فراخوانی به شادمانگی، یکی از دلایل روی آوردن مردم به شعر حافظ
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حبیب اله ابراهیمی در نشست علمی بزرگداشت حافظ «حدیث سرو و گل و لاله» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد، بیان کرد: «خوشبختانه کمیسیون حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی در این واحد راه اندازی شده که برگزاری این چنین نشستهایی از جمله فعالیتهای این کمیسیون است.»
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت افزود: «یکی از ضروریات جامعه ما پرداختن به اخلاق است، چرا که کم رنگ شدن بعضی از آموزههای دینی، در جامعه بشری امروز مشکلاتی را ایجاد کرده، از دیر باز اخلاق مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان وشاعران دنیا بوده، در کشور ما هم شاعران ما به اخلاق توجه ویژهای داشتند. ادبیات امروز میتواند با تقویت و توسعه اخلاقی خودش به تحکیم مبانی اخلاقی و اوصاف اخلاقی در جامعه کمک کند.»
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه پیوند هنری واژگان و تراکم معنایی در شعر حافظ مانند قصری زیبا و باشکوه با گچ بریها و تزئینات چشم نواز و تالارهای تو در توست، گفت: «در کارگاه خیال حافظ واژههای ساده و بیتاثیر زبان به پدیدهای هنری تبدیل میشوند.»
دکتر کاووس حسن لی شعر حافظ را به منشوری چند رویه تعبیر کرد و افزود: «از هر سو که به شعر حافظ بنگریم، فروغی دیگر، رنگی دیگر و نقشی دیگر بازمی یابیم.»
مدیر قطب علمی پژوهشهای فرهنگی و ادبی استان فارس انگیزه دیگر مردم برای روی آوردن به اشعار حافظ را مفاهیم اجتماعی موجود در کلام وی ذکر کرد و گفت: «لبه تیز تیغ انتقادی حافظ همواره به طرف تظاهر و تزویر و ریاست و هیچ یک از شاعران ایرانی به شیوایی و دل ربایی حافظ، حساب این جماعت دغل کار و دروغپرداز را نرسیده است. وی ابزارهای زهد و عوام فریبی را به مسخره و طنز میگیرد و سکه انان را بیاعتبار میکند.»
وی فراخوانی عمومی به شادمانگی را یکی دیگر از دلایل روی آوردن مردم به شعر حافظ دانست و افزود: «حافظ در عین درک رنج و درد مردم، فراخوانی به شاد زیستن و مهر ورزیدن را فراموش نمیکند و شعر وی بازتاب هنری همین احساس و بیان شیوای همین باور است.»
حسن لی با بیان اینکه حافظ فریادگر دردها و رنجهای قوم خود است، بیان کرد: «دیوان حافظ را میتوان کتاب تعبیر خواب ملت ایران دانست کتابی که رویای چند صد ساله ملت ایران را آشکارا تفسیر میکند و مردمی که علاقمندند تا تعبیر خواب خویش را بدانند به دیوان وی روی میآورند.»
استاد ادبیات دانشگاه شیراز، فهم ناشناختههای زندگی حافظ را منوط به دانستن دو راه عنوان کرد و گفت: «برای فهم چند و چون زندگی حافظ و شخصیت وی دو راه وجود دارد. اول درنگ شایسته در سرودههای او و دوم واکاوی و بررسی دقیق تاریخ اجتماعی زمان زندگیاش؛ که البته در هر دو راه گردنهها و پیچ و خمهای تاریکی وجود دارد.»
مدیر مرکز حافظشناسی افزود: «حافظ هنرمندی آفرینش گر است که پدیدههای پیرامونش را هربار از زاویهای تازه تماشا میکند و نگاهش هم یکنواخت و بیتغییر نیست.»
وی با بیان اینکه رسیدن به یک هستیشناسی یکدست و دستیابی به «شناخت جهانبینی حافظ» از راه غزلهای او مانند گرفتن ماهی با دست از رودخانه است، عنوان کرد: «همه کسانی که تاکنون در پی بازکردن جهانبینی روشن و بیخلاف برای حافظ بودهاند، ناگزیر بخشی از سرودههای وی را نادیده گرفته و از آن چشم پوشیدهاند.»
عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت و دبیر علمی این نشست هم با بیان فعالیتهای فرهنگی و ادبی کمیسیون حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی در این واحد، گفت: «از ابتدای سال جاری تاکنون دانشگاه در حرکتی فرهنگی اقدام به برگزاری سلسله نشستها و همایشهای ادبی و علمی نموده که مهمترین آنها بزرگداشت مفاخری چون سعدی، فردوسی، خیام و حافظ بوده است.»
دکتر فریبا رئیسی با بیان اهمیت شناخت اشعار حافظ در بین مردم، اظهار کرد: «اکثر سرودههای حافظ از دید جامعهشناسی و انسانشناسی قابل تامل است. حافظ از دیدگاه امروزی، جامعهشناسی آگاه است که توانسته همه نهادهای جامعه خویش را در برخورد انسانها با یکدیگر به تصویر بکشد و همه طبقات جامعه آن روزگار را در گستره دید خواننده بگذارد.»
رئیسی افزود: «گزافه نیست اگر بگوییم که حافظ پیامهای انسانی خود را نه تنها برای عصر خود بلکه در طول تاریخ آینده انسانها بازگو کرده است و برای رساندن پیام خود با بیانی دلکش، هنر و ادبیات را به تسخیر خود درآورده است.»
در پایان جلسه هدیهای به رسم یادبود به حسن لی اهدا شد.
انتهای پیام/