دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

با رنو کوئید، جانشین پـراید آشنا شوید +جدول مقایسه ای

رنو کوئید، یک کراس اوور فوق فشرده ساده و ارزانقیمت است که انحصارا برای بازار هندوستان طراحی شده و حتی تنها خط تولید این خودرو نیز در کشور مذکور قرار دارد.
کد خبر : 126644

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جام جم، بازار خودروی ایران را می‌توان به مریض تشنه لبی تشبیه کرد که هر از گاهی لب هایش را با یک پنبه مرطوب خیس می‌کنند! بازاری کاملا تشنه و مستعد ورود خودروهای خوب با قیمت مناسب که در چند دهه اخیر، هیچ گاه نتوانست به جایگاهی با ثبات و در حد و اندازه بازارهای جهانی برسد.


اما داستان جایی غم‌انگیزتر می‌شود که افزایش نرخ ارز مبادلاتی در نیم دهه اخیر، نفس بازاری که مدت زیادی از جان گرفتن دوباره‌اش نمی‌گذشت را در سینه قفل کرد! چند برابر شدن قیمت‌ها موجب بر هم خوردن بسیاری از معادلات بازار کشور شد و موضوع تا جایی پیش رفت که به عنوان یک مثال ساده، قیمت پراید یه پژو پارس رسید، پژو پارس به بازه قیمتی ماکسیما قدم گذاشت و این افزایش قیمتِ دومینو وار تمام خودروهای موجود در بازار را در بر گرفت، اما موضوع جایی غم انگیزتر می‌شود که بدانیم عمده خودروهای صفر کیلومتری که در بازه قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان عرضه می‌شوند، محصولات دهه‌های 80 و 90 میلادی اروپا هستند و هنوز هم قصد خداحافظی از روی خطوط تولید داخلی را ندارند.


با این حال مسئولان صنعت خودروسازی کشور بارها سعی در ارائه محصولات ارزانقیمت جدیدتر به مصرف‌کننده ایرانی داشته‌اند. رنو کوئید را می‌توان آخرین تلاش خودروسازان وطنی برای عرضه یک محصول روز دنیا با قیمتی معقول به بازار ایران باشیم که معرفی این خودرو با حواشی زیادی همراه بود. در مطلب پیش‌رو، ضمن بررسی این حواشی، جایگاه کوئید در بازار جهانی و ایران را بررسی خواهیم کرد.


کوئید چگونه خودرویی است؟!


رنو کوئید، یک کراس اوور فوق فشرده ساده و ارزانقیمت است که انحصارا برای بازار هندوستان طراحی شده و حتی تنها خط تولید این خودرو نیز در کشور مذکور قرار دارد.


این محصول اقتصادی نخستین خودرویی بود که روی پلتفرم CMF-A گسترش یافته توسط رنو و نیسان طراحی و ساخته شد و ابعادی بزرگ تر از کوچک‌ترین محصول رنو، یعنی تویینگو دارد. رنو کوئید که از یک سال پیش روی خط تولیدش در چنای (Chennai) هندوستان قرار گرفته، با قیمتی در حدود 4700 دلار (که این مبلغ با در نظر گرفتن بالاترین نرخ ارز مبادلاتی در حدود 18 میلیون تومان خواهد بود) در بازار این کشور به‌فروش می‌رسد و نسخه‌هایی مثل کوئید استاندارد، RXE، RXL و در نهایت RXT به مشتری ارائه می‌شود.


هر چند هنوز هم تاییدیه قطعی از سوی مسئولان عالی رتبه رنو فرانسه مبنی بر صدور مجوز مونتاژ و عرضه این محصول توسط خودروساز وطنی ارائه نشده است، اما ایران خودرو اذعان کرده رنو کوئید به‌عنوان جایگزین پراید قرار است با قیمت حدود 25 میلیون تومان به بازار کشور عرضه شود. با این حال هنوز هم مباحث و حواشی مختلفی بر سر تولید این خودرو در ایران وجود دارد.


کوئید و رقبا


اگر فرض بگیریم که رنو کوئید قرار است با برچسب قیمت 25 میلیون تومان به بازار کشور عرضه شود، این محصول از نظر قیمتی در برابر خودروهایی مثل تیبا، تیبا 2، ساینا، ام‌وی‌ام 110 اس و حتی پژو 405 قرار خواهد گرفت. پس بهتر است خودروساز وطنی، شرایط ویژه‌ای برای محصول جدید خود در نظر گیرد تا بتواند بازاری مناسب را برای کوئید تجربه کند. این محصول رنو به عنوان نخستین امتیاز مثبت، از ظاهری نسبتا جذاب و مدرن بهره می‌برد که در بازار خودروهای نسبتا کهنه و تکراری زیر 30 میلیون تومان کشور، این برتری کاملا چشمگیر خواهد بود.


محصول کراس‌اوور فوق فشرده یا بهتر است بگوییم هاچ بک کوچک رنو با طول 7/3 متری، حدود 20 سانتی‌متر از تیبا 2 کوتاه‌تر و تقریبا هم اندازه سایپا 111 (پراید) هاچ بک است. همچنین ارتفاع 147 سانتی‌متری این خودرو تنها دو سانتی‌متر بلند‌تر از سایپا 111 و یک سانتی‌متر کوتاه‌تر از تیبا 2 است که از این رو کوئید را می‌توان به طور قطع هاچ‌بکی جمع و جور شهری دانست که به لطف ارتفاع مناسب این خودرو از سطح زمین، مشکلی در عبور از برخی مسیرهای خارج از جاده ناهموار (مثل مسیرهای خاکی) نخواهید داشت. هرچند این محصول در برابر رقبای دیگری همچون پژو 405، ام‌وی‌ام 110 اس و از نظر ابعاد نیز در وضعیتی میانی قرار می‌گیرد. البته با توجه به فاصله بین دو محور 4/2 متری این خودرو نمی‌توان توقع فضای داخل چندان گسترده‌ای از کوئید داشت و ناگفته پیداست در داخل کابین، محصول رنو هم وضعیتی مشابه تیبا و پراید خواهید داشت.


کمی کمتر از کم!


رنو کوئید با دو پیشرانه سه سیلندر 8/0 و 1/0 لیتری در بازار جهانی حضور دارد که براساس گزارش‌ها، طرف قرارداد ایرانی تصمیم دارد نسخه ضعیف‌تر این خودرو یعنی موتو 800 سی‌سی کوئید را در ایران عرضه کند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت کوئید حتی از حیث قابلیت‌های دینامیکی و فنی نیز آش چندان دهان‌سوزی نیست، اما نگرانی اصلی اینجاست که در صورت عدم موفقیت کوئید در بازار ایران و با توجه به عدم شباهت پیشرانه این خودرو به نمونه‌های مورد استفاده روی دیگر خودروهای موجود در بازار، مالکان این محصول رنو برای تامین قطعات حتما دچار مشکل شوند که امید است خودروسازان داخلی برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی، تمهیدات لازم را اندیشیده باشند.


پیشرانه سه سیلندر 800 سی‌سی این خودرو قادر به تولید حداکثر قدرت 53 اسب بخار در 5678 دور بر دقیقه و بیشینه گشتاور 72 نیوتن‌تر در 4386 دور بر دقیقه است که در صورت عرضه، ضعیف‌ترین خودروی موجود در بازار کشور خواهد بود. این محصول حتی از ام‌وی‌ام 110 اس 68 اسب بخاری نیز ضعیف‌تر است و قدرتی مشابه ام‌وی‌ام 110 نسل قبل (نسخه 3 سیلندر با 52 اسب بخار) دارد که البته این مشخصات برای خودرویی اقتصادی عادی به نظر می‌رسد. کوئید با دو نوع جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و پنج سرعته نیمه اتوماتیک به بازار هندوستان عرضه می‌شود و این در حالی است که مطمئنا تنها نسخه دنده‌ای آن را در کشورمان خواهیم داشت.


ای کاش اوضاع بهتر بود



 چند ماهی است شرکت پارس خودرو رنو ساندرو هاچ بک (و اخیرا استپ وی) را در دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای به بازار کشور عرضه می‌کند که این خودرو در نسخه‌های اتوماتیکش حتی تا بیش از 50 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شود، اما موضوع اینجاست که ساندرو که در اصل محصول داچیای رومانی محسوب می‌شود هم یکی از ارزانقیمت‌ترین خودروهای بازار جهانی است که می‌توانست با کمی ارفاق به جای کوئید، جایگزین پراید باشد! در واقع اگر هنوز هم نرخ ارز مبادلاتی کشور در حد و حدود نیم دهه پیش خود باقی می‌ماند این هاچ‌بک شش تا 9 هزار یورویی با قیمتی نازل در بازار کشور ما عرضه می‌شد و می‌توانست خودروی اقتصادی بسیار عالی برای نزدیک‌تر شدن بازار تشنه ایران به ایده‌آل‌های جهانی‌اش باشد.


حواشی بر سر ایمنی


اما مهم‌ترین مسأله‌ای که برای تولید کوئید در ایران شبهه ایجاد می‌کند، ایمنی نه‌چندان بالای این خودروست که حواشی زیادی در پی داشته است.


طبق آماری که از موسسه Global Ncap به عنوان سازمان جهانی ایمنی خودرو از آزمایشات تصادف رنو کوئید منتشر شده، این خودرو همچون بسیاری از محصولات ارزان قیمت بازار هندوستان مثل ماروتی سوزوکی Eeco، ماهیندرا اسکورپیو و... از حیث ایمنی سرنشینان بزرگسال در وضعیت چندان خوبی به سر نمی‌برد. در واقع به استناد آزمایشاتی که از سوی این موسسه روی تیپ‌های مختلف کوئید انجام گرفته بود، این خودرو از مجموع پنج ستاره ایمنی موفق به کسب هیچ ستاره‌ای نشده و این موضوع در شرایطی که دیگر خودروهای موجود در این بازه قیمتی نیز چندان ایمن نیستند، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. البته با این حال رنو کوئید احتمالا در یکی از تیپ‌های میانی با امکاناتی همچون دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین جلو به بازار کشور عرضه شود.


جدول مقایسه‌ فنی رنو کوئید، ام‌وی‌ام110S، پراید هاچ‌بک و تیبا 2



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته