دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان:

زمینه‌سازی فرهنگی گام مهم ترویج استفاده از کالای دانش‌بنیان ایرانی است

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات مهمی که باید برای توجه به مصرف کالاهای دانش بنیان داخلی به آن پرداخت، زمینه سازی فرهنگی است.
کد خبر : 128213

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری جشنواره «ایران ساخت»، آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، مهم‌ترین گام در اصلاح فرهنگ خرید کالای ایرانی را زمینه‌سازی فرهنگی در جامعه جوان کشور دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات مهمی که باید برای توجه به مصرف کالاهای داخلی به آن پرداخت زمینه سازی فرهنگی و فرهنگسازی است، بدین معناکه فرزندانمان در همه عرصه‌ها به صورت عینی و عملی از منزل گرفته تا جامعه، با این ضرورت آشنا شوند.


وی با بیان این‌که فرزندان ما با رفتار پدر و مادر و در مدارس با رفتار و نه با شعار بلکه در عمل به این موضوع باور پیدا می کنند که بقای خودشان در آینده درگروی استفاده از خدمات و کالای ایرانی است، افزود: برای ایجاد این زمینه باید جامعه را از سنین کم، به شکل صحیح و در بستر عمل با این مهم آشنا کرد. تحقق این موضوع در قالب شعار محقق نمی‌شود و جامعه جوان باید به صورت عینی با این ضرورت آشنا شود.


معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفتمان سازی، شفاف‌سازی قوانین و اصلاح نظام کسب و کار را سه گام مهم و لازمه پیشرفت عرصه تولید کشور و تحقق فرهنگی کالای ایرانی دانست و افزود: در نخستین و مهم‌ترین گام باید با ابزار فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی می‌بایست اطمینان در جامعه نهادینه شود و میل به مصرف خدمات و کالای ایرانی جلوه‌ای عملی پیدا کند در واقع به آن‌چه صورت مستقیم نتیجه فعالیت کشورمان است ارزش و بها دهیم.


این استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: جامعه جوان کشور با حضور در کارگاه‌ها و محل کسب و کار پدرها و مادرهایشان بهتر با این ضرورت آشنا شوند و می‌توانند با تمام وجود خود لمس کنند که خرید و استفاده از محصولات و کالای ایرانی چه تحولاتی را چه در زندگی شخصی و اجتماعی وی رقم می‌زند.


الستی با بیان این‌که مستعدین و نوآوران هر کشوری برای موفقیت در یک محیط کسب و کار سالم و بدون وجود رانت که معیار اصلی رقابت خلاقیت و نوآوری است، نیاز به حصول اطمینان دارند، ادامه داد: برای نخبگان و استعدادهای برتر کشورمان نیز همین سازو کار باید حاکم شود و تولیدکننده باید اطمینان یابد آن‌چه که به دست خود تولید می‌کند، در کشورش خریدار دارد و مورد استفاده و استقبال قرار می‌گیرد.


وی گام دوم شفاف‌سازی قوانین دانست و عنوان کرد: در سومین گام می‌بایست بر مبنای قوانین شفاف به دنبال سالم‌سازی محیط کسب و کار باشیم که در صورت تحقق این سه مهم، تولیدکننده حمایت و توجه را از سوی جامعه دریافت خواهد کرد و به طور متقابل مصرف‌کننده می‌تواند از تولیدکننده توجه جدی به کیفیت تولید را انتظار داشته باشد.


الستی در ادامه تاکید کرد: توجه تولیدکننده به کیفیت کالای تولیدی این موضوع دو طرفه است و می‌بایست و هم جامعه و تولیدکننده این توجه را از یکدیگر انتظار داشته باشند. در این صورت مصرف‌کننده ایرانی به کالای کشورش متعهد است و متقابلا تولیدکننده متعهد می‌شود کالایی تولید کند که کیفیت آن در شأن ملتی است که او را از این حمایت برخوردار ساخته است.


الستی جشنواره ملی فرهنگی «ایران ساخت» را بستری مناسب برای زمینه‌سازی فرهنگی دانست و افزود: این جشنواره با ترغیب جامعه فرهنگی و هنری کشور اعم از نخبگان این عرصه می‌تواند زمینه فرهنگ‌سازی و تبدیل ضرورت خرید کالای ایرانی از شعار به یک گفتمان را فراهم کند.


جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب