 30 درصد میرسد همچنین در ترکیه میزان استفاده از کارتهای اعتباری معادل 36 درصد است اما بر اساس آخرین اطلاعات بانک مرکزی و سیستم شاپرک در مرداد ماه این رقم در کشور کمتر از یک صدم درصد بوده که آمار بسیار ناچیزی است.
شکوهی با بیان اینکه در حوزه تسهیلات بانکی کمتر از 10 درصد معوقات مربوط به تسهیلات خُرد است، اظهار کرد: بیش از 90 درصد معوقات بانکی مربوط به تسهیلات کلان است و این آمار نشان میدهد افراد کم درآمد یا افراد دارای درآمد متوسط در بازپرداخت تسهیلات بانکی خود از بانکها متعهدتر هستند.
وی عنوان کرد: در کارتهای اعتباری نیز روند به همین صورت است و از آنجا که عمده دریافت کنندگان این کارتها افراد متوسط جامعه هستند بنابراین میزان معوقات ما نیز بسیار اندک است.
مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا درباره شرایط اعطای کارتهای اعتباری تصریح کرد: هر بانک بر اساس مقررات عمومی بانک مرکزی عمل میکند اما علاوهبر آن دستورالعمل مخصوص خود برای نحوه ارائه کارتهای اعتباری به مشتریان را نیز دارد. بانک ملی نیز از طریق شعب خود و در حدود اختیارات بانکی کارتهای اعتباری را صادر میکند.
وی افزود: حتی برخی بانکها تسهیلات خُرد خود را متوقف کرده و کارت اعتباری را جایگزین آن میکنند. از سوی دیگر شعب بانک ملی اکنون کارتهای اعتباری تا سقف 50 میلیون تومان را صادر میکنند.
شکوهی با بیان اینکه بانک ملی از سال گذشته اعتبارات تا سقف 10 میلیون تومان را پرداخت میکرده است، ادامه داد: اکنون این تسهیلات تا سقف 10 میلیون تومان بر اساس قوانین بانک مرکزی در قالب کارتهای اعتباری برنزی قرار میگیرند. بر اساس آمار تا کنون به جز کارت خرید کالای ایرانی، 160 هزار کارت تا سقف 10 میلیون تومان صادر کردهایم که از این میزان 22 هزار کارت از ابتدای مهر ماه و در قالب کارت اعتباری برنزی بوده است.
وی با بیان اینکه کارتهای اعتباری نقرهای سقف تسهیلات 10 تا 30 میلیون تومانی دارند، اظهار کرد: 5 هزار و 500 کارت نقرهای و سه هزار کارت اعتباری طلایی نیز از ابتدای مهر ماه تا کنون از سوی بانک ملی صادر شده است.
شکوهی درباره میزان کارتهای اعتباری فعال شده بیان کرد: از مجموع کارتهای اعتباری صادر شده از سوی بانک ملی تا کنون حدود 75 درصد آن فعال شده است. از زمان درخواست کارت اعتباری تا زمان صدور آن حدود یک هفته زمان مورد نیاز است که علاوه بر آن مشتری میتواند در زمان دلخواه و در صورت نیاز از کارت اعتباری خود استفاده کند و این دو علت فعال نشدن 25 درصد باقی کارتهای اعتباری است.
مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا ادامه داد: از 330 میلیون کارت بانکی تنها در حدود 3 میلیون آن یعنی کمتر از نیم درصد کارتهای اعتباری هستند که از نظر مبلغ تراکنش نیز این آمار به یک صدم درصد تراکنشها میرسد.
وی با بیان اینکه در صورت کارتهای اعتباری باید براساس استانداردهای بینالمللی عمل شود، گفت: در دنیا کارتهای اعتباری در ماه نخست خرید بدون پرداخت سود هستند همچنین بانکها کارمزدی را از فروشگاههای خرید دریافت میکنند.
شکوهی بیان کرد: این امر عملاً در کشور ما اتفاق نمیافتد و مشتری از ماه نخست سود پرداخت میکند و فروشگاه نیز با وجود اینکه کالای خود را با پول بانک به فروش میرساند اما سهمی را به بانکها پرداخت نمیکند.
وی درباره هماهنگی برخی دارندگان کارتهای اعتباری با فروشگاهها برای دریافت وجه نقد تاکید کرد: امکان برداشت پول نقد با کارت اعتباری از دستگاه خودپرداز وجود ندارد اما برخی مشتریان با فروشگاهها توافق کرده و عموماً به جای خرید وجه نقد دریافت میکنند.
مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا با بیان اینکه مشتری در پروسه دریافت تسهیلات بانک خُرد موظف به ارائه پیشفاکتور است، گفت: در این موارد عموماً پیش فاکتورهای صوری صادر میشود که این امر نظام بانکداری اسلامی را زیر سوال میبرد.
به گفته وی در کارتهای اعتباری این محدودیتها وجود ندارند و نیازی به ارائه مستندات اشتباه و غلط همانند فاکتورهای صوری به بانکها نیست.
شکوهی تاکید کرد: اما از این جهت که مشتری تمام اعتبار خود را در یک فروشگاه نقد میکند اقدام صحیحی نیست البته این روند به تصمیم مشتری بستگی دارد و میتوان با دریافت کارمزد پذیرندگی از فروشگاه مانع چنین اقدامهایی شد.
وی درباره نرخ سود کارتهای اعتباری نیز بیان کرد: از روز انجام تراکنش نرخ سود دریافت میشود و شرایط دریافت این کارتها همانند تسهیلات دریافتی خُرد از سیستم بانکی است.
مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا درباره امکان تبدیل کارتهای برنزی و نقرهای به طلایی خاطر نشان کرد: میزان سقف اعتبارات این کارتها بر اساس اعتبارسنجی حساب مشتری است و نمیتوان در ماه نخست درخواست صدور کارت اعتباری برنزی آن را به کارت اعتباری نقرهای و یا طلایی تبدیل کرد بلکه باید مدتی از زمان صدور کارت بگذرد.
انتهای پیام/