دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با اشاره به تاخیر ۲۵ ساله در اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی

محسن رنانی: درخصوص اقتصاد مقاومتی هیچ سندی علمی جدی منتشر نشد/ شکل گیری اتحادیه اروپا بر اساس اقتصاد مقاومتی بود

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی با 25 سال تاخیر در کشور اجرا می شود و در واقع باید بلافاصله بعد از جنگ، از دوره ریاضت اقتصادی به یک دوره 10 ساله اقتصاد مقاومتی منتقل می‌شدیم و پس از آن به سمت اقتصاد بازار حرکت می کردیم.
کد خبر : 121758

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محسن رنانی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه اصفهان در برنامه ای تلویزیونی در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی، با بیان این مطلب ادامه داد: با این وجود، حرکت بعد از جنگ به سمت بازار سریع بود و حتی در مواردی مانند سیاست ها اصلاح قیمت انرژی با سرعت بسیار بالایی عمل کردیم.


رنانی با اشاره به اینکه تجربه اقتصاد مقاومتی پیش از این نیز در دنیا وجود داشت، افزود: در واقع شکل گیری اتحادیه اروپا بر اساس اقتصاد مقاومتی بود زیرا به منظور به حداقل رساندن ضربه ها و شوک های خارجی در مقابل اقتصادهای بزرگ دیگر دنیا، تصمیم بر آن شد تا توانمندی این کشورها در یک اتحادیه جمع شود.


وی ادامه داد: در این کشورها، ابتدا اندیشه اقتصاد مقاومتی مطرح شد و به تدریج به مرحله اجرا در آمد. از سال 2003 اقتصاد مقامتی به طور جدی مطرح شد.


این استاد دانشگاه گفت: در ایران هم طی دوره ملی شدن صنعت نفت در دوران دکتر مصدق، اقتصاد مقاومتی به شکلی اولیه مطرح شد اما فرصت تکامل پیدا نکرد.


رنانی افزود: اکنون نیز در ایران بر سر ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی انکاری وجود ندارد و حتی به دلیل تاخیر در اجرای آن فر صت ها و منافع نفتی را از دست داده ایم.


رنانی: برای تبدیل شدن موضوعی به گفتمان غالب سه نشانه وجود دارد،: اولین نشانه فراگیری موضوع است به این معنا که جامعه در باره آن موضوع به یک تصویر مشترک برسد اما در مورد اقتصاد مقاومتی این تصویر مشترک وجود ندارد

وی ادامه داد: حال اگر می خواهیم این موضوع به یک دغدغه ملی تبدیل شود باید با مردم با صراحت صحبت کنیم و 5 وجهی که در خصوص رشد اقتصاد در سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود دارد مورد توجه قرار گیرد.


استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه برای تبدیل شدن موضوعی به گفتمان غالب سه نشانه وجود دارد، گفت: اولین نشانه فراگیری موضوع است به این معنا که جامعه در باره آن موضوع به یک تصویر مشترک برسد اما در مورد اقتصاد مقاومتی این تصویر مشترک وجود ندارد.


وی نشانه دوم را ایجاد رویکرد جدید در جامعه علمی و میان متخصصان دانست و افزود: در این مورد باید به طور طبیعی جامعه علمی نگاه جدید پیدا کند که اکنون وجود ندارد .


رنانی سومین نشانه را تبدیل شدن آن موضوع به یک کنش جمعی عنوان کرد و ادامه داد: به صورت خودجوش حرکت های انفرادی به سمتی برود که اقتصاد مقاوم شود و در واقع مردم خودشان به این نتیجه رسیده باشند.


وی گفت: در مجموع، این 3 نشانه، مجموعه واژگانی را در گفتار جاری ایجاد میکند اما اکنون به جز واژه اقتصاد مقاومتی هیچ واژه جدیدی تولید نشده است.


این اقتصاددان ادامه داد: با توجه به اینکه هیچ کدام از این نشانه ها در حال حاضر وجود ندارد بنابراین می توان نتیجه گرفت که اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب تبدیل نشده است.


وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در ایران هنوز نوزاد است، گفت: حتی این مفهوم به مرحله بلوغ نیز نرسیده است.


رنانی نحوه طرح مسئله اقتصاد مقاومتی را همراه با مشکل دانست و افزود: برای ایجاد جنبش های اجتماعی در هر موضوعی باید دغدغه شکل گیرد تا در بین جامعه باور ایجاد شود، در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز نیاز بود تا با طرح مسئله و پیش از ابلاغ سیاست های اقصاد مقاومتی، درباره مسائل پیش رو که نیازمند حرکت سیاسی و اجتماعی است، صحبت شود.


وی گفت: زمانی که قرار است یک گفتمان ملی راه اندازی شود باید پشت آن اندیشه و تفکر مانند مطالعات دانشگاهی، توجه به تجربیات جهانی، راهکارها، مفاهیم و ... وجود داشته باشد اما در خصوص اقتصاد مقاومتی هیچ سند علمی جدی منتشر نشد.


رنانی در پایان افزود: هیچ دستورالعمل و برنامه راهبردی وجود ندارد تا هر فرد به فراخور وظیفه خود بداند که در خصوص اقتصاد مقاومتی باید چه رفتاری داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته