دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1395 - 13:20

زیباکلام: احساس می‌کنم در زمینه لیست امید کلاه سرم رفت؛ بازی کردن با مردم بدترین اقدام است

یک استاد دانشگاه گفت: یکبار بیاییم از مردم نظرسنجی کنیم که شما ترجیح می‌دهید پولتان صرف ساخت مساجد و به زیارت بردن آدم‌ها شود یا اینکه این پول‌ها در حوزه‌های محیط زیست و داشتن آب و هوای سالم  اختتصاص پیدا کند، اگر مردم گفتند ساخت مساجد من پای شما را هم می‌بوسم اما فکرنکنم که جناب شهردار، آقای قالیباف این کارها را بکند.
کد خبر : 124858

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سایت اصلاحات نیوز در گفت‎وگو با صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نوشت: زیباکلام از آن جنس آدم‌ها و فعالان سیاسی محسوب میشود که در بین عموم مردم به ویژه دنبال کنندگان فضای سیاسی کشور به فردی به دور از هرگونه محافظه و ملاحظه کاری شهرت یافته است، فردی که از بیان افکارش هیچ ابایی ندارد، فردی که در بین برخی تندروهای داخلی به جاسوس و غرب زده تا دست نشانده استکبار و لیدر اپوزوسیون شهرت یافته است، اما بازهم از انتقادات تند و تیز خود دست بر نمی‌دارد و تقریبا کمتر موضوعی را در عرصه سیاست داخلی و خارجی کشور می‌توان یافت که این استاد دانشگاه تهران نظرات خود را در قالب نامه‌های سرگشاده یا گفت‌وگوهای سنت شکنانه بیان نکرده باشد.


در ادامه اهم سخنان زیباکلام را به انتخاب خبرگزاری آنا می‏‌خوانید:


*عده‌ای به من میگویند جاسوس، عده دیگری می‎گویند مزدور و افراد دیگری نیز القاب دیگری را به من نسبت می‎دهند، اما راستش تعریفی که از خودم دارم این است که من آدمی هستم که خیلی چیزی نمی‌داند و هربار که می‌خواهم عصرها از دانشگاه به منزل بیایم باید بپرسم که سعادت آباد از کدوم طرف؟! اما دوست دارم و امیدوارم مجال بیشتری پیدا کنم تا بنویسم.


*آقای الیاس حضرتی در روزنامه اعتماد تا آنجایی که می‌تواند مطالب من را به نزدیک ترین سطل زباله میز کارش می‎اندازد و فکر کنم به اندازه موهای سر خودم و خودش مطالب من را داخل سطل زباله انداخته است!


*خوشبختانه از وقتی که شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام آمده است دیگر محتاج گدایی آقایان رحمانیان، عبداللهی، حضرتی و خانم منصوری و… نیستم، زیرا تمام این مطبوعات به قول برادرعزیزم حاج حسین شریعتمداری! زنجیره‌ای! روی هم شاید ۱۵ تا ۲۰ هزار دنبال کننده داشته باشند در حالی که دنبال کننده‎ها در شبکه‌های اجتماعی بسیار هستند.


*در انگلستان ۳ حزب اصلی محافظه کار، کارگر و لیبرال وجود دارد و افرادی که من قرار است برایشان صحبت کنم کمیته منتخبی از این ۳ حزب است.


*من خیلی دوست دارم بدانم قیمت جهانی اورانیوم ۳٫۵ درصد غنی شده در بازار جهانی چقدر است و برای ما چقدر تمام شده و می‎شود، اگر مردم بدانند و این غنی سازی داخل کشور را انتخاب کنند هیچ مشکلی ندارم اما مردم بدانند هر کیلووات ساعت برقی که از نیروگاه بوشهر تولید می‌شود و پولش توسط ملت پرداخت می‌شود چقدر برایشان هزینه دارد و قیمتش در بازار جهانی چقدر است اما در خارج کشور به این مسائل نخواهم پرداخت چرا که معتقدم این مسائل داخلی ماست.


*به اروپایی‌ها خواهم گفت وضعیت حقوق بشر در ایران را نباید با نروژ، برزیل، انلگستان، آمریکا و سایر کشورها سنجید و نباید این موضوع را به صورت مطلق نگاه کرد و باید وضعیت حقوق بشر در ایران را باید مثلا با عربستان سنجید که اصلا قابل قیاس نیست، باید با خود ایران در قبل از انقلاب سنجید اما شما این مقدار پیشرفت و بهبود را هرگز نگفتید و باید اعتراف کرد وضعیت فعلی حقوق بشر در ایران نسبت به برخی از کشورها و نظام شاهنشاهی در ایران بسیار برتر است.


*می‌دانم وضعیت مطبوعات ما با فرانسه قابل مقایسه نیست.


*درباره حمایت از روحانی بین اصلاح‌طلبان ۳ دیدگاه مطرح است، دیدگاه نخست آن است ما از دولت روحانی انتظارات و توقعاتی داریم و در این هم شوخی نداریم و اگر کف انتظارات ما بر آورده نشود ممکن است از روحانی حمایت نکنیم، ما نذری نداریم که عارف همیشه به نفع روحانی کنار برود، این دیدگاه برخی افراد است.


*گروهی دیگر می‌گویند اگر روحانی خوب کار نکند و ۶گوشه دل ما را نگیرد به مردم می‌گوییم مصالحی ایجاد می‌کرد که در سال ۹۲ از روحانی حمایت کنیم و الان دیگر حمایت نمی‌کنیم.


*گروهی دیگر هم می‌گویند با روحانی وارد مذاکره شویم و متعهدش کنیم که مثلا فلان وزارتخانه‌ها یا مثلا ۶ عضو کابینه از ما باشند.


*نظر من این است که ما باید همچون انتخابات ۹۲ تمام قد از روحانی حمایت کنیم، چون عقیده دارم مردم بازیچه ما نیستند که یکبار بگوییم بیایید و یکبار دیگر بگوییم این‌کار را نکنید، ما با روحانی به میانه میدان آمده‌ایم و نمی‌توانیم اکنون بگوییم که دیگر به ما ربطی ندارد و می‌خواستید رأی ندهید.


*مردم اسباب بازی ما نیستند ما باید با مردم صادق و رو راست باشیم.


*بدترین کار بازی با مردم است، باید بگوییم چقدر از قدرت دست روحانی است و چقدر از تصمیمات کلان اقتصادی در اختیار روحانی قرار دارد.


*باید بگوییم اولین وظیفه روحانی، خروج کشور از چاه هسته‌ای است که اصولگرایان با مُخ کشور را داخل آن انداختند که انصافا هم موفق بودند، اما گفتم جریانهای تندروی داخلی و خارجی وجود دارند تا برجام به نتیجه نرسد.


*از روحانی انتظار داشتم دوستت دارم را در عرصه فرهنگ بگوید و از بسته شدن یک روزنامه و بازداشتی‌های پرتعداد ابراز تاسف کند، اما رویش را آن طرف کرد و انگار نه انگار.


*یکبار بیاییم از مردم نظرسنجی کنیم که شما ترجیح می‌دهید پولتان صرف ساخت مساجد و به زیارت بردن آدم‌ها و حجاب شود یا اینکه این پول‌ها در حوزه‌های محیط زیست و داشتن آب و هوای سالم اختتصاص پیدا کند، اگر مردم گفتند ساخت مساجد من پای شما را هم می‌بوسم اما فکرنکنم که جناب شهردار، آقای قالیباف اینکارها را بکند.


*درباره املاک نجومی باید بگویم که قرار نیست اتفاقی بیفتد، اگر دولت بود و این املاک توسط دولت واگذار شده بود واویلا می‎شد، اما در این باره حرفش را هم نمی‌زنند و قرارهم نیست اتفاقی بیفتد.


خیلی سعی می‌کنم در زمینه لیست امید انتظار منصفانه‌ای داشته باشم ولی هرچقدر تلاش می‌کنم منصف باشم نمی‌توانم زیرا احساس می‌کنم کلاه سرم رفت.


مجلس دهم از هشتم خرداد رسمیت یافته است، اما دریغ از یک نطق میان دستور درست و حسابی.


خاطرتان هست روزهایی که قرار بود عارف برای ریاست مجلس برود؟ آن روزها تو دهن من می‌زدند که چرا می‌گویی عارف رئیس نشود و لاریجانی رئیس بماند.


من نمی‌توانستم بگویم که امیدی‌ها بی‌عرضه هستند و نمی‌توانند حتی یک کمیسیون را بگیرند و چطور می‌خواهند ریاست مجلس را بگیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته