دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

تمامی روستاییان تحت پوشش بیمه سلامت هستند

به گفته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، در حال حاضر 100 درصد روستاییان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.
کد خبر : 127176

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در نشستی خبری درباره بیمه روستاییان گفت: در خصوص بیمه روستاییان و عشایر در کشور اقداماتی انجام شده اما این اقدامات به هیچ عنوان در شان و همچنین نیاز روستا نشینان نبوده به همین دلیل در حال رایزنی هستیم تا اعتبار بیمه روستاییان و عشایر افزایش یابد تا با کمک وزارت تعاون و رفاه اجتماعی تا پنج سال آینده تمامی روستاییان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی شوند.


وی با بیان این که متاسفانه روستاها و عشایرها در هیچ یک از دولت‌های موجود کشور به صورت مسئله جدی، سرنوشت ساز و تاثیرگذار مورد توجه قرار نگرفت، خاطرنشان کرد: برنامه ریزان از اول در کشور، شهرنشینان بودند و کسانی که برای تحصیل به خارج می‌رفتند در واقع به شهرای کشورها رفتند به همین دلیل نظام پایه‌ریزی کشور عمدتا شهرگرایی، بزرگ گرایی و مرکز گرایی مورد توجه قرار گرفت.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور یادآور شد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور قرار شد توسعه روستا و محرومیت‌زدایی مورد توجه جدی قرار بگیرد اما به رغم تاکید فراوان همچنان از مشکلات روستاها یا غافل یا بی خبر بودند یا نخواستند توجه شود.


رضوی تصریح کرد: با توجه به مصوبه مجلس که معاونت توسعه روستایی تشکیل شد اما در سال های ٩١ و ٩٢ بودجه اعتباری این دفتر به صفر رسید و نگاهی که در دولت و برنامه ریزی بود، نگاه توسعه ای و توان افزایی به روستا نبود، نگاهی خدماتی و حمایتی بود.


وی همچنین گفت: این نگاه سبب می شد روستاییان از نظر خدمات و زیرساخت ها مانند گاز، جاده، مدرسه ، خانه های بهداشت برخوردار شوند اما نگاه ایجاد زیرساخت برای تولید و افزایش توان اقتصادی آنها نبود. برق را بردیم اما شبکه های متعدد صدا و سیما راه اندازی نشد. تلفن همراه آخرین جایی که رفت روستا بود. بنابراین همه، ضربه ای برای روستاها شد.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم افزود: نگاهی که بود نگاه ایجاد زیرساخت برای تولید و افزایش توان روستاییان نبود. گفتیم در روستا مدارس دایر باشد اما کیفیت آموزش و تنوع رشته ها در مدارس روستایی مورد توجه قرار نگرفت که سبب تخلیه روستا شد و آنانی که ادامه تحصیل دادند در دانشگاه های غیردولتی راه پیدا کردند و فرزندان روستایی پول بیشتری نسبت به فرزندان شهری برای ادامه تحصیل می پرداختند.


وی با تاکید بر این که نگاه به روستا در واقع نگاه محروم نوازی بود نه محرومیت زدایی، اظهارداشت: نگاه دولت تدبیر و امید به روستاها توان افزایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستاییان را سرلوحه قرار دهد.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: اگر طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند در برنامه ششم توسعه باید به نرخ رشد هشت درصد برسیم باید روستاها را کانون تولید ، ارزش افزایی و کانون درآمد و ثروت مورد توجه قرار دهیم در غیراینصورت این امر محقق نمی‌شود.


رضوی با بیان این که کمتر از ٣٠ درصد روستا نشینان از سند مسکونی و ١٥ درصد تنها از داشتن سند ملکی برخوردارند، ادامه داد: از سال های ٨٥ تا 92 شاهد تملک زمین های دیم کاران توسط خود دولت هستیم .


وی به تثبیت جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس اشاره کرد و یادآور شد: تثبیت جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به انگیزه نیاز دارد که دادن تسهیلات اداری خوب و مناسب و امکانات مالی ارزان قیمت و احترام و تکریم روستاییان لازمه آن است. باید به آبادانی روستاها کمک کرد چرا که روستاها پایگاه و کانون اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که براساس برخی خبرها قرار است تسهیلات توسعه روستایی پرداختی ارزان قیمت از استان تهران آغاز شود، گفت : این موضوع نادرست است زیرا در حال حاضر با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تفاهم نامه ای به منظور ارائه تسهیلات به هفت استان مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، خراسان جنوبی و کرمان منعقد کرده ایم تا برای هر استان 20 میلیارد ریال وام توسط بانک سینا پرداخت شود که پنج درصد آن را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت خواهد کرد.


رضوی افزود: برای 10 استان محروم و 21 استان غیر محروم کشور نیز از محل صندوق توسعه ملی 500 میلیارد تومان وام پرداخت خواهیم کرد که برای تهران 12 درصد سود آن مربوط به کشاورزی و 16 درصد مربوط به بخش های دیگر در استان های غیر محروم است.


وی یادآور شد: در حال حاضر معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری یک نوع وام را به تشکل های اقتصادی به حداقل 25 خانوار تا حداکثر بیش از 200 خانوار با کارمزد سه درصد در روستاها و همچنین کارمزد صفر درصد در روستاهای مرزی با وثیقه کارت یارانه زمین محل اجرای پروژه و همچنین ماشین آلات و ابزار کشاورزی پرداخت می کند.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم اضافه کرد: اگر افراد خواهان دریافت وام های میلیاردی جهت سرمایه گذاری در روستاها باشند نیز باید وثیقه مورد قبول بانک را ارائه دهند.


رضوی همچنین گفت: تا پیش از این میزان آورده افراد برای سرمایه گذاری در روستاها و مناطق محروم حداقل 30 درصد بود که در بسته حمایتی جدید دولت از روستاها که از دوم آبان سال جاری رونمایی خواهد شد این رقم تا 15 درصد کاهش می یابد.


وی در ادامه به معماری سنتی در روستاها اشاره کرد و گفت: متاسفانه معماری سنتی در روستاها از بین رفته این در حالی است که اگر روستاییان به مقاوم سازی اما سنتی سازی توجیه شوند یکی از مشکلات اساسی آنها که گران بودن ساخت و ساز در روستاهاست حل خواهد شد.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که باتوجه به این که امسال این همایش به نام روز روستا و عشایر است ، چه برنامه هایی برای عشایر دارید، تصریح کرد: به گفته امام راحل عشایر ذخایر انقلاب هستند به همین دلیل از همان ابتدای انقلاب اسلامی شورای عالی عشایر در کشور شکل گرفت اما متاسفانه در دولت نهم و دهم حتی یک بار هم این شورا در کشور تشکیل نشد.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم افزود: در دولت یازدهم این شورا تا کنون دو بار با ریاست معاون اول رئیسجمهوری برگزار شده است که در این شورا مشکلات عشایر از جمله تحصیل فرزندان آنان، تانکرهای آبرسانی، توجه به صنایع دستی، کد دار شدن مناطق سکونت آنها و ... مطرح و در حال مرتفع شدن است.


وی ادامه داد: تمامی طرح های اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیسجمهوری برای روستاییان و عشایر یکسان بوده و هیچ تفاوتی میان روستاییان و عشایر قائل نیستیم.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر این که اداره امور روستاها در کشور باید توسط نهادی فرابخشی باشد، گفت: سومین همایش ملی روز روستا و عشایر روز شنبه اول آبان ماه 95 ، با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در تهران گشایش می‌یابد.


سید ابوالفضل رضوی افزود: 15 مهرماه به نام روز روستا و عشایر نامگذاری شده است که از سال 93 در این روز، همایش بزرگداشت روستاییان و عشایر برگزار می‌شود.


وی افزود: مراسم روز اول این همایش با حضور رئیس جمهوری آغاز می‌شود و با حضور معاون اول رئیس جمهوری در روز دوم آبان ماه پایان می‌یابد.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از محورهای این همایش را بررسی اشتغال روستاییان و خدماتی که دستگاه‌های اجرایی کشور باید به روستاییان و روستاها ارائه دهند، عنوان کرد و اظهارداشت: در این همایش بسته توسعه روستایی و اشتغال پایدار رونمایی می‌شود.


رضوی خاطرنشان کرد: وزرای کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، رئیس سازمان ثبت احوال و اسناد کشور، رئیس بنیاد مستضعفان و رئیس بنیاد برکت از جمله سخنرانان این همایش دو روزه هستند.


وی ادامه داد: این همایش دو روزه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته