دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1395 - 09:33
در نشست ویژه روسای شورای تخصصی برنامه‌ریزی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی؛

رهنمای رودپشتی: دولت توجه کند که دانشگاه آزاد اسلامی باری را از روی دوش دولت برداشته است/ بدون منابع نمی‌توان از آموزش و کیفیت صحبت کرد

نشست ویژه روسای شورای تخصصی برنامه‌ریزی استان دیروز با حضور دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 128224

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این نشست فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «براساس پیشنهاد هیات‌رئیسه دانشگاه مقرر شده است همه حوزه‌ها و معاونت‌ها یک اجلاس سالانه داشته باشند.»


رهنمای رودپشتی گفت: «به اعتقاد من، همگرایی و همکاری ما در حوزه برنامه‌ریزی و سایر حوزه‌ها به تبیین سیاست‌ها و مسائل و مشکلاتی که ممکن است در دانشگاه وجود داشته باشد کمک می‌کند. دانستن واقعیت‌های اطراف دانشگاه به ما کمک می‌کند نظارت بیشتری بر کیفیت داشته باشیم. از جمله مواردی که در حل مشکلات به ما کمک می‌کند این است که جایگاه خود را در استان و در واحدها پیدا کنیم.»


او افزود: «اصلی‌ترین چالشی که ما با آن مواجه هستیم بحث تامین منابع است. از یک طرف می‌خواهیم دانشگاه‌داری کنیم و از طرف دیگر با مسائل و مشکلات تامین منابع مواجه می‌شویم و این یک پارادوکس بسیار عظیمی است. اساسا بدون منابع نه از کیفیت، نه آموزش، نه ارتباط و ... نمی‌توان صحبت کرد. اگر یک دانشگاه بخواهد در کلاس یک دانشگاه تراز اول فعالیت کند باید منابع مکفی در اختیار داشته باشد.»


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «وقتی ما می‌گوییم از این منابع این‌گونه استفاده کرده‌ایم، اینکه چه نقشی در تعالی دانشگاه داشته است بسیار مهم است. اگر موجب بقای دانشگاه شده باشد خوب است. من از شما می‌خواهم در استان‌های خود بر این امر تمرکز کنید که چگونه از منابع می‌خواهید استفاده کنید. اهل فن را به این کار دعوت کنید تا بهترین راه‌ها را در این زمینه داشته باشیم، اگرچه ما در کلان دانشگاه دارای یک سیاست کلی هستیم که مورد تایید هیات امناهای استان نیز هست.»


او گفت: «سیاست‌ها، روش و شیوه‌های ما به گونه‌ای نباشد که در واقع به همین چیزی که امروز گرفتار آن هستیم برسیم. ما وقتی از افزایش نیروی انسانی صحبت می‌کنیم فقط کارمندان نیستند، بلکه درباره هیات علمی نیز همین نظر را داریم. درباره هیات علمی ما یک قواعدی را تعیین کرده‌ایم و این را همه باید بپذیرند که مسئولان برنامه‌ریزی می‌توانند به مسئولان آموزشی کمک کنند.»


رهنمای ادامه داد: «امروزه یکی از مصیبت‌های ما مازاد نیرو است و در رشته‌هایی مازاد هیات علمی داریم و توازن رشته‌ها به هم خورده است. بنابراین ما باید در تشکیلات یعنی در بخش نیروی انسانی با برنامه‌ریزی عمل کنیم. نقطه آغاز جذب نیروی انسانی از تشکیلات شروع می‌شود.»


حداکثر حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از شرکت‌های دانش‌بنیان


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ما بدون تصویب و ابلاغ دانشگاه هیچ چیزی را اعلام نمی‌کنیم و می‌خواهیم از این طریق بحث تعالی دانشگاه و رقابت‌پذیری که هدف اصلی ما است را دنبال کنیم. درآمدهای آموزشی و درآمدهای اقتصادی دانش‌بنیان منابع غیرشهریه‌ای هستند. ما اگر سیاست‌های غیرشهریه‌ای را ابلاغ می‌کنیم باید با سازوکارهای دانشگاه هماهنگ باشد و اساسا با چیزی که با ماموریت اصلی دانشگاه مغایرت داشته باشد، مخالفت می‌کنیم. ما باید یک نگاه بلندمدت داشته باشیم و به افق بنگریم. در جایی که ما نهاد درست می‌کنیم باید یک برنامه بلندمدت را انتظار داشته باشیم.»


او افزود: «توسعه سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان نیز یکی دیگر از برنامه‌های اصلی ما است. در دانشگاه آزاد اسلامی چارچوب فعالیت‌های دانش‌بنیان کجاست؟ این سوال اصلی ما است. حداقل شرکت‌داری و شراکت مالکانه مدنظر ما است، ولی حداکثر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار ما نیز قرار دارد. ما شراکت مالکانه را در شرکت‌ها رد نمی‌کنیم، اما بر آنها مراقبت می‌کنیم و این مهم برعهده مسئولان برنامه‌ریزی در استان‌ها است و باید برای ورود دانشگاه و دانشکده به شرکت‌ها مراقبت کنیم و آگاهانه و هوشمندانه وارد شویم.»


دولت توجه کنید که ما باری از دوش دولت برمی‌داریم


رهنما گفت: «در بخش سرمایه‌گذاری باید بدانیم که چگونه وارد شویم، چون حضور در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، حضور مالکانه است باید مراقب باشیم و یکی از مزیت‌های برون‌رفت از این شبکه یکپارچگی دانشگاه است که در عین کثرت دارای وحدت است. نباید پروژه‌ها چه در حوزه دانش‌بنیان و چه سرمایه‌گذاری ما را گرفتار خود کنند.»


او از مسئولان برنامه‌ریزی استان‌ها خواست تا در پیش‌بینی بودجه و مراقبت در اجرای آن دقت لازم را داشته باشند و گفت: «مراقبت در اجرای بودجه شیوه‌نامه روشن و درستی می‌خواهد. سیاست‌ها انتقادی است و در این سیاست‌ها باید برای دانشگاه فکر داشته باشیم. در نقطه صفر اگر به درستی برنامه را انجام دهیم، پاسخگویی و برنامه‌ریزی ما درست‌تر خواهد بود و در سال‌جاری این سیاست انقباضی را در پیش‌بینی بودجه داریم.»


رهنمای بر دنبال کردن سیاست‌های کنترل هزینه تاکید کرد و افزود: «یکی از انتظارات ما از مسئولان برنامه‌ریزی استان، برنامه‌ریزی در پیش‌بینی بودجه است. بودجه باید بر مبنای عملیات و عملکرد باشد. آنجایی که دولت‌ها می‌توانند به ما کمک کنند دریغ می‌کنند در حالی‌که دوستان توجه ندارند که ما باری را از روی دوش دولت برمیداریم.»


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «ما باید عوامل هزینه‌ساز را مشخص و اعلام کنیم تا براساس آن برنامه‌ریزی و ساماندهی صورت گیرد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند و باید موضوعات مهم را در حوزه‌های خود مشخص و به آنها بدهیم تا هم مشکلات دانشجویان و هم دانشگاه حل شود و بتوانیم به بهترین نحو از ظرفیت‌های دانشگاه استفاده کنیم. ما با تلاش‌های خودمان سعی می‌کنیم تا این باور را جا بیندازیم که هیچ برنامه‌ای در هیچ حوزه‌ای حتی پژوهش هم بدون برنامه‌ریزی به درستی انجام نمی‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته