دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی:

بهبود 220 میلیون دلار تراز تجاری کشاورزی کشور در 6 ماهه نخست

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع اعلام کرد: تراز تجاری کشاورزی در شش ماهه نخست امسال 220 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته است.
کد خبر : 123883

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد تراز تجاری بخش کشاورزی در شش ماهه امسال را حدود منفی 1.5 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت : این عدد در مدت مشابه سال قبل حدود منفی 1.8 میلیارد بوده است.


وی اظهار کرد: در حوزه تجارت محصولات کشاورزی از سال 92 تا سال 94 حدود 5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته‌ایم.


مهرفرد با بیان این که سال گذشته 115 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید شده است ،تصریح کرد: ارزش این محصولات به قیمت های بین المللی 76 میلیارد دلار است.


وی بر صادرات بر اساس سفارش بازارهای هدف تاکید کرد و گفت: امروز پنج گروه محصولات دامی و نهاده های دامی کشور در چرخه صادرات و تجارت بین المللی قرار گرفته است.


قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع، مرغ و فرآورده های آن، تخم مرغ، شیر و فرآورده های لبنی، گوشت و فرآورده های آن و آبزیان را در زمره محصولات صادراتی کشور عنوان کرد.


وی افزود: زمانی ما جزو وارد کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ بودیم، اما امروز با مجموعه اقدامات انجام شده و اجرای سیاست ها، علاوه بر تامین نیاز داخلی، پتانسیل صادرات 500 هزار تن گوشت مرغ را داریم.


مهرفرد با اشاره به تولید یک میلیون تن آبزیان در داخل کشور تصریح کرد: در افق 7 تا 8 ساله می توانیم با بهره گیری از آب های ساحلی و پرورش ماهی در قفس، یک میلیون تن دیگر به تولیدات آبزیان کشور اضافه کنیم.


وی درعین حال ارتقای استانداردهای محصولات تولید داخل در حوزه آبزیان و سایر بخش ها را برای توسعه صادرات ضروری خواند.


مهرفرد در ادامه، تولید گوشت در کشور را متعادل خواند و گفت: میزان واردات این محصول در حد پنج تا شش درصد تولید داخل است.


وی با اشاره به صادرات دام زنده از کشور افزود: صادرات دام زنده به کشورهای دیگر برای بخش دامپروری مزیت دارد.


مهرفرد در مورد نهاده های دامی همچون ذرت، جو و کنجاله گفت: از آنجایی که ذرت از محصولات آب بر است برنامه ای برای توسعه آن نداریم و از 5 میلیون تن جو مورد نیاز 3.8 میلیون تن آن در داخل تولید و 20 تا 25 درصد از خارج تامین می‌شود.


وی با اشاره به این که تنها 10 درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، تصریح کرد: در افق 10 ساله برای تامین نیاز 70 درصدی کشور به روغن در داخل برنامه ریزی کرده‌ایم.


این مقام مسوول اظهار کرد: با توجه به توسعه تجارت و صادرات محصولات کشاورزی، سازمان های قرنطینه ای و بهداشتی مانند دامپزشکی و حفظ نباتات مسئولیت بیشتری را بر عهده دارند.


وی گشایش روابط اقتصادی با روسیه در دولت یازدهم را با اهمیت خواند و گفت: تمام پروتکل های دامپزشکی میان ایران و روسیه امضا شده و در حال حاضر چهار کارخانه لبنی محصولات خود را به این کشور صادر میکنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته