دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران:

ایران هاب ساخت تجهیزات نفتی منطقه می شود/ مشارکت با هلندی ها برای ساخت تجهیزات فراساحل

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به اینکه تجهیزات نفتی در منطقه بازار مناسبی دارد، گفت:باید تلاش کنیم تا ایران هاب ساخت تجهیزات نفتی در منطقه شود و تلاشمان این است که بتوانیم بازار منطقه را بگیریم.
کد خبر : 125182

رضا خیامیان، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا ادامه داد: برخی سازندگان ایرانی در این حد هستند که بتوانند استانداردهای بین المللی را بگیرند تا به کشورهای همسایه و منطقه صادرات داشته باشند.


وی در خصوص نحوه تعامل سازندگان داخلی با خارجی ها در قراردادهای جدید نفتی گفت: پیش از آنکه کنسرسیومی از شرکت های ایرانی تشکیل دهیم با شرکت های داخلی مذاکره کردیم .


خیامیان با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت در پسابرجام است که می توان با خارجی ها مشارکت کنیم ، افزود: سازندگان ایرانی باید بتوانند وارد فضای بین المللی شوند، بر همین اساس مرکزی با نام مرکز توسعه و سرمایه گذاری در کیش تاسیس کردیم و در آنجا تلاش میکنیم تا شرکت های ایرانی با خارجی ها مرتبط شوند و زمینه های همکاری فراهم شود.


وی ادامه داد:هرچقدر ارتباط با شرکت های خارجی بیشتر شود و انتقال تکنولوژی انجام شود، امکان حضور در بازار های بین المللی آسان تر و بیشتر خواهد شد.


رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، گفت: زمانی که این اتفاق بیافتد شرکت های خارجی نیز خواه ناخواه از توان شرکت های ایرانی بین المللی استفاده خواهند کرد.


خیامیان با اشاره به اینکه برای رسیدن به این منظور در نمایشگاه های مختلف شرکت می کنیم، گفت:به طور مثال در نمایشگاه باکو، مذاکراتی با سوکار آذربایجان داشتیم تا بخشی از تجهیزات مورد نیاز را تامین کنیم.


وی ادامه داد: اکنون نیز امکان صادرات تجهیزات را داریم اما مشکل اساسی این است که استانداد بین المللی یا همان API را به سازندگان ایرانی نمی دهند.


وی اظهار امیدواری کرد تا با بهبود روابط در این مسئله نیز ورود پیدا کنیم و استاندارهای لازم در این زمینه اخذ شود.


رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، افزود: با چند کارگزار API در حال مذاکره هستیم و فضا نیز در حال باز شدن است تا راحت بتوانیم استانارد را بگیریم.


وی ادامه داد: از آنجا که سازندگان ایرانی توان ساخت تجهیزات را دارند باید تلاش شود تا هرجه سریعتر بتوانیم به استانداردهای بین المللی دست پیدا کنیم.


خیامیان با اشاره به مذاکره با عراق برای صادرات تجهیزات نفتی به این کشور افزود: وزارت نفت ایران به طور مستقیم با عراق وارد مذاکره شده تا وندورلیست وزارت نفت را قبول کنند که در این صورت راه هموار خواهد شد. البته این امر نیز به مشاورانشان بر می گردد.


رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: اگر جه بخش دولتی عراق در این زمینه قول هایی داده اما تا استانداردهای ین المللی اخذ نشود در این بازار نیز کار زیادی نمی شود انجام داد.


وی به مذاکرات انجام گرفته با انجمن نفت ومعدن ایتالیا، اشاره کردو گفت: با انجمن شیرسازان ایتایا نیز تفاهم نامه امضا کردیم و در تلاشیم با همکاری انجمن های دو کشور، کلاس های آموزشی در کیش برگزار کنیم.


خیامیان با اشاره به امضای تفاهمنامه با انجمن صنایع انرژی هلند افزود:در کشور هلند با ایجاد نمایندگی در تلاشیم تا با شرکت های هلندی که در زمینه فراساحل قوی هستند امکان همکاری ایجاد شود.


رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، با اشاره به اینکه در یکسال گذشته جلسات مختلفی برای ساخت 10 گروه کالایی پر مصرف نفت برگزار شده، گفت: نماینده این انجمن نیز در این جلسات حضور داشته و اکنون چند قرارداد نیز در برخی گروه ها منعقد شده است.


وی ادامه داد: مشکلات گوناگونی در این راه وجود دارد که برای حل آنها با وزارتخانه در حال مذاکرات هستیم اما مهمترین مشکل در این زمینه بر سر ضمانتنامه هاست و بانکها تعامل لازم با سازندگان را انجام نمی دهند.


خیامیان افزود: حتی در تعدادی از قراردادهایی که بسته شده نیز در خصوص ضمانتنامه ها مشکل وجود دارد.


وی گفت: البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد اما با وجود این مشکلات تلاش می کنیم تا شرکت هایی در این عرصه وارد شوند که توانایی مشارکت با شرکت های خارجی را داشته باشند تا امکان انتقال تکنولوژی به داخل کشور بوجود آید.


خیامیان با اشاره به اینکه با جلسات برگزار شده، اکنون 10 گروه کالایی اول به یک سر انجام مشخصی رسیده، افزود: با توجه به این موضوع، اکنون مسئولان وزارت نفت به دنبال 10 گروه کالایی پرمصرف بعدی هستند تا در کشور ساخته شود.
وی ادامه داد:انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز بر روی این موضوع مطالعه می کند تا مشخص شود 10 گروه کالایی پر مصرف بعدی کدامیک هستند تا سازندگان برای ساخت آنها ترغیب شوند.


رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، با اشاره به اینکه ساخت این 10 گروه کالایی تماما در دست سازندگان داخلی است، گفت: اعضای این انجمن توانایی سخت این تجهیزات را دارند و تمام شرکت هایی که تا کنون برای ساخت تجهیزات صنعت نفت قرارداد بسته اند جز این انجمن هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته