دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر تعاون مطرح کرد:

کاهش شاخص‌های انسانی خاورمیانه در اثر جنگ

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه تاثیر جنگ بر زندگی مردم بسیار گسترده است، گفت: تلفات انسانی تنها یکی از تبعات جنگ است و نباید جنگ را تنها پایان دیپلماسی دانست؛ بلکه جنگ پایان شادی همه کودکان است.
کد خبر : 128761

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، احمد میدری در همایش «رفاه اجتماعی، نگاهی به گذشته و چشم‌انداز آینده» که امروز در محل مجموعه تلاش با حضور علی ربیعی وزیر تعاون و تعدادی از سفرای سایر کشورها برگزار شد، افزود: بانک جهانی در سال 2011 گزارشی را منتشر کرد که تاثیر جنگ بر فقر در کشورهای مختلف را بررسی می‌کرد اما در آن گزارش بیشتر کشورهای آفریقایی مورد بررسی قرار گرفتند.


وی تصریح کرد: متاسفانه این گزارش در نشان دادن تاثیر ویرانگر جنگ بر شاخص‌های انسانی منطقه خاورمیانه کوتاهی کرد چرا که هنوز کشورهای این حوزه نتوانستند وضع شاخص‌های انسانی و رفاه اجتماعی خود را بهبود بخشند.


میدری با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تنزل شاخص‌های رفاه اجتماعی در کشورهایی نظیر یمن، لیبی و ... جنگ است، اضافه کرد: 4 میلیون کودک عراقی پدر یا مادر خود را از دست داده‌اند و اکنون 600 هزار کودک نیز در این کشور در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. همچنین هر سال 350 هزار کودک عراقی قبل از یک سالگی می‌میرند و 2/5 کودک یعنی یک نفر از هر 5 نفر از خدمات آموزشی و مدارس بی‌بهره هستند.


معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: 7 هزار کودک در اثر جنگ سوریه آسیب دیدند و 13 هزار و 500 سوری نیازمند کمک‌های انسان دوستانه هستند که همگی این‌ها تاثیر جنگ بر رفاه اجتماعی در کشورها است.


میدری گفت: ایران جزء کشورهایی بوده که کمتر از 5 درصد جمعیت آن فقر خوراکی دارند اما کشورهای همسایه آن مانند عراق، یمن و سوریه وضع خطرناکی را در اثر جنگ تجربه کرده‌اند.


وی با تاکید بر اینکه ایران توانست شخاص سوءتغذیه خود را از سال 1990 تا 2015 میلادی 60 درصد بهبود بخشد، تصریح کرد: در سال 1990 میلادی معادل 5 درصد کودکان ایرانی دچار سوء تغذیه بودند که این آمار در سال 2015 به میزان 3 درصد رسید. همچنین کودکان دچار کمبود وزن از 8 درصد در سال 1990 به 4 درصد در سال 2015 تقلیل یافتند.


به گفته معاون وزیر تعاون نرخ مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال از 5 درصد در سال 1990 به 1/7 درصد در سال 2015 رسید که این پیشرفت‌ها همزمان با درگیر بودن ایران به تحریم‌های غرب و هم‌جواری آن با کشورهای پرآشوب و جنگ‌زده حاصل شد.


وی تاکید کرد: بر اساس گزارش UNDP ایران موفق به رشد شاخص توسعه انسانی خود بوده و میانگین سنوات تحصیل از 4 سال به 8 سال رسیده است.


میدری با اشاره بر رشد 52 درصدی درآمد خالص ملی بر اساس قدرت خرید بین‌المللی تصریح کرد: در سال 1990 ایران و عراق وضعیت مشابهی را در شاخص توسعه انسانی داشتند اما امروز عراق فاصله بسیاری با کشور ما دارد.


وی با تاکید بر اینکه شاخص مبتلایان به ایدز در خاورمیانه بسیار کمتر از آفریقا و آمریکا است، عنوان کرد: در سال 2004 تعداد افراد مبتلا به ایدز شناسایی شده معادل دو هزار و 400 نفر بود و امروز این میزان به 32 هزار نفر در کشور افزایش یافته است که هر چند این رودن صعودی است اما نسبت به سایر قاره‌ها وضعیت بهتری داریم.


معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه مقابله با جنگ تنها ماموریت دیپلمات‌ها نبوده و وظیفه هر انسانی است، خاطر نشان کرد: وزارت تعاون به عنوان یکی از مسئولان ارتقاء توانمندی اجتماعی از دیگر کشورها برای مقابله با فقر دعوت می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: احمد میدری جنگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته