دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1395 - 13:37

صالحی امیری: جامعه به نشاط سیاسی نیاز دارد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد: «اگر بناست مشارکت حداکثری که خواست مقام معظم رهبری است در جامعه شکل بگیرد باید نشاط سیاسی در جامعه تولید کرد.»
کد خبر : 126763

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید رضا صالحی امیری شب گذشته در جمع فعالان و احزاب سیاسی خراسان رضوی، با بیان اینکه گفتمان سیاسی دولت بر چهار محور بنیادین وفاق سیاسی، اعتماد سیاسی، مشارکت سیاسی و عقلانیت سیاسی استوار است و دال گفتمانی این ادبیات چهارگانه مفهوم اعتدال است، اظهار کرد: اولین شاخصه گفتمان سیاسی دولت آقای روحانی اخلاق سیاسی است. جامعه ایران دچار یک چالش اخلاقی شده است و انگ‌زنی، تخریب، افشاگری و انتقام جویی، تبدیل به یک عارضه سیاسی در جامعه ایران شده است؛ از این جهت مهمترین نیاز جامعه، اخلاق سیاسی و رعایت حقوق سیاسی است.


او با بیان اینکه جامعه ایران جامعه‌ای ذره‌ای است،‌ تصریح کرد: این جامعه نیازمند یک سامان سیاسی است و مهمترین کارکرد احزاب در جامعه ایران، ایجاد بستر برای سامان سیاسی جامعه است.


مشاور رئیس جمهوری با اشاره به اینکه این کار بلند مدت است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان جامعه را به صورت سلبی اداره کرد. جامعه ذره‌ای، می تواند هر آن آبستن حوادث متعددی باشد. از اینرو جامعه برای توسعه یافتگی و رسیدن به توسعه سیاسی نیازمند یک سامان سیاسی است.


صالحی امیری با تاکید بر اینکه نقطه آغاز سامان سیاسی نهادها و احزاب سیاسی هستند که باید آنها را به رسمیت بشناسیم و در سامان سیاسی اصل تنوع سیاسی یک اصل بنیادین در دولت است، افزود: سیاست عرصه مشاع است و هیچ کس حق ندارد آن را متعلق به خود بداند.


او با بیان اینکه عرصه گفتمان سیاسی در ادبیات دولت، تنوع و تکثر سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق سیاسی دیگران است، بیان کرد: ما باید مورد نقد قرار بگیریم و جامعه، جامعه متکثر و متنوعی است. هیچ کس در این بین حق مطلق نیست و دیگران هم حق دارند و دولت از این منظر دارای گوش شنواست.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه ما نیازمند اعتماد سیاسی هستیم، ادامه داد: اگر نتوانیم سرمایه اجتماعی تولید کنیم، مطمئن باشید همه زیان خواهیم کرد. همه ما برای حرکت به اعتماد اجتماعی که مردم هستند نیاز داریم. بنابراین نقطه اتصال میان دولت و مردم، احزاب سیاسی، نهادها و اقطاب سیاسی هستند و برای دستیابی به این اعتماد سیاسی نیازمند کار سنگینی در عرصه اجتماعی هستیم.


صالحی امیری با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم با یک سخنرانی و بنر، اعتماد سیاسی ایجاد کنیم، گفت: اعتماد سیاسی در یک فرایند شکل می‌گیرد و از این جهت، کارکرد احزاب می‌تواند مورد بازشناسی سرمایه اجتماعی باشد.


او با بیان اینکه مهمترین نکته‌ای که رئیس جمهوری، در بحث‌های مختلف به آن پرداخته‌اند بحث آرامش، وفاق و ثبات سیاسی است، عنوان کرد: جامعه را نمی‌توان در فضای تنش و تفرقه اداره کرد. بی‌ثباتی سیاسی باعث اغتشاش سیاسی در جامعه و به زیان همگان خواهد بود.


مشاور رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید همه ما اصل تحمل، مدارا و سازگاری را تمرین کنیم و بپذیریم جامعه را می‌توان در یک فضای با ثبات و آرام در یک فضای امن اداره کرد، اذعان کرد: ما نمی‌توانیم در فضای تخریب سیاسی به توسعه سیاسی برسیم. باید فضای گفت‌وگو ایجاد شود.


صالحی امیری با اعلام این خبر که خوشبختانه اولین اتاق گفت‌وگوی احزاب در ایران شکل گرفته تاکید کرد: این اتاق باید به سرعت به اهداف خود برسد، و یکی از اهداف این است که گفت‌وگو باید با نقد و پذیرش حق دیگران همراه باشد.


او اضافه کرد: مرز بین نقد و تخریب باید معین شود و این کار احزاب و رجال سیاسی است. ما به شدت از نقد حمایت و دفاع می‌کنیم.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به تنوع سیاسی موجود در فضای کشور اظهار کرد: سلایق متنوع سیاسی در جامعه موجود است و همگان در این جامعه حق حیات سیاسی دارند. از این جهت یکی از گرانیگاه‌های اصلی گفتمان سیاسی آقای روحانی، امنیت سیاسی است. افراد باید در جامعه امنیت فکر، قلم، بیان و امنیت پس از بیان‌ داشته باشند.


صالحی امیری با تاکید بر اینکه در فضای امنیتی هیچ گونه تنوع و تکثر سیاسی شکل نمی‌گیرد و یکسان سازی سیاسی جامعه را به سمت انحطاط خواهد برد،‌ افزود: خلاقیت، پویایی و نشاط سیاسی در فضای تنوع سیاسی شکل می‌گیرد و مهمترین نیاز جامعه ایران نشاط سیاسی است. اگر بنا است مشارکت حداکثری که خواست مقام معظم رهبری است در جامعه شکل بگیرد باید در جامعه نشاط سیاسی تولید کرد.


او در پایان با بیان اینکه با ایجاد بستر لازم برای جوانان باید زمینه نشاط سیاسی را فراهم کنیم، تصریح کرد: نشاط سیاسی در فضای اعتماد، امنیت سیاسی و حاکمیت اخلاق سیاسی شکل می‌گیرد و محصول یک مشارکت سیاسی است که باید در عرصه هایی همچون انتخابات شاهد آن باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته