آزاداندیشی و آزادیخواهی مطالبهای اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجتالاسلام امیرعلی لطفی در کارگاه یکروزه دانشافزایی با موضوع آزاداندیشی دینی که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد، یکی از روشهای مؤثر قرآنی برای خروج از واپسگرایی و دگماندیشی را شنیدن حرفهای دیگران و انتخاب بهترین آنها بیان کرد و افزود: «در دو دهه اخیر، مقام معظم رهبری، اهتمام ویژهای به موضوع آزاداندیشی دینی داشته و دارند.»
لطفی گفت: مقام معظم رهبری، آزاداندیشی و آزادیخواهی را یک مطالبه اسلامی و یکی از اهداف انقلاب اسلامی مطرح کرده و میفرمایند: «نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد.»
وی یکی از دغدغهها و اولویتهای آیتالله هاشمی رفسنجانی را محقق شدن توصیهها و منویات مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ و سیاست دانست و افزود: «با رهنمودهای ایشان شورای عالی آزاداندیشی دینی در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد که برخی اهداف این شورا، ترویج و توسعه آزاداندیشی دینی و آزادی بیان مبتنی بر تعقل و تدین، برنامهریزی و برگزاری حلقههای علمی آزاداندیشی دینی در سطح نخبگان، پشتیبانی مادی و معنوی شخصیتهای آزاداندیش پایبند به اخلاق اسلامی و انسانی و تلاش برای رفع موانع و محدودیتهای آزاداندیشی در همه زمینههای علوم و فنون هستند.»
این مدرس سطوح عالی حوزه از تشکیل حلقههای آزاداندیشی دینی و تضارب آرا و برگزاری نشستهای تخصصی آزاداندیشی با حضور استادان و صاحبنظران بهعنوان یکی از سازوکارهای نیل به این اهداف خبر داد و تصریح کرد: «حلقه آزاداندیشی فقه و حقوق، اخلاق و تربیت، فرهنگ و تمدن، ادیان و مذاهب، دانش و فنآوری و بانوان از جمله این موارد است.»
لطفی تأکید کرد: «مأموریت شورای عالی آزاداندیشی، تقویت و گسترش گفتمان آزاداندیشی دینی و تضارب آرا در جامعه علمی، ایجاد فضای مناسب برای نقد، نواندیشی و ارائه نظریههای جدید و بسط آزاداندیشی و گفتوگوی آزاد حکیمانه بهعنوان ارزش مبنا است.»
وی با توجه به مبانی قرآنی آزاداندیشی دینی گفت: «مبانی انسانشناختی مشتمل بر عقلانی بودن انسان، دانشپایه کمال انسان و اختیار و آزادی انسان است و مبانی معرفتشناختی نظیر حجیت و اعتبار یافته عقلی و خطاپذیری عقل و اندیشه انسان و تقدم وبرتری عقلانیت جمعی به همراه مبانی جامعهشناختی نظیر اجتماعی بودن انسان و تفاوت و اختلاف طبیعی انسانها، از جمله مبانی قرآنی آزاداندیشی دینی است.»
انتهای پیام/