دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1395 - 00:44

نشست لندن: حمله نظامی به سوریه حذف شد/ بررسی تحریم‌های سخت‌تر علیه اسد و حامیان وی

با پایان یافتن نشست لندن درباره بحران سوریه، آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را علیه دولت بشار اسد و حامیانش به اجرا درخواهند آورد. این دو کشور اعلام کردند که شرکت کنندگان در نشست لندن نتوانستند به توافقی درباره حمله نظامی به سوریه دست پیدا کنند.
کد خبر : 126221

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت گاردین، پس از خاتمه 4 ساعت مذاکره میان دولت‌های حامی مخالفان مسلح بشار اسد، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که کشورهای غربی «تمایلی» برای حمله نظامی به سوریه ندارند.


جانسون که خود حامی مداخله نظامی در سوریه برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در بخش‌هایی از آسمان سوریه بود، گفت که نه کاخ سفید و نه داونینگ استریت تمایلی برای مشارکت نظامی در بحران سوریه را ندارند چرا که بیم آن می‌رود که روسیه اقدامات متقابل انجام داده و این موضوع به تعمیق درگیری‌ها منجر شود.


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره این نشست گفت که غرب تمایل دارد، تحریم‌های اقتصادی را تشدید کند اما وی به طور صریح اعلام نکرد که آیا روسیه نیز هدف این تحریم‌ها خواهد بود یا خیر.


وی گفت: «ما تحریم‌های بیشتری را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین ما این نکته را روشن می‌کنیم که رئیس‌جمهوری باراک اوباما هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنخواهد داشت.»


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز تمایل به برقراری تحریم‌های بیشتر در خصوص موضوع سوریه دارد اما به نظر می رسد برای متقاعد کردن اعضای دولت ائتلافی‌اش در این خصوص با مشکلات جدی رو‌به‌رو باشد.


جانسون گفت که غرب در حال جست‌و‌جوی راه حل‌های جدید است و مدعی شد: «من قصد ندارم که چنین وانمود کنم که در این راه حل پیشنهادی، راهکارهای معجزه آسایی برای (توقف) کشتار وجود دارد چرا که پاسخ واقعی (به بحران سوریه) در اختیار کسانی است که این وضعیت را به وجود آوردند.»


او گفت: «هیچ گزینه‌ای از روی میز حذف نخواهد شد اما بدون تردید، اجرای عملیات نظامی بسیار دشوار است. در پایتخت‌های اروپایی هیچ تمایل سیاسی برای چنین راه حلی وجود ندارد. ما ما باید با ابزارهایی که در اختیارمان است کار کنیم، یعنی ابزارهای دیپلماتیک. من فکر می‌کنم مهمترین سلاحی که در این لحظه در اختیار ما است، توانایی ما در ایجاد این احساس در رئیس‌جمهوری پوتین و روس‌ها است که متوجه عواقب کاری که در حال انجام آن هستند، باشند.»


جانسوی و کری همچنین گفتند که در حال بررسی ارائه تحریم‌های جدید علیه «دولت اسد و حامیان آن» هستند.


وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که در حال بررسی تحریم‌های به شدت سخت علیه دولت سوریه و حامیان آن است. وی همچنین مدعی شد که بریتانیا و دیگر طرف‌های غربی در حال تلاش برای معرفی مسئولان جنایت موجود در سوریه نزد دیوان کیفری بین‌المللی هستند.


وی همچنین اعلام کرد که به شدت «تردید آمیز» است که دولت اسد و حامیان وی بتوانند کنترل شهر حلب را در اختیار گرفته و جنگ را با پیروزی تمام کنند. وی از روسیه و ایران خواست که رهبری پایان جنگ را برعهده بگیرند.


نشست لندن با حضور دولت های حامی مخالفان بشار اسد برگزار شد. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ترکیه و عربستان از جمله کشورهای حاضر در این نشست بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته